گزارشی از نشست بررسی فیلم «مومیایی» در نشست سینماگفتمان
روایتی هالیوودی از تقابل با اسلام (هالیوود زیر ذرهبین)
مرضیه کرماجانی
نشست اخیر سینما گفتمان که توسط مرکز ماهر بسیج برگزار میشود، به بررسی و تحلیل فیلم هالیوودی «مومیایی» اختصاص داشت. در سری جدید فیلم مومیایی، ماجرای ظهور شیطان از حرم در غرب آسیا مطرح میشود که آن را به مسائل اخیر منطقه و بهویژه نبرد مدافعان حرم با گروههایی چون داعش پیوند میزند. در ادامه، گزارشی از سخنرانی سعید مستغاثی درباره مومیایی را در این نشست، میخوانید:
وی در ابتدای این نشست گفت: «مومیایی» محصول سال 2017 سینمای آمریکا به کارگردانی الکس کورتزمن است. سابقه فیلمهای مومیایی با سابقه سینما برابری میکند که این فیلم، سری جدید مجموعه فیلمهای مومیایی محسوب میشود. داستان این فیلم از این قرار است که باستانشناسی به همراه یک خبرنگار ماجراجو به عراق و در حقیقت شهر موصل میرود. در آنجا گویا پیکر یک مومیایی مصری دفن شده است. این سفر به عراق و پیدا کردن مومیایی ماجراهای بسیاری بهدنبال دارد که برای کسانی که فیلمهای مومیایی را دیدهاند، برخی جدید و برخی آشناست.
وی افزود: ماجرای مومیایی و مومیاییها در سینما و ادبیات آمریکا سابقه طولانی دارد. شاید اولین ماجرای مومیایی در سال 1332 یا اوایل دهه 30 ساخته شده است که درآن فیلم لويیس کارلوس بازی میکرد. همچنین درسال 1956 یکی از فیلمهای مومیایی قابل توجه ساخته شد که در آن دو هنرپیشه معروف به نامهای پیتر کوشینگ و کریستوفر لی بازی کردند.
وی ادامه داد: سری جدید فیلمهای مومیایی از سال 1999 ساخته شدهاند که این فیلمها با بازی براندان فریزر که نقش نیمهطنز و نیمهجدی درآن دارد شروع میشود؛ کارگردان این فیلم استیون سامرز است. دراین سالها سینمای آمریکا به شدت به ساخت فیلمهای آخرالزمانی روی آورده است. در سال1999 فیلمهایی از قبیل ماتریکس، اسپارتاکوس و دو سال بعد هری پاتر، ارباب حلقهها و....ساخته شدند.
مستغاثی بیان کرد: فیلم مومیایی2 در سال2001 ساخته شد که در این فیلم استیون سامرز کارگردانی و فیلمنامهنویسی را به عهده داشت. در سال 2008 نیز فیلم سوم مومیایی با نام بازگشت امپراطور اژدها ساخته شد. در سینمای غرب یک روالی هست که فیلمها را به دنبال هم و با یک موضوع میسازند مانند فیلمهای مومیای در سالهای 1999- 2001 - 2008 تولید شد.
رئیس اسبق انجمن منتقدان ادامه داد: فیلم «مومیایی» حال حاضر یک تفاوتهایی با فیلمهای مومیایی قبلی دارد. در این فیلم مومیایی که به مصر باستان مربوط است اینبار در سرزمین عراق دفن شده است و اسم آن یک اسم اسلامی به نام آمنه است. در این فیلم چند گروه با هم همراه هستند 1. خانم باستانشناس 2. ماجراجویی که تام کروز نقش آن را ایفا میکند 3. گروه بعدی سازمانی که در راس آن شخصیت مرموزی که راسل کرو نقش آن را ایفا میکند.
وی افزود: یکی از وجوه سینمای غرب که در حال حاضر بارزتر شده است همان اعتقادات به شرک است که از ابتدای سینمای هالیوودی وجود داشته است که در فیلمهای کارتونی و فیلمهای سینمایی دیده میشود.
مستغاثی بیان کرد: آمنه دراین فیلم قصد احیا و کشتن انسانها را دارد و این قدرت رفتهرفته به تام کروز میرسد. در صورتی که میداند این قدرت شیطانی است تلاش میکند از این قدرت در مقابله با شر استفاده کند.
وی بیان کرد: در این فیلم یک شعاری مطرح میشود که قبلاً ما در فیلمهای دیگر هم شنیده بودیم. برای مثال فیلم «ناگفتههای دراکولا» که در آن فیلم به جنگهای صلیبی میپردازد شعاری را مطرح میکند که میگوید ما برای جنگیدن با هیولای اصلی نیاز به هیولاهای دیگر داریم که عینا در این فیلم هم مطرح میشود.
مستغاثی گفت: زمانی که تام کروز به آن فرد شر تبدیل میشود، این شعار اینجا این چنین مطرح میشود که ما برای جنگیدن با هیولای اصلی (مومیایی یا شیطان) نیاز به هیولایی مانند تام کروز داریم که از یکسو با ماست و از طرف دیگر قدرت شیطانی هم دارد.
وی تصریح کرد: در حقیقت پیام اصلی این فیلمها این است که دشمن اصلی غرب، اسلام شیعی است که از نظرآنها هیولای اصلی است که حالا برای جنگ با این هیولا به هیولاهایی مانند داعش و القاعده یا امثال اینها داریم.