با وجود کارشکنیها و عدم امکان حضور به دست آمد
مقام اول دانشجویان دانشگاه شریف در مسابقات بینالمللی انجمن هوانوردی و فضانوردی آمریکا
دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف برای اولین بار بهعنوان یک تیم ایرانی موفق به کسب مقام اول مسابقات بینالمللی انجمن هوانوردی و فضانوردی آمریکا، شاخه طراحی موتورهای توربین گاز هوایی شدند.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی شریف، تیم فراس (FARAS) از دانشکده مهندسی هوافضای دانشگاه صنعتی شریف، پس از موفقیت در مرحله اول مسابقات بینالمللی هوانوردی و فضانوردی آمریکا (AIAA) سال 2019 (شاخه طراحی موتورهای توربین گاز هوایی) و قرارگیری در بین سه تیم برتر از 15 تیم شرکتکننده در تیرماه 1398، با حضور در مرحله دوم از این مسابقات در 30 مرداد سال جاری و با ارائه طرح خود در کنفرانس پیشرانش و انرژی آمریکا موفق به کسب مقام اول این مسابقات شد.
گفتنی است، تیم فراس با توجه به عدم امکان حضور در آمریکا، طرح خود را بهصورت ویدئوکنفرانس ارائه داد و از طرف هیئت داوران در کنفرانس بینالمللی پیشرانش و انرژی آمریکا بهعنوان تیم برتر انتخاب شد.
اعضای تیم فراس، به سرپرستی دکتر کاوه قربانیان، که همگی از دانشکده مهندسی هوافضا دانشگاه صنعتی شریف هستند عبارتند از محمدرضا امینی مقام (مقطع دکترا) و 9 نفر از دانشجویان ورودی 94 مقطع کارشناسی به نامهای علیرضا ابراهیمی(سرگروه تیم)، امیر ناظمی، ابوالفضل ذوالفقارینسب، حجت اعتمادیانمفرد، وحید دانش، مهدی جمشیدیها، محمدمهدی اثنیعشری، امیررضا صافیزاده و سعیده کاظمبیگی.
تیم فراس از دانشکده مهندسی هوافضای دانشگاه صنعتی شریف اولین تیم ایرانی است که نه تنها موفق به کسب مقام در مسابقات بینالمللی هوانوردی و فضانوردی آمریکا (AIAA) شاخه طراحی موتورهای توربین گاز هوایی شده است، بلکه رتبه نخست این مسابقات معتبر را به خود اختصاص داده است.
این تیم، پس از یک سال تلاش و پژوهش و علیرغم مشکلات عدیده مانند عدم اجازه به استفاده از نرمافزارهای تحلیل و طراحی موتور به دلیل تحریمهای ایران از سوی آمریکا، عدم امکان حضور در آمریکا در مرحله دوم از مسابقات برای ارائه طرح موتور توربینی پیشنهادی خود، موفق به تدوین کدهای طراحی مورد نیاز، ارسال پیشنهادی فنی خود و دفاع از طرح خود بهصورت ویدئو کنفرانس و کسب مقام اول از سوی هیئت داوران کنفرانس بینالمللی پیشرانش و انرژی آمریکا شد.
عجیب آنکه،تیم فراس به دلیل تحریمهای ایران از سوی آمریکا قادر به دریافت جایزه خود نیز نمیباشد.
این مسابقه بینالمللی درخصوص طراحی نسل آینده موتور یک پهپاد جستوجو و نجات با مداومت پروازی بالا بوده است. تیم فراس موفق به طراحی یک موتور جدید با 67٪ افزایش نسبت توان به وزن، 31٪ کاهش مصرف سوخت ویژه و 35٪ کاهش وزن موتور نسبت به موتور در حال بهرهبرداری شد. پهپاد مورد نظر به واسطه موتور توربین گاز هوایی طراحی شده توسط تیم فراس دانشگاه صنعتی شریف، با حفظ وزن پهپاد حین برخاست برابر با ده هزار و پانصد پوند و سقف پروازی پنجاه هزار فوت، مداومت پروازی و برد پروازی خود را بهترتیب به بیش از 25 ساعت و 3700 کیلومتر ارتقاء میدهد.