kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۱۷۲۳
تاریخ انتشار : ۱۳ مهر ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۴
همزمان با آزادی 2 شهروند استرالیایی

یک ایرانی پس از 13 ماه اسارت در استرالیا آزاد شد

«ماریس پین» وزیر خارجه استرالیا اعلام کرد که 2 شهروند از سه شهروند این کشور که در ایران بازداشت بودند، آزاد شده‌اند، این افراد به جرم عکسبرداری از مناطق نظامی بازداشت شده بودند، همچنین یک ایرانی که ماه‌ها در استرالیا زندانی بود نیز آزاد شد.




به گزارش شبکه «بی‌بی‌سی»، وزیر خارجه استرالیا با اعلام این خبر عنوان کرد که «جولی کینگ» یک زن بریتانیایی- استرالیایی و «مارک فرکین» نامزد استرالیایی او که اوایل سال جاری میلادی در ایران بازداشت شده بودند، آزاد شدند. با این حال نفر سوم به نام «کیلی مور گیلبرت» که تابعیت بریتانیایی- استرالیایی دارد، همچنان در بازداشت به سر می‌برد.
پیش از این، «غلامحسین اسماعیلی» سخنگوی قوه قضائیه اواخر شهریورماه درخصوص بازداشت سه تبعه استرالیایی با تأیید این خبر گفته بود: «این موضوع صحت دارد و این افراد در 2 پرونده هستند و هر 2 منتهی به صدور کیفرخواست شده است. در یک پرونده 2 نفر مبادرت به عکسبرداری از مناطق نظامی و ممنوعه با هلی‌شات کردند که این عکس‌ها در حافظه دوربین کشف شده و وجود دارد. در پرونده دیگر موضوع جاسوسی برای کشور دیگری است و دادگاه قضاوت می‌کند که این فرد مجرم هست یا خیر.»
به گزارش فارس، وزیر خارجه استرالیا همچنین در جمع خبرنگاران اعلام کرد که «با آرامش خاطر» اعلام می‌کند که جولی کینگ و مارک فرکین «آزاد شده‌ و به استرالیا بازگشته‌اند.»
پین تأیید کرد که گیلبرت همچنان در بازداشت است و محکومیت 10 سال حبس برای وی صادر شده و افزود: مذاکرات زیادی با مقام‌های ایرانی برای آزادی این 2 شهروند استرالیایی انجام شده است. وزیر خارجه استرالیا در ادامه تصریح کرد که همچنان برای آزادی سومین شهروند خود که به جرم جاسوسی در ایران در بازداشت به سر می‌برد، تلاش خواهد کرد.
تقریبا همزمان با اعلام آزادی 2 استرالیایی در ایران، خبر آزادی یک زندانی ایرانی در استرالیا نیز در رسانه‌ها منتشر شد.
رضا دهباشی کیوی، دانشجوی مقطع دکترا در دانشگاه کوئینزلند استرالیا حدود ۱۳ ماه پیش به اتهام نقض تحریم‌های ایران بازداشت شد. دولت استرالیا مدعی شده بود که او تجهیزات راداری پیشرفته نظامی را خریداری و از طریق دوبی به ایران ارسال کرده بود. از این رادارها برای شناسایی موشک و رهگیری جنگنده‌های رادارگریز استفاده می‌شود.
به گفته خبرگزاری صدا و سیما، دولت استرالیا بنا داشته دهباشی را به آمریکا تحویل بدهد. چند روز پیش نیز یک شهروند ایرانی دیگر به نام نگار قدس‌کنی که به اتهام نقض تحریم‌ها علیه ایران در استرالیا به اسارت درآمده و به آمریکا مسترد شده بود، پس از آزادی در آمریکا به ایران بازگشت.