۱۳ دانشگاه ایرانی در جمع 1000 دانشگاه برتر دنیا
بر اساس انتشار تازهترین نتیجه رتبهبندی جهانی شانگهای ۲۱۰۹، ۱۳ دانشگاه ایرانی در جمع هزار دانشگاه برتر دنیا قرار گرفتند.
سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام(ISC) اظهار داشت: رتبه بندی شانگهای یکی از معتبرترین رتبه بندیهای جهانی است که نتایج آن توسط دانشگاه شانگهای ژیائوتنگ منتشر میشود.
به گزارش پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، دهقانی با اشاره به وضعیت دانشگاههای کشورهای اسلامی در رتبهبندی سال ۲۰۱۹ شانگهای اعلام کرد که ایران با ۱۳ دانشگاه مقام اول حضور را در این رتبهبندی دارد.
وی گفت: در رتبهبندی جهانی شانگهای سال ۲۰۱۹ ، ایران با ۱۳ دانشگاه، ترکیه با ۱۲ دانشگاه، مالزی و مصر با پنج دانشگاه، عربستان و پاکستان با چهار دانشگاه، تونس، لبنان، امارات متحده عربی، عمان و نیجریه با یک دانشگاه در جمع هزار دانشگاه برتر دنیا حضور داشتند.
به گفته دهقانی، در رتبهبندی سال ۲۰۱۹ شانگهای، دانشگاه تهران مشابه رتبه بندی سال ۲۰۱۸ توانست با کسب رتبه در بازه ۴۰۰-۳۰۱ در جمع ۴۰۰ دانشگاه برتر دنیا قرار گیرد و رتبه اول دانشگاههای ایران را از آن خود کند.
سرپرست ISC اظهار داشت: دانشگاههای صنعتی شریف و علوم پزشکی تهران با ارتقای رتبه نسبت به سال قبل توانستند جایگاهی در بازه ۵۰۰-۴۰۱ در سال ۲۰۱۹ کسب کرده و به طور مشترک رتبههای دوم و سوم ایران را از آن خود کنند.
وی افزود: دانشگاههای امیرکبیر و تربیت مدرس در بازه ۶۰۰-۵۰۱ گرفتهاند و رتبههای چهارم و پنجم ایران را از آن خود کردهاند. همچنین دانشگاه فردوسی مشهد با بازه رتبهای ۶۰۱-۷۰۰ رتبه شش و دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بازه رتبه ای۸۰۰-۷۰۱ رتبه هفت را در این رتبه بندی دارد.
دهقانی گفت: دانشگاههای صنعتی نوشیروانی بابل، علم و صنعت ایران و صنعتی اصفهان در بازه ۹۰۰-۸۰۱ قرار دارند و رتبه ۸-۱۰ ایران را از آن خود کردهاند.
سرپرست ISC خاطرنشان کرد: دانشگاه شهید بهشتی که برای نخستین بار در این رتبهبندی حضور دارد به همراه دانشگاه شیراز و دانشگاه تبریز دربازه ۱۰۰۰-۹۰۱ و رتبه ۱۱-۱۳ کشور قرار گرفتند.
وی درباره رتبهبندی شانگهای یادآور شد: رتبهبندی منتشر شده در سال ۲۰۱۹ شانگهای، هزار دانشگاه برتر جهان را پوشش میدهد و در رتبهبندی سال ۲۰۱۹ دانشگاه هاروارد، دانشگاه استنفورد و دانشگاه کمبریج به ترتیب رتبه اول تا رتبه سوم را به خود اختصاص دادهاند.
سرپرست ISC افزود: شانگهای یکی از سه نظام معتبر رتبهبندی در سطح بینالمللی شناخته میشود. کیفیت آموزش، کیفیت اعضای هیئت علمی، برونداد پژوهشی و عملکرد سرانه چهار معیار به کار برده شده در نظام رتبهبندی شانگهای است که این شاخصها توسط شش شاخص دیگر مورد ارزیابی قرار میگیرد.
به گفته وی، شش شاخص دانش دانشآموختگان برنده جایزه نوبل و مدال فیلدز، اعضای هیئت علمی برنده جایزه نوبل و مدال فیلدز، پژوهشگران پُراستناد در ۲۱ حوزه موضوعی، مقالات منتشر شده در مجلات ساینس و نیچر، مقالات نمایه شده در نمایه استنادی علوم و نمایه استنادی علوم اجتماعی در این رتبهبندی تاثیر دارند.