kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۱۷۰۱
تاریخ انتشار : ۱۳ مهر ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۹
رئیس‌بانک مرکزی پاکستان:

باید از شر صندوق بین‌المللی پول خلاص شویم

رئیس‌بانک مرکزی پاکستان گفت: برای اینکه در آینده از شر صندوق بین‌المللی پول خلاص شویم، بسیار ضروری است که سطح ذخایر خود را بالا نگاه داریم.




به گزارش خبرگزاری مهر  به نقل از اسپوتنیک، سه ماه پس از اینکه صندوق بین‌المللی پول، برنامه وام ۳۹ ماهه را برای پاکستان تایید کرد، رضا باقر؛ رئیس‌بانک مرکزی این کشور تصریح کرد: وام شش میلیارد دلاری دریافت شده از این صندوق، آخرین وام پاکستان خواهد بود.
وی که در برابر دانشجویان موسسه اداره تجارت (آی‌بی‌ای) سخنرانی می‌کرد، گفت: ما همچنان نیازمند این هستیم که با صفر کردن وام‌ گیری دولت از بانک‌ها، نظم مالی خود را حفظ کنیم. ضمن اینکه افزایش میزان ذخایر داخلی و سرمایه‌گذاری امری ضروری است.
رئیس‌بانک مرکزی پاکستان در سخنرانی خود که با موضوع چالش‌ها و چشم‌انداز اقتصاد پاکستان بود، افزود: برای اینکه در آینده از شر صندوق بین‌المللی پول خلاص شویم، بسیار ضروری است که سطح ذخایر خود را بالا نگاه داریم.
باقر ادامه داد: سه عنصر اصلی برای مدیریت پاکستان بدون نیاز به کمک صندوق بین‌المللی پول، افزایش ذخایر ارزی خارجی به میزان کافی، حفظ نظم مالی و افزایش میزان ذخایر، سپرده‌ها و سرمایه‌گذاری‌های داخلی است.
وی خاطرنشان کرد: بانک مرکزی پاکستان نرخ تبادل روپیه و دلار را کنترل می‌کرد. بانک معمولا این نرخ را اصلاح می‌کرد، اما این کار منجر به این شد که هر بار اسلام‌ آباد برای پرداخت وام صندوق بین‌المللی پول اقدام کرد، صندوق ذخایر ارزی خارجی کشور خالی شود. این باعث شده بود که پاکستان گاه‌ و بی‌گاه به صندوق بین‌المللی پول رو بیاورد.
گفتنی است، صندوق بین‌المللی پول در ماه جولای وام ۶ میلیارد دلاری ۳۹ ماهه درازمدتی را برای پاکستان تایید کرد تا آسیب‌پذیری‌های اقتصادی این کشور را کاهش داده و رشد اقتصادی پایدار و متوازنی به وجود بیاورد. صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی به کشورهایی وام می‌دهند که سیاست‌های این دو نهاد پولی را در کشورهایشان اجرا کنند. نتیجه این امر، فقیرتر شدن وام گیرندگان بوده است. اغلب طرفداران اخذ وام از این دو نهاد مالی در کشورهای در حال توسعه، تحصیلکردگان دانشگاه‌های آمریکا و انگلیس هستند که کرسی‌های بالایی در حد رئیس‌جمهور، وزیر، نماینده مجلس و استاد دانشگاه را در اختیار دارند.