kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۵۹۶۱
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۲

کاهش ۷۶ درصدی رایزنان بازرگانی ایران در شرایط جنگ اقتصادی !

در شرایطی که کشورمان نیازمند تقویت دیپلماسی اقتصادی از طرق مختلف از جمله اعزام رایزنان بازرگانی به کشورهای مختلف است سرپرست سازمان توسعه تجارت از کاهش تعداد رایزنان بازرگانی از ۲۱ رایزن به ۸ رایزن بدلیل هزینه‌های سنگین ناشی از جهش قیمت ارز خبر داد.



محمدرضا مودودی در گفت‌وگو با تسنیم درخصوص مشکلات مالی به وجود آمده برای تامین هزینه‌های رایزنان بازرگانی ایران در کشورهای مختلف که باعث کاهش تعداد رایزنان بازرگانی شد اظهار کرد: در بودجه‌ای که در سال 96 در نظر گرفته شده بود، قیمت هر یورو 5000 تومان دیده شده بود ولی در سال 97 به دنبال بحران ارزی، قیمت هر یورو به 15 هزار تومان رسید و همین امر باعث شد تا سازمان توسعه تجارت با کسری شدید بودجه رایزنان بازرگانی مواجه شود. سرپرست سازمان توسعه تجارت ادامه داد: این کسری بودجه چند ده میلیارد تومانی و مصادف شدن آن با پایان ماموریت کاری 3 ساله تعدادی از رایزنان بازرگانی، باعث شد تا فعالیت تعداد قابل توجهی از این رایزنان متوقف شود. مودودی گفت: بر اساس مجوزهای صادر شده، سازمان توسعه تجارت می‌تواند تا 60 رایزن بازرگانی را به کشورهای دیگر اعزام کند و تا سال گذشته، 21 رایزن بازرگانی ایران در کشورهای هدف مستقر بودند.
این درحالی است که هم اکنون 8 رایزن بازرگانی ایران در کشورهای مختلف حضور دارند و پیش‌بینی می‌کنیم با توجه به اقدامات انجام شده، تعداد رایزنان ما تا پایان سال به 16 رایزن بازرگانی برسد. مودودی درباره هزینه‌های هر رایزن بازرگانی برای سازمان توسعه تجارت گفت: برای بکارگیری هر رایزن بازرگانی در کشورهای دیگر با احتساب هزینه دفتر، حقوق و هزینه کارمندان محلی، بطور میانگین ماهانه 10 هزار دلار نیاز است که سالانه رقمی بالغ بر 120 هزار دلار خواهد شد و این یعنی بودجه 1.5 میلیارد تومانی سالانه برای هر رایزن بازرگانی. به گفته سرپرست سازمان توسعه تجارت در بودجه امسال، بخشی از منابع مورد نیاز برای شروع فعالیت رایزنان بازرگانی دیده شده است. وی البته هیچ توضیحی درباره الزام رایزنان بازرگان به صرفه‌جویی در هزینه‌ها و استفاده از ظرفیتهای بومی برای کاهش مصارف خود نداد. گفتنی است بسیاری از کشورهای جهان تلاش وسیعی برای بازاریابی محصولاتشان انجام می‌دهند و این کار را حداقل جزو وظایف ذاتی سفرا و دیپلمات‌های خودشان می‌دانند بنابراین در شرایطی که جمهوری اسلامی ایران درگیر یک جنگ تمام عیار اقتصادی است حداقل انتظار از سفرا و دیپلمات‌های وزارت خارجه این است که به رایزنی در جهت کسب بازارهای جدید صادراتی برای محصولات کشورمان بپردازند و در این راه ضمن هماهنگی با بخش‌های اقتصادی کشور تلاش مضاعفی در جهت معرفی این محصولات انجام دهند.