فصلی دیگر از سریال تکراری تنش بین «دانشگاه آزاد» و «وزارت علوم»
دردسری بهنام «تکمیـل ظرفیـت»!
تمامی داوطلبان مجاز کنکور سال ۹۷ به ویژه آنان که به بازه زمانی تکمیل ظرفیت دانشگاهها و دانشگاه آزاد دلخوش کرده بودند مشکلات سال گذشته را به یاد دارند که یک اشتباه نه چندان کوچک از سوی برخی واحدهای دانشگاه آزاد برای پذیرش دانشجویان بیشتر چه حواشی و مشکلاتی را برای تعداد زیادی از داوطلبان به بار آورد.
ثبتنام در دوره پزشکی سال گذشته دانشگاه آزاد با حواشی و نابهسامانیهای خاصی همراه بود تا جایی که نه تنها مسئولان دانشگاهی بلکه چندصد خانواده درگیر اضطرابها و این حواشی شدند و سرنوشت تعداد زیادی از دانشجویان آینده به تصمیمات دانشگاه آزاد گره خورد که از یادآوری بیشتر و صحبت درباره اعلام تصمیمات مسئولان و تدابیر آنها درباره مشکلات سال گذشته در این گزارش صرف نظر میشود.
ماجرای تکمیل ظرفیت دانشگاهها و مراکز آموزش عالی که همه ساله دقیقا چند هفته پس از اعلام نتایج نهایی کنکور سراسری و انجام شدن ثبتنام دانشجویان صورت میگرفت و سال گذشته از سوی شورای سنجش و پذیرش دانشجو دستور حذف آن داده شد، در دو سال اخیر دردسرساز شده است. درحقیقت از سال گذشته تمامی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی موظف شدند تنها در یک مرحله تمام ظرفیت دانشجوی خود را تکمیل کنند، اما دانشگاه آزاد اسلامی سال گذشته با دلایل و مجوزهای اخذ شده اقدام به برگزاری دوره تکمیل ظرفیت به ویژه برای رشتههای پزشکی کرد که با حواشی زیادی روبه رو شد و بعد از مدتی با سرانجامی خوب و بد برای داوطلبان ماجرا به پایان رسید.
اما امسال بعد از اعلام نتایج نهایی کنکور سراسری و به نتیجه رسیدن ثبتنام پذیرفتهشدگان در دانشگاههای مربوطه، بار دیگر دانشگاه آزاد اسلامی اطلاعیه آغاز مرحله تکمیل ظرفیت را منتشر و از تاریخ دوم مهرماه ۹۸، این دانشگاه ثبتنام انتخاب رشته برای مرحله تکمیل ظرفیت را آغاز کرد.
اما مدتی پس از باز شدن سامانه انتخاب رشته مرحله تکمیل ظرفیت در سایت مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی نگذشت که دبیرخانه شورای سنجش و پذیرش دانشجو طی اطلاعیهای از مغایرت تکمیل ظرفیت دانشگاه آزاد با مصوبه جلسه دهم شورای مذکور خبر داد و اطلاعرسانی کرد که انتخاب رشته و پذیرش دانشجو تحت عنوان تکمیل ظرفیت، بدون اخذ مجوز از شورای مذکور فاقد وجاهت قانونی بوده و پذیرش این داوطلبان مورد تایید نیست.
همین چند خط خبر کافی بود تا داوطلبان و متقاضیان شرکت در این مرحله دلهره بگیرند و از عاقبت انتخاب رشته تکمیل ظرفیتشان هراس داشته باشند. اما بعد از اعلام این خبر دانشگاه آزادیها دست روی دست نگذاشتند و از داشتن مجوز سخن گفتند، در اینجا بود که اطلاعیه روی اطلاعیه آمد و دانشگاه آزاد اعلام کرد: جای تعجب دارد که دبیرخانه شورای سنجش و پذیرش که از لحاظ فنی بر این امر واقف است، به یکباره پس از تأیید کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی بر جدا بودن امر سنجش از پذیرش در کنکور کارشناسی، چنین اطلاعیهای در خارج از اختیار و یا حتی مصوبات تکمیلی شورا صادر کرده است، از آنجا که بخش قابل توجهی از ظرفیتهای رشتههای علوم پزشکی دانشگاه در گروه آزمایشی علوم تجربی با بیش از نیم میلیون داوطلب، در مرحله اول اعلام نتایج مطابق با سنوات گذشته تکمیل نشده است، فرصت انتخاب رشته مجدد در فرآیند تکمیل ظرفیت دانشگاه آزاد برای خیل عظیم متقاضیان تحصیل در رشتههای پزشکی فراهم شد.
