kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۵۳۰۹
تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۸
معارض مشهور عربستانی:

مردم عربستان در انتظار یک جرقه برای انقلاب مسلحانه علیه آل‌سعودند

معارض شناخته شده سعودی با اعلام اینکه خشم و نارضایتی مردم از ولیعهد سعودی شامل همه آحاد جامعه و نه طبقه‌ای خاص است، گفته آتش زیر خاکستر انقلاب علیه رژیم حاکم سعودی در انتظار یک جرقه برای انفجار است.


سرویس خارجی-

آل‌سعود در دوران ملک سلمان شاه این کشور با چالش‌های جدی تری مواجه شده است. علاوه بر شکست در جنگ یمن، مخالفت‌های داخلی علیه سیاست‌های محمد بن سلمان ولیعهد سعودی به شدت افزایش یافته است. برخی اقدامات به اصطلاح فرهنگی وی مثل افتتاح کازینوی آنچنانی در این کشور نیز بر خشم قشر خاصی از جامعه عربستان افزوده است. در این راستا برخی از مخالفان بن سلمان می‌گویند، احتمال وقوع انقلاب علیه خاندان سعودی وجود دارد.
مثلا خبرگزاری فارس به نقل از، یکی از مخالفان برجسته عربستانی نوشته تداوم سرکوبگری‌های رژیم آل‌سعود تحت رهبری محمد بن سلمان، عربستان را بیش از پیش آماده یک انقلاب کرده است. «سعد الفقیه»، از مخالفان برجسته عربستانی و رئیس‌جنبش معارض اصلاحات اسلامی، معتقد است که مردم عربستان در تمام طبقات از زمانی که محمد بن سلمان، ولایت عهدی را برعهده گرفته است، خشمگین شده‌اند و «آتش زیر خاکستر انقلاب علیه رژیم حاکم سعودی در انتظار فرصتی برای انفجار است».
«الفقیه» در یک گفت‌وگوی اختصاصی با الخلیج آنلاین می‌گوید:« در جامعه عربستان امروز هیچ طبقه‌ای وجود ندارد مگر اینکه، به خاطر سیاست‌های محمد بن سلمان در خشم و خروش است، زیرا او دیگر برای هیچ یک از بزرگان دین و قبایل و یا اعضای خانواده حاکم یا خانواده‌های اصیل در کشور، بازرگانان، صاحبنظران، روشنفکران و دانشگاهیان احترامی قائل نیست...استبداد حاکم بر عربستان از شخصیت بیمارگونه بن سلمان نشات گرفته که تشنه قدرت است و تنها چیزی که برای او مهم است، محکم کردن جای پایش در قدرت است. او آماده است هر کاری را برای رسیدن به این هدف انجام دهد و هرکسی را که در راهش قرار دارد، نابود کند. از همین رو همه از دستش در عذابند و رابطه با دستگاه قدرت بر پایه خصومت و اضطراب است. حتی کسانی که هیچ برخوردی با دستگاه حکومتی ندارند احساس می‌کنند که در معرض خطرند».
سرنوشت آل‌سعود
در صورت جنگ با ایران
به گفته «سعد الفقیه»، وضعیت در عربستان در هر لحظه‌ای قابلیت انفجار دارد و در این مورد دو احتمال وجود دارد: اول اینکه که تنش حاکم بر منطقه تشدید شده و به رویارویی با ایران منجر شود که در این صورت خسارات عربستان از جنگ در یمن مضاعف می‌شود و حوثی‌ها به نجران و استان‌های جنوبی عربستان یورش می‌آورند. آن زمان حکومت سعودی که اعتبار خود را از دست داده رو به فروپاشی می‌رود و برای ملت، شرایط یک انقلاب بزرگ علیه حکومت فراهم می‌شود. احتمال دوم این است که خشم و تنش داخلی به انقلاب تبدیل شود و این انقلاب مانند انقلاب‌های عربی مسالمت آمیز نخواهد بود بلکه مسلحانه است. به این دلیل ساده که تمام نیروهای فعال در جامعه که قادر بودند رهبری اعتراضات مسالمت آمیز را برعهده بگیرند، سرکوب، زندانی و یا تبعید شدند. ملت ما مسلح است و ایمان دارد می‌تواند حق خود را از کسی که به آن ستم کرده است با زور بگیرد.
اعزام نظامیان آمریکایی
به عربستان
همزمان خبر رسیده که آمریکایی‌ها قصد اعزام
صدها نظامی تازه نفس به عربستان دارند. آن طور که شبکه تلویزیونی«سی‌ان‌ان» اعلام کرده، دو مقام نظامی به این شبکه گفته‌اند قرار است ۵۰۰ نظامی آمریکایی در پایگاه هوایی شاهزاده سلطان واقع در منطقه‌ای بیابانی در شرق ریاض، مستقر شوند. در حال حاضر تعداد محدودی نیروی نظامی و پشتیبانی آمریکایی در این پایگاه حضور دارند و در حال ترمیم و ارتقاء زیرساخت‌های این