هیچیک از برندهای برنج موجود در بازار، ایرانی نیست
دبیر کانون هماهنگی دانش و صنعت برنج ایران گفت: هیچ کدام از برندهای عرضه شده برنج در بازار گواهی اصالت برنج ایرانی ندارند.
غلامرضا خانکشیپور در گفتوگو با فارس با اعلام خبر فوق، افزود: عمدتا این برنجها خارجیاند و عرضهکنندگان از نام ایرانی برای تبلیغ استفاده میکنند.
وی در خصوص چگونگی عرضه برنج خارجی بجای برنج ایرانی با برندهای مختلف، گفت: در مورد ایرانی یا غیرایرانی بودن برنجهای عرضه شده در بازار نظارتی وجود ندارد.
وی افزود: برند یک عنوان تجاری است که مصرفکننده با شنیدن آن نام باید به یاد خصوصیاتی بیفتد که آن برند کالایش را با آن خصوصیات تبلیغ میکند و مصرفکننده هم پس از مصرف آن کالای تبلیغ شده به آن خصوصیات میرسد و پس از هر بار تکرار مصرف آن، خصوصیات تبلیغ شده با همان کیفیت باید تکرار شود.
دبیر کانون هماهنگی دانش و صنعت برنج ایران تصریح کرد: اکنون در بازار انواع برندهای برنج، محصول ارائه شده به بازار را ایرانی معرفی میکنند، در حالی که اصلا در مورد برنجهای ایرانی چنین برندی نداریم و تولیدکنندگان برنج ایرانی دارای چنین تشکل و هماهنگی نیستند که برندی را با نام برنج ایرانی عرضه کنند.
خانکشیپور بیان داشت: برندهای موجود چون میدانند برنج ایرانی عطر و طعم خوبی دارد از این عنوان استفاده میکنند، در حالی که بنظر میرسد، این برنجها فقط نام ایرانی را یدک میکشند در حالی که عمدتا برنج خارجی هستند و با تبلیغات گسترده مصرفکننده را اغوا میکنند.
وی افزود: برای اینکه برنج یک مشخصه کامل داشته باشد باید از یک استاندارد پیروی کند و برای کنترل و نظارت باید خصوصیات برنج ایرانی را مطابق استاندارد کامل داشته باشیم.
دبیر کانون هماهنگی دانش و صنعت برنج ایران اظهار داشت: اگر برندی مدعی است که برنجش ایرانی است، باید خودش متقاضی شود و نهادهای ذیربط که توانایی انجام این کار را دارند برنج را آزمایش و مورد پایش قرار دهند و به اصیل بودن و ایرانی بودن آن گواهی دهند و آن را تایید کنند. خانکشیپور تصریح کرد: من به عنوان دبیر کانون هماهنگی دانش و صنعت برنج ایران آمادگی کامل کانون را اعلام میکنم، تا در صورتی که هر تولیدکنندهای مایل باشد، ما محصول برنج را پایش و آزمایش کنیم و گواهی مبنی بر اصیل بودن و ایرانی بودن برنج صادر کنیم.
وی افزود: اما تا این لحظه هیچ صاحب برندی از ما چنین چیزی را نخواسته و از هیچ نهادی هم چنین تقاضایی نشده است و هیچ کنترلی بر روی برندهای موجود در بازار در مورد ایرانی بودن برنج انجام نشده است.
دبیر کانون هماهنگی دانش و صنعت برنج ایران بیان داشت: استاندارد برنج اجباری نیست و اصراری هم در تجارت مبنی بر ارائه گواهی برای ایرانی بودن برنج وجود ندارد و این موضوع یعنی ارائه گواهی در مورد ایرانی بودن و اصالت برنج بستگی به مصرفکننده دارد.
خانکشیپور گفت: اگر مصرفکنندگان برنجی را که گواهی ایرانی بودن ندارد از بازار خریداری نکنند، عرضهکننده مجبور به اخذ چنین گواهی میشود، در حالی که هنوز بازار مصرف به آن جایگاه دست نیافته که چنین چیزهایی را مطالبه کند و ارتقا بازار مصرف هم نیازمند زمان است.
خانکشیپور افزود: ارقام وارداتی به لحاظ وجود فلزات سنگین و آلودگی باید گواهی سلامت بگیرند و این کار هم در مرز انجام میشود، اما علیرغم انجام این کار گاهی اوقات وزارت بهداشت یا سازمان استاندارد از وجود برنجهای ناسالم در بازار خبر میدهند.
وی در پاسخ به این سوال که آیا عرضهکنندگان برندهای مختلف برنج از خلاء قانونی در مورد اجباری نبودن استاندارد برنج استفاده میکنند، گفت: خلاء قانونی وجود دارد، ولی مهمترین موضوع مصرفکننده است که وقتی برندی مشخصاتی را برای محصولش ادعا میکند آن مشخصات واقعی باشد و جعلی نباشد و گواهی آن مشخصات را مطالبه کند.دبیر کانون هماهنگی دانش و صنعت برنج ایران اظهار داشت: قطعا برنجهای عرضه شده با برندهای مختلف در بازار ایرانی نیستند، زیرا تاکنون هیچ کدام از این برندها گواهی اصالت ایرانی بودن برنج را نگرفتهاند و همچنین چندین خصوصیتی را که در ارقام خود بیان میکنند، تقریبا در هیچ برنج ایرانی به صورت یکجا دیده نمیشود.