دانشگاه آزاد همچنین اعلام کرده است که ظرفیت رشتههای علوم پزشکی و غیرپزشکی ارائه شده این مرحله در چارچوب ظرفیتهای اعلام شده از سوی وزارتین علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بوده و عدم تکمیل این ظرفیتها فرصت ادامه تحصیل این رشتهها را در سال جاری از متقاضیان سلب خواهد کرد.مجوزهایی که خارج از مصوبات شورای سنجش و پذیرش دانشجو صادر میشوند
موضوع مطرح شده، دقیقا همان موضوعی است که سال گذشته دانشگاه آزاد و داوطلبان تحصیل در این دانشگاه را با مشکل مواجه کرد یعنی «بیشتر از ظرفیت تعیین شده دانشجو پذیرش کردن»؛ لذا در همین ابتدای کار دانشگاه آزاد معتقد است که اجازه ایجاد بستر رخداد اتفاقات سال گذشته را نمیدهد و طبق ظرفیتهای معین، دانشجویان را در مرحله تکمیل ظرفیت جذب خواهد کرد.
محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد از سوی دیگر در ششمین جلسه شورای دانشگاه درباره اطلاعیه شورای سنجش و پذیرش دانشجو گفت: چه کسی گفته که پذیرش باید تک مرحلهای باشد، دانشگاه اختیار دارد که به صورت دو مرحلهای عمل کند و با تکمیل ظرفیت تعداد دانشجویان خود را به حد نصاب برساند.
صحبت صریح طهرانچی حکایت از آن دارد که گویا دانشگاه آزاد اسلامی از مصوبات شورای سنجش و پذیرش دانشجو مستثنی است و این دانشگاه با اخد مجوز میتواند تکمیل ظرفیت داشته باشد، اما بدیهی است که این مسئله همانند سال گذشته صدای دانشگاههای غیردولتی همچون پیام نور یا غیرانتفاعی را بلند خواهد کرد که اگر بنا به گرفتن مجوز است چرا آنها نمیتوانند چنین مجوزی را برای جبران احتمالی کاهش پذیرشهای دانشجویان خود داشته باشند؟
نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز در این باره دغدغههایی دارند. علیرضا سلیمی این اختلافات را یک مصیبت برای آموزش عالی برشمرد و گفت: واقعا نمیدانیم چرا هر سال این اتفاقات رخ میدهد، این اختلافات مردم را سرگردان میکند و اتفاقات خوبی نیست، طرفین باید بنشینند اختلافات را حل کنند، بنا بود سال گذشته چارچوب شفاف مشخص کنند که این اختلافات رخ ندهد اما حالا که دوباره اختلاف پیش آمده جلسهای در کمیسیون آموزش برگزار میکنیم تا جریان را تحلیل و مشکل را برطرف کنیم.
همچنین میرحمایت میرزاده نیز گفت: دوشنبه جلسه کمیسیون آموزش و تحقیقات با حضور وزیر علوم برگزار میشود، تشخیص این بوده که تصمیمگیری درباره این مسائل بر عهده شورای سنجش و پذیرش است اما بروز این اختلاف سبب شد تا این مسئله در جلسه کمیسیون بررسی شود.
ابراهیم خدایی رئیس سازمان سنجش آموزش کشور و دبیر شورای سنجش و پذیرش دانشجو نیز در گفتوگویی گفته است: براساس قانون مصوب سال ۱۳۹۲ مجلس شورای اسلامی، طبق ماده ۲ قانون فوق، برنامهریزی و تصویب مقررات سنجش و پذیرش تمام دانشگاههای مراکز آموزش عالی را بر عهده شورای سنجش و پذیرش دانشجو قرار داده است و علاوه بر این براساس ماده ۸ آییننامه اجرایی قانون فوق مصوب ۲۵ تیر سال ۹۳ هیئت وزیران تمام دانشگاهها و مراکز آموزشی دولتی و غیردولتی را موظف کرده است قبل از هرگونه پذیرش به منظور انطباق با مصوبات شورا، هماهنگیهای لازم را با دبیرخانه شورا انجام دهند.
وی افزود: براساس نظر اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز تمرکز پذیرش جزء اختیارات شورای سنجش و پذیرش است، بنابراین احتیاج به قانونگذاری جدید نیست و این به معنی عدم تایید عمل خلاف قانون دانشگاه آزاد است.
به نقل از خبرگزاری دانشجو؛ اختلاف پیش آمده بین دانشگاه آزاد اسلامی و شورای سنجش و پذیرش دانشجو و عدم شفافیت کامل موضوع، ممکن است قدری استقبال دانشجویان از مرحله تکمیل ظرفیت را کم کند؛ بنابراین بهتر است که مسئولان مربوط هرچه سریعتر داوطلبان را نسبت به مسئله آگاه کنند تا آنها با دلی آسوده ثبتنامهای خود را پیش برند.
به امید آنکه اتفاقات گذشته درسی باشد برای بهبود کیفیت کارها و اقدامات آیندهای که مستقیما سرنوشت زندگی و کاری جوانان این مرز و بوم را تحت تاثیر قرار میدهد.