kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۵۴۳۳
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۷

شورش علیه دولت آمریکایی کلمبیا

صدها هزار نفر از مردم کلمبیا علیه حمایت دولت از سرمایه‌داران و فساد مقامات، در شهرهای مختلف این کشور دست به تظاهرات زدند.

کشور کلمبیا که وابسته به آمریکا بوده و یکی از پایگاه‌های اصلی واشنگتن برای اعمال نفوذ و قدرت در منطقه آمریکای لاتین محسوب می‌شود، چند روزی است که دچار شورش و اعتراضات مردمی شده است و علت این خشم عمومی، سیاست‌های ریاضتی دولت بوگوتا علیه اقشار ضعیف، حمایت دولت از سرمایه‌داران و ثروتمندان، کشته شدن فعالان حقوق بشر و فساد اقتصادی مقامات و سیاستمداران این کشور اعلام شده است. این اعتراضات در بسیاری از مناطق، رنگ خشونت به خود گرفت.
به گزارش خبرگزاری فارس، در اعتراضات روز پنجشنبه، حدود250 هزار نفر به خیابان‌ها آمدند و نارضایتی شدید خود را از سیاست‌های دولت
« ایوان دوکه» رئیس‌جمهور این کشور، اعلام کردند.
بر اساس خبرهای دریافتی، آشوبگران که معمولا از چنین شرایطی سوءاستفاده می‌کنند، در حالی که نقاب به چهره داشتند، تعدادی از سوپرمارکت‌های جنوب شهر بوگوتا را غارت کردند و وسائل نقلیه را به آتش کشیدند. پلیس از کشته شدن سه نفر خبر داد. همچنین، خبر رسید که بر اثر انفجار یک مرکز امنیتی، سه افسر پلیس کشته شدند.
روز جمعه نیز معترضان کلمبیایی، که تعداد آنها صدها هزار نفر گزارش شده و در دهه‌های اخیر این کشور، حضور این تعداد تظاهرکننده در خیابان‌ها سابقه نداشته است، در شهرهای مختلف به خیابان‌ها آمدند و با پلیس درگیر شدند.
رئیس‌جمهور کلمبیا نیز با هدف آرام کردن اوضاع، دیروز گفت: از هفته آینده یک گفت‌وگوی ملی را برای تقویت اجرای سیاست‌های اجتماعی فعلی آغاز خواهم کرد. این مذاکرات به ما اجازه می‌دهد تا شکاف‌های اجتماعی را از بین ببریم و با فساد به طور موثرتری مبارزه کنیم.
این اعتراضات به دعوت جمعیت‌های بومی و اتحادیه‌های کارگری و دانشجویی صورت گرفته و قرار است که فردا نیز معترضان دست به تظاهرات و اعتصاب گسترده بزنند.
مقامات آمریکایی که طی سال‌های اخیر به شدت تلاش می‌کرده‌اند اوضاع داخلی ونزوئلا در همسایگی کلمبیا را به هم بریزند و امکانات کشور کلمبیا را در این راه به کار می‌گرفته‌اند، اکنون به خاطر شورش گسترده مردمی در کلمبیا، غافلگیر و نگران شده‌اند.
به گزارش الجزیره، «ساندرا بوردا» استاد علوم سیاسی دانشگاه «لس آندس» در بوگوتا، اظهار داشت: کلمبیا در این مقطع دو انتخاب بیشتر ندارد؛ یا باید نیروهای پلیس را به صف کند، اقدامی که دولت را از محبوبیت خواهد ‌انداخت و کشور را به بن‌بست و قطبی شدن سوق خواهد داد. بوردا افزود، انتخاب دیگر دولت این است که وارد گفت وگو با معترضان شود و تغییرات بنیادین را در دستور کار قرار دهد. به اعتقاد کارشناسان، اگر دولت دست به اصلاحات ریشه‌ای نزند، بی‌ثباتی در کلمبیا ادامه خواهد یافت.
معترضان می‌گویند که دولت منافع سرمایه‌داران و ثروتمندان بزرگ را بر منافع عموم مردم ارجحیت می‌دهد و رفاه اجتماعی و خدمات بهداشتی و آموزشی را فدای منافع پولداران می‌کند.
با توجه به اینکه کلمبیا برای واشنگتن در منطقه آمریکای لاتین یک پایگاه راهبردی برای سلطه بر سایر کشورها محسوب می‌شود، در صورتی که اعتراضات در این کشور ادامه یابد، آمریکا برای خاموش کردن اعتراضات، همه نوع ابزار سرکوب را در اختیار دولت بوگوتا قرار خواهد داد.