kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۱۶۹۶
تاریخ انتشار : ۱۳ مهر ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۸
در دومین جلسه دادگاه مطرح شد

سوءاستفاده از ارز اختصاصی ایران‌خودرو توسط گروه «عظام»

دومین جلسه محاکمه گروه عظام به اتهام قاچاق سازمان یافته و حرفه‌ای قطعات خودرو در شعبه چهارم دادگاه ویژه رسیدگی به جرائم اخلالگران و مفسدان اقتصادی به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد.




به گزارش میزان، در ابتدای این جلسه، متهم عباس ایروانی در جایگاه حاضر شد و به سؤالات قاضی صلواتی پاسخ داد.
متهم ایروانی که در سال 1366 نیز به جرم ارتشا و اختلاس دستگیر شده بود، با رد تمام اتهامات مطرح شده در کیفرخواست مدعی شد: تا قبل از بخشنامه آقای جهانگیری ما هیچ ارز دولتی نگرفته‌ایم.
در ادامه نماینده دادستان در جایگاه قرار گرفت و در پاسخ به ادعای متهم ایروانی که مجموعا مبلغ ۱۵ میلیون تومان به عنوان رشوه پرداخت شده است، اظهار داشت: آنچه که از منزل یکی از متهمان در گمرک کشف شد حدود ۱۰۰ عدد سکه طلا بوده که حسب اقاریر وی یک سوم آن هدایایی بوده که از جانب همدستان و دوستان متهم ایروانی پرداخت شده است.
شاه‌محمدی در ادامه با ‌اشاره به جزئیات نحوه خروج ارز توسط این باند از کشور افزود: این افراد با استفاده نابجا و سوءاستفاده از مصوبه هیئت دولت توسط متهم ایروانی درخصوص حمایت از خودروی تولید ملی و اظهار کالای بنزین‌سوز به جای کالای گازسوز سبب آلودگی هوا شدند.
نماینده دادستان خطاب به متهم ایروانی گفت: قرار بوده مواد اولیه وارد و مونتاژ کنید، اما کالا را به صورت کامل آورده‌اید و مدعی رونق تولید هستید. کسی با شما امکان رقابت نداشته و به این شکل رقبا از میدان خارج می‌شدند. از آخر سال ۹۶ به بعد از ارز دولتی جهت وارد کردن کالا استفاده کردید و ای‌سی‌یو را نزدیک به ۴۰ یورو وارد و به مبلغ ۶۸ یورو به ایران خودرو فروختید. مردم از قیمت‌ ای‌سی‌یو در بازار مطلع هستند.
وی گفت: شما مدعی هستید ارزی از کشور خارج نکردید در حالی که بدون ارائه برگ سبز گمرکی و بارنامه، تسهیلات اعتباری اخذ شده است، شما در این قسمت خود را تولیدکننده معرفی می‌کنید و ارز می‌گرفتید.
شاه‌محمدی سندی را به دادگاه نشان داد که خطاب به متهم رفیعی تنظیم شده است و آن را قرائت کرد و گفت: شما مدعی هستید ارز دولتی استفاده نمی‌کردید در حالی که شما به واسطه زد و بند خودتان ارز اختصاص یافته به ایران خودرو را استفاده می‌کردید.
متهم ایروانی که چندین بار از سوی قاضی صلواتی تذکر گرفته بود، با اعلام اینکه ما در مجمع و سازمان برنامه و بودجه دخالت می‌کردیم، اظهار داشت: من خودم ‌اشتباه نکرده‌ام، اما خلاف مدیرانم را قبول دارم.
وی که مدعی بود همکارانش تحریم‌ها را دور می‌زدند، افزود: اگر یک دلار خارج از کشور داشته باشم تمام آن را دولت مصادره کند و مرا اعدام کنید، زحماتی که من کشیدم کمتر کسی انجام می‌دهد. اگر کارمندانم‌ اشتباهی کرده‌اند مقصر من نیستم، اما آنها مثل فرزندانم هستند و از آنها حمایت می‌کنم.
در ادامه نماینده دادستان با ارائه اسناد و مهر جعلی اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین کشف شده از اتاق متهم خاتمی‌پور اعلام کرد: این متهم اقرار کرده این مهر را از اتاق ایروانی آورده‌ام و ایروانی با نفوذ خود از بازرسین گمرکات و ضابطین اطلاع داشته و می‌گفته اسناد را امحا کنید، اما من اسناد را از بین نبردم تا بتوانم در دفاع از خود مدرک داشته باشم.
با اعلام ختم جلسه، قاضی صلواتی اعلام کرد: جلسه بعدی امروز برگزار خواهد شد.
گفتنی است، عباس ایروانی و 6 متهم دیگر این پرونده، متهم هستند به قاچاق بیش ۷۶۴ میلیون دلار قطعات خودرو.