kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۵۰۵۶
تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۷

رکوردزنی مهندسان ایرانی در نصب ۳ روزه سکوی نفتی

با نصب دو عرشه دریایی با فاصله کوتاه سه روز توسط مهندسان ایرانی، رکوردی بی‌سابقه در فعالیت‌های فراساحلی پارس جنوبی ثبت شد.

قائم‌مقام طرح توسعه فاز‌های ۲۲، ۲۳ و ۲۴ پارس جنوبی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: سکوی ۲۳B و ۲۴B نام سکوهایی است که در پارس جنوبی نصب شده‌اند. روز ۲۱ آبان امسال نصب سکوی ۲۳B انجام شد و بلافاصله ناوگان به موقعیت ۲۴B منتقل گردید و کمتر از سه روز این عملیات نصب بر فاز مذکور نیز انجام شد که طبق برآورد‌ها این سرعت عمل بسیار کم نظیر و نادر بوده چرا که این برنامه‌ریزی جهت جا به جایی بسیار پیچیده و عظیم است.
علی اصغر صادقی تاکید کرد: صد درصد عملیات مهندسی، ساخت، اجرا و نصب توسط متخصصان و کارگران ایرانی انجام شده است و به نوعی این افتخار در پارس جنوبی تماما بومی و ساخت داخل است.
وی افزود: در سال گذشته دو سکوی ۲۰ و ۲۴A فاز‌های ۲۲ تا ۲۴ را نصب و راه‌اندازی کردیم. امسال نیز بنابر تحقق برنامه تولید زمستانه شرکت پارس جنوبی، قرار شد دو سکوی دیگر نیز در فازهای مذکور نصب و راه‌اندازی شود که این سکو‌ها با فاصله کمتر از سه روز نسبت به یکدیگر، نصب شدند.
او با اشاره به اهمیت بالای عملیات انجام شده در این فازها، ادامه داد: این نصب به نوع خود بی‌نظیر بود چرا که توانستیم با فاصله بسیار کم، ناوگان غول پیکر و عظیم مراحل کاشت سکو را در محلِ برنامه‌ریزی شده فازهای مذکور به مقر مورد نظر برسانیم. در نتیجه مهندسان ایرانی سکو‌ ۲۳B را نصب و با تغییر موقعیت با سرعت به جایگاه نصب سکوی ۲۴B رجعت کردند. این اقدام علاوه‌بر اینکه بسیار ستودنی است بسیار هم سخت و طاقت فرساست.
صادقی بیان کرد: این نصب در سکو‌های ۲۴ و ۲۳B با کمترین حادثه و شاید بدون هیچ آسیبی با تلاش مهندسان کشورمان انجام و راه‌اندازی آن نیز عملیاتی شد. این سکوها آخرین سکوهای فازهای ۲۲ و ۲۴ بودند.
وی در پاسخ به این سؤال که به چه دلیل نصب سکو‌های این فاز‌ها در پارس جنوبی را رکورد شکنی تلقی می‌کنند؟ گفت: دلیل این امر، مدت زمان کوتاه پس از نصب سکو‌های پیشین است چرا که مهندسان ایرانی با تفاوت سه روز این عملیات را انجام دادند.
این مسئول توضیح داد: مدت زمان زیادی برای مستقر شدن مهندسان صنعت نصب سکو برای لنگر‌اندازی نیاز است که این مدت زمان در نصب سکوی فاز ۲۳ و ۲۴ به حداقل خود رسیده است.
صادقی با اشاره به موقعیت صنعت نفت ایران در مقایسه با دیگر کشورهای دارنده نفت و گاز، یادآور شد: اکثر کشور‌های نفتی ناوگانی اینچنینی دارند و ما از هیچ یک از این کشور‌ها عقب نبوده و حتی پیشرفته‌تر نیز عمل می‌کنیم. ایران برای عملیات‌های نصب سکوهای در فراساحلی به هیچ مهندس خارجی و حتی مشاوره گیری از مشاوران برون مرزی نیاز ندارد.
وی توضیح داد: نصب سکو‌های جدید در فاز‌های ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبی ظرفیت تولید گاز غنی در کشور را به یک میلیارد فوت مکعب افزایش می‌دهد. این مقام مسئول گفت: ایران صفر تا صد بحث‌های مهندسی تا بهره‌برداری سکوها و صنایع نفتی و گازی خود را توسط متخصصان و شرکت‌های داخلی انجام می‌دهد.