kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۵۳۸۵
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۳۹۸ - ۲۰:۵۷

۸۰ درصد کودکان کشور دچار اختلال اسکلتی - عضلانی هستند

عضو هیئت علمی دانشکده علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: ۸۰ درصد کودکان کشور دچار نوعی از اختلال اسکلتی- عضلانی هستند.

به گزارش ایرنا، مهرشاد پورسعید دیروز در نشست خبری که در مرکز طب پیشگیری و ارتقا سلامت نسخه برگزار شد، افزود: طرح غربالگری اسلکلتی- عضلانی کودکان چهار تا ۱۴ سال به صورت رایگان در این مرکز انجام می‌شود زیرا این اختلالات در کودکان رو به افزایش است و سلامت آینده آنها را به خطر می‌اندازد.
وی افزود: نتایج یک مطالعه بر روی ۱۰ هزار کودک در کشور نشان می‌دهد که ۸۰ درصد آنها دچار نوعی از اختلالات اسکلتی‌- عضلانی شامل ساییدگی زانو، صاف بودن کف پا، مشکلات گردن، کمر و غیره هستند، اگر کودکانی که دچار این اختلالات هستند درمان نشوند علاوه بر اینکه سلامت آنها به خطر می افتد هزینه‌های درمانی نظام سلامت را نیز افزایش می‌دهد.
لیندا سلمانی متخصص پزشکی- ورزشی نیز در این نشست گفت: بسیاری از کودکان دچار اختلالات مفاصل پا، زیر مچ پا، مچ پا، زانو، ساق پا، کف پا هستند که فشار زیادی را روی کمر، ستون فقرات، گردن وارد می‌کند و همچنین باعث می‌شود کودکان دچار ضربدری راه رفتن و پرانتزی پا شوند و طرح غربالگری کمک می‌کند آنهایی که مبتلا به این اختلالات هستند زودتر تشخیص داده شوند.
وی ادامه داد: امروزه به دلیل استفاده از تبلت، موبایل و بازی‌های رایانه‌ای، فرم نامناسبی در بدن کودکان ایجاد و سر و گردن آنها دچار اختلال شده، از این رو باید سبک زندگی آنها و نحوه استفاده از این ابزار تغییر یابد.