استفتاء از رهبر معظم انقلاب اسلامی
محدوده حق فسخ فروشنده
س) آیا فروشنده در حالات زیر میتواند کالای خود را پس بگیرد:
۱- وقتی معلوم شود که کالا را خیلی کمتر از قیمت واقعی آن فروخته است.
۲- وقتی بخاطر پیشگیری از یک وضعیت حرجی آن را فروخته، ولی بعد از آن، وضعیت حرجی رفع شده باشد.
-۳ در صورتی که مشتری از ابتدا برای انصراف فروشنده و قصد پس گرفتن او جریمه بگذارد، مثلاً یک سند بدهی مدّتدار معتبر از او بگیرد.
ج) 1- اگر با ناآگاهی از قیمت عادله، به مقداری معتنی به مغبون شود خیار غبن دارد.
2- ارتفاع حرج و اضطراری که او را وادار به انجام معامله کرده موجب حق فسخ نمیشود.
3- در مورد داشتن حق فسخ، تعیین جریمه بر فروشنده در ضمن عقد معامله، موجب سقوط حق فسخ او نیست.
فسخ معامله پس از قطعی شدن آن
س) مکانی مصادره سپس توسط دولت واگذار و آپارتمانسازی شده است که پس از خرید و سکونت مطلع شده و عدم رضایت خود را به فروشنده اعلام کردم؛ آیا حق فسخ معامله را دارم؟
ج) صِرف عدم رضایت سبب فسخ معامله مذکور نیست.
مخلوط کردن آب با شیر قبل از فروش
س) برادر من یک ماست بندی دارد. برای ماست درست کردن، شیر باید جوش بیاید و برای اینکه میکروب تب مالت از بین برود باید حدود نیم ساعت شیر را بجوشانیم؛ حال آیا ما میتوانیم به اندازه نیم ساعت جوشیدن که مقدار زیادی از شیر بخار میشود، در شیر آب بریزیم و به جای ۵ دقیقه، ۳۰ دقیقه بجوشانیم؟
ج) اگر مشتری مطلع باشد مانعی ندارد.
تحقیق راجع به گوشت برای خرید
س) آیا در کشور اسلامی که اکثریت جمعیت آن مسلمان هستند، نیازی به تحقیق و سؤال در مورد گوشت است یا شخص میتواند در هر جایی گوشت بخورد؟
ج) اگر از بازار مسلمین تهیه شود محکوم به حلیت است و تحقیق لازم نیست.
خرید، فروش و استفاده از کالاهای چرمی
س) خرید، فروش و استفاده از کالاهای ساخته شده از چرم مثل کفش و کلاه و کمربند که احتمال تماس بدن و لباس خیس با آن میرود چه حکمی دارد؟
ج) کالاهای چرمی موجود در بازار مسلمین یا کشورهای اسلامی در حکم مذکی(1) است و خرید و فروش و استفاده آن اشکال ندارد و همچنین اگر کشور سازنده آن، کشور اسلامی باشد؛ ولی اگر از بازار غیرمسلمین و از کشور غیراسلامی برای فروش عرضه شود، خرید و استفاده از آن (برای اعمال مشروط به طهارت) در صورتی که یقین دارید غیر مذکی هست جایز نیست و اگر نمیدانید که مذکی یا غیر مذکی است، محکوم به طهارت است و خرید و فروش و استفاده از آن اشکال ندارد؛ اما نماز خواندن با آن صحیح نیست.