اخبار ویژه
فارین پالیسی: ترامپ اشتباه نکن! ایران تسلیم نمیشود
نشریه تخصصی سیاست خارجی چاپ آمریکا تاکید کرد قلدری و فشار در مقابل ایران جواب نمیدهد و رهبر عالی این کشور تسلیم ارعاب و تهدید نمیشود.
فارین پالیسی در نامهای به قلم استفان والت و خطاب به ترامپ نوشت:
«ما قبلاً همدیگر را ندیدهام و چون خیلی اهل مطالعه نیستی، احتمالاً حتی مرا نمیشناسی. اما شاید، فقط شاید، یکی از کارکنانت این نامه را به نظرت برساند»
من این را مینویسم چون به نظر میرسد سیاست کنونی تو در قبال خاورمیانه، به ویژه در قبال ایران واقعاً سردرگم است و من میخواهم تو را از این سردرگمی خارج کنم.
سیاست شما با عنوان «فشار حداکثری» آن گونه که مشاورانت میگفتند جواب نمیدهد. من مطمئن نیستم هدف اصلی این سیاست چیست، آیا میخواهی به یک توافق هستهای جدید برسی، رژیم را سرنگون کنی یا صرفاً فعالیتهای منطقهای ایران را مهار کنی؟ اما به نظر میرسد در هر صورت به هیچ کدام از این اهداف نزدیک نشدهایم.
بر اساس یک گزارش جدید از مرکز مطالعات راهبردی و بینالملل، فعالیتهای منطقهای ایران کمتر نشده و ایرانیان به تدریج از تعهدات برجامی میکاهند. از آنجا که اول آمریکا از توافق خارج شد، شما عملاً نمیتوانی آنها را متهم کنی.
رهبر ایران نیز به نظر نمیرسد رویکردش را عوض کرده است او به شما نشان میدهد آنها تحت تاثیر ارعاب، اجبار، نهیب و تسلیم قرار نمیگیرند.
آقای رئیسجمهور! مهم است بفهمی که چرا این تقابل به این صورت پیش رفت. پاسخ ایران شاید گیجکننده به نظر برسد زیرا اساساً قدرت آمریکا بسیار بیشتر است و تحریمهای بیشتر بدون شک مشکلات زیادی برای آنها ایجاد میکند. پس چرا تهران نرم نمیشود و با هر آنچه که شما و بولتون و پمپئو میخواهید موافقت نمیکند؟ آیا به این دلیل است که رهبرانش مذهبیهای یکدنده و متعصبی هستند که منطق سرشان نمیشود؟
جواب منفی است. واقعیت را من به شما میگویم: اگر یک کشور مثل ایران به شما اجازه دهد یک بار قلدری کنید، ممکن است شما به این جمعبندی برسید که میتوانید دوباره نیز به آنها زور بگویید و باز هم دوباره. اصلاً هر وقت که دلتان بخواهد. بنابراین به نفع آن کشور است به شما نشان دهد نمیتوان آن را ترساند. احتمالاً متوجه شدی که کرهشمالی، مکزیک و برخی کشورهای دیگر نیز به همین روش عمل میکنند. در یک نگاه وسیعتر رویکرد کلی تو به خاورمیانه بر مبنای یک باور اشتباه بنا شده که اگر حمایت بدون شرط از شرکای نام آشنای آمریکا یعنی اسرائیل، عربستان سعودی، مصر، دولتهای خلیج (فارس) و غیره را با دشمنی بیامان نسبت به دشمنان قدیمی مانند ایران ترکیب کنی، به موفقیت میرسی. اما مشاورانت یک چیز را به تو نگفتهاند: دوستان یاد شده آمریکا و حامیانشان یا لابیهای حقوق بگیرشان در ایالات متحده از اینکه میتوانند کنار بایستند و رویارویی آمریکا با ایران را تماشا کنند، خوشحالند.
ما به این راهبرد در سیاست خارجی، «خوشسواری» یا تفویض مسئولیت میگوییم. خاورمیانه امروز، جایی که تو میتوانی و باید مبارزهات را به دیگران بسپاری.
در واقع به جای اینکه دولتهای خاورمیانه مسئولیت خود را به گردن آمریکا بیاندازند این آمریکا است که باید مسئولیت خود را به گردن آنها بیاندازد.
وقتی این کارها را کردی بد نیست که با ایجاد یک رابطه تجاری با ایران، سیاست خود در قبال خاورمیانه را موثرتر کنی.
آقای رئیس جمهور! من به تو رای ندادم و با این عملکردی که داری بعید است در 2020 نیز به تو رای بدهم. اما نمیخواهم ایالات متحده به رویهای که موجب زوالش در جهان شده ادامه دهد و قطعا میل ندارم که اشتباهاتی که پیشینیان تو مخصوصا جرج بوش پسر در خاورمیانه انجام دادند تکرار کنی. بنابراین امیدوارم که در مورد این پیشنهاد به صورت جدی فکر کنی.
نشنالاینترست: سپاه پاسداران کابوس شبانه آمریکاست
«سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران، تبدیل به کابوس شبانه برای آمریکا شده است. این نیرو، مهمترین سلاح ایران است.»
نشریه آمریکایی نشنالاینترست، ضمن انتشار تحلیل فوق تصریح کرد: کاخ سفید در اوایل سال جاری، در اقدامی بیسابقه سپاه پاسداران را در لیست گروههای تروریستی قرار داد و بعد از این بود که در خلیج فارس و تنگه هرمز با پاسخ قاطع این نیرو روبهرو شد به طوریکه یکی از پیشرفتهترین پهپادهای خود را از دست داد.
بهطور کلی سپاه پاسداران بخش قابل توجهی از نیروهای مسلح ایران را تشکیل میدهد، اما نفوذ آنها، هم در داخل ایران و هم در منطقه خاورمیانه، به مراتب فراتر از حد تصور است. برای درک کامل نقش سپاه پاسداران باید به روزهای ابتدایی انقلاب برگردیم.
سپاه پاسداران در اوایل انقلاب با هدف دفاع از ارزشها و آرمانهای انقلاب تأسیس گردید و کمکم به یک وزنه قابلتوجه در امنیت و حفظ تمامیت ارضی ایران تبدیل گشت. سپاه در جنگ ایران و عراق نقش پررنگی داشت و از آن زمان بود که کمکم به بازیگر منطقهای مهمی تبدیل شد. به مرور نیروهای دریایی، نیروی هوایی، شبه نظامیان، نیروهای ویژه و بخش جنگافزارهای سایبری در درون سپاه تشکیل شدند.
با توجه به وظایف گسترده سپاه پاسداران، تقسیم کار بین سپاه پاسداران و نیروهای نظامی متعارف بهطور کلی تعریف شده است. بهعنوان مثال: نیروی هوایی ارتش ایران (IRIAF) تمام جنگندههای جت را در اختیار دارد، درحالی که اکثر موشکهای بالستیک در اختیار نیروی هوافضا سپاه پاسداران است. در بخش دیگر هم نیروی قدس، یک واحد نظامی غیرمعمول است که رهبری عملیات نظامی و اطلاعاتی در سراسر خاورمیانه را برعهده دارد.
ایران در سیستم رتبهبندی GlobalFirePower جزو ارتشهای قدرتمند جهان بهحساب میآید. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، با توانایی خود برای جنگهای نامتقارن و غیرمتعارف در سراسر منطقه مهمترین و مخوفترین سلاح جمهوری اسلامی است که تبدیل به کابوس شبانه آمریکاییها شده است.
مشاور لاریجانی: دیگر نباید به کلمات قشنگ اروپا دل خوش کنیم
مشاور رئیس مجلس و از حامیان برجام در مجلس نهم میگوید: ما نباید دیگر دلمان را به کلمات اروپاییها که روی کاغذ میآید خوش کنیم.
منصور حقیقتپور در گفتوگو با نامه نیوز و درباره وعدههای اروپاییها در کمیسیون ویژه بررسی برجام اظهار داشت: زیبایی کلمات و واژگان دیپلماتیک که روی کاغذ میآید وقتی قشنگ و خوب است که اجرایی شوند. ما دیگر نباید دلمان را به چنین عبارتهایی خوش کنیم. اگر اروپاییها به تعهدات خود عمل کردند ایران نیز روند همکاری خود را در قالب برجام ادامه میدهد اما در صورتی که عبارات فقط روی کاغذ بمانند و اجرایی نشوند ما نیز قطعا مرحله سوم کاهش تعهدات خود را طبق اعلام مسئولان جمهوری اسلامی عملیاتی میکنیم.
نایب رئیس کمیسیون ویژه برجام در مجلس نهم یادآور شد: با توجه به صبر جمهوری اسلامی باید دید اروپاییها چه گامهای عملی برای حفظ برجام برمیدارند. تا زمان اجرای مرحله سوم کاهش تعهدات ایران 50 روز زمان باقی است. اگر بخواهیم منتظر گام چهارم هم بمانیم 110 روز میشود.
اما درگام چهارم دیگر باید برجام را تشییع جنازه کرد. یعنی آقایان اروپایی باید بیایند، زیر جنازه برجام را بگیرند و آن را خاک کنند.
وی درباره میزان جدیت اروپاییها برای حفظ برجام ادامه داد: اروپاییها جدی هستند ولی نمیدانستیم اینقدر بیعرضه هستند. در لفظ و صحبت و مذاکرات اقدامات آمریکاییها را منکوب و رد میکنند ولی پای اجرا که میرسد نمیتوانند خلأهای خروج آمریکا از برجام را پر کنند چون میترسند.
مشاور رئیس مجلس اظهار کرد: قبل خروج آمریکا از برجام وقتی اسم کشورهای پرطمطراق اروپایی همچون انگلیس، فرانسه و آلمان مطرح میشد، فکر میکردیم پشت این اسامی غنایی از مدیریت و اعتبار وجود دارد اما بعد خروج آمریکا از برجام، آنها نشان دادند که بسیار بزدل هستند. بیخود نبود که هیتلر با یک تلاش مختصر توانست همه این کشورها را اشغال کند، چون اراده ندارند.
وی افزود: همین الان مقامات آمریکایی، فرانسویها را تحقیر میکنند، در مقابل فرانسویها نمیتوانند یک هزارم دفاعی را که ایران از شخصیت خود میکند، مقابل آمریکاییها از خود بروز و ظهور دهند.
مجلس بدون اخذ تضمین از دولت به حذف 4 صفر از پول ملی رای ندهد
استاد دانشگاه علامه طباطبایی گفت مصوبه دولت درباره حذف 4 صفر از پول ملی، اقدامی نمایشی است و نمایندگان مجلس تا از دولت تضمین نگرفتهاند، نباید لایحه مذکور را تصویب کنند.
فرشاد مومنی که از حامیان دولت در انتخابات به شمار میرفت گفته است: حذف چهار صفر از پول ملی که اخیرا در هیئت دولت تصویب شده، یک اقدام نمادین است و گویی در کشور ما تسهیلات بیشتری به اقدامات نمایشی و بیثمر تخصیص مییابد. ویژگی مشترک ماجرای حذف صفر از پول ملی در تمام تجربههای موفق این است که یک اقدام پسینی و نمادین است یعنی به خودی خود فاقد اعتبار و ارزش است. مثلا در ترکیه از سالهای 1980 تا 1999 سیاستهای خصوصیسازی، آزاد سازی افراطی و تضعیف ارزش پول ملی دنبال شد و نتیجه آن بنبست و تزلزل در امنیت ملی بود به طوریکه یک دلار آمریکا در سال 1980 برابر 35 لیر ترک بود و این برابری در سال 1999 به یک میلیون و 650 هزار لیر ترک رسیده بود.
وی ادامه داد: در اقتصاد سیاسی تضعیف ارزش پول ملی در واقع پیشروی در باتلاق بر علیه منافع ملی است، به همین خاطر ترکیه در سال 1999 ترمز سیاستهای تعدیل ساختاری را کشید و آن را متوقف کرد و با حذف نمادین پنج صفر خواستند بگویند که دیگر به سمت سیاستهای تورمزا نخواهند رفت. در حالی که در ایران، این موضوع بدون ارایه کوچکترین برنامهای مطرح میشود و در شرایطی که اقتصاد کشور با طیف گستردهای از بحرانهای بزرگ و کوچک روبهرو است، در غیاب برنامه، سیاست و تعهد جدی برای مهار سیاستهای ضد توسعهای، ناهماهنگی در عرصه سیاستگذاری، مهار آزمندیها، مهار سلطه بلامنازع دلالها، جنبه نمایشی این موضوع در اولویت خواهد بود.
وی خطاب به نمایندگان مجلس گفت: به اعتبار اینکه اراده، سیاست و برنامهای در این زمینه وجود ندارد بنابراین این ظرفیت وجود دارد که حذف صفرها از سیاستهای تورمزا حساسیتزدایی کند که یک خطر بسیار بزرگ است، از همین روی نمایندگان مجلس تا زمانی که تضمینهای کافی نگرفتهاند نباید زیر بار این اقدام نمایشی بروند. برای رسیدن به تضمینها باید برنامههایی مانند حمایت از بخش تولید و زیر فشار گذاشتن غیرمولدها ازسوی دولت ارائه شود و این برنامهها قبل از نهایی شدن از طریق کانالهای تخصصی مدنی و افراد صلاحیتدار تایید شوند.