کد خبر: ۱۷۱۹
تاریخ انتشار : ۰۸ دی ۱۳۹۲ - ۲۱:۱۴

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت: تعهدنامه ارزی از صادر کنندگان دریافت نمی‌شود

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس سازمان توسعه تجارت ایران گفت: طبق مصوبه جدید دولت، نباید از صادرکنندگان به هنگام صدور کالا، تعهدنامه ارزی دریافت شود که امیدواریم این مصوبه با همکاری وزارت اقتصاد و گمرک به خوبی انجام شود.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس سازمان توسعه تجارت ایران گفت: طبق مصوبه جدید دولت، نباید از صادرکنندگان به هنگام صدور کالا، تعهدنامه ارزی دریافت شود که امیدواریم این مصوبه با همکاری وزارت اقتصاد و گمرک به خوبی انجام شود.
به گزارش خبرنگار مهر، ولی‌الله افخمی راد پیش از ظهر یکشنبه در همایش تقدیر از صادرکنندگان نمونه استان هرمزگان به میزان صادرات کالای غیرنفتی در کشور اشاره کرد و بیان داشت: براساس آمار گمرک در هشت ماهه نخست سال جاری میزان صادرات کالای غیرنفتی و میعانات کشور 57 میلیون تن به ارزش 24/6 میلیارد دلار بوده که به لحاظ وزنی نسبت به مدت مشابه سال گذشته هشت درصد افزایش اما به لحاظ ارزش 12 درصد کاهش یافته است.
وی تصریح کرد: ما زمانی می‌توانیم شرایط اقتصادی مناسبی داشته باشیم که براساس منطق به حمایت و پشتیبانی از بخش‌های مربوط به اقتصاد بپردازیم و در این میان مقررات زدایی یکی از موارد مهمی است که باید در راستای برداشتن مقررات دست و پاگیر از مقابل راه تولید کنندگان و صادرکنندگان انجام شود.
افخمی راد در بخش دیگری از سخنان خود به وضعیت رقابت‌پذیری ایران در میان کشورهای دنیا اشاره کرد و گفت: در سال 2012 به لحاظ شاخص رقابت‌پذیری کشور ایران در میان 148 کشور دنیا رتبه 66 را به خود اختصاص داده بود اما در سال 2013 شاهد سقوط رتبه ایران بودیم و هم اکنون کشور ما در رده 82 دنیا به لحاظ رقابت‌پذیری قرار دارد و همچنین در خاورمیانه نیز وضعیت ما تأسف بارتر است به گونه‌ای که پس از قطر، امارات، عربستان، عمان، کویت، ترکیه و اردن، ایران در رتبه نهم قرار دارد.
رئیس سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه برای بهبود وضعیت رقابت‌پذیری باید فضای محیط‌کلان اقتصادی بهتر شود بر لزوم اجرای قانون معافیت مالیاتی برای صادرات کالا تأکید کرد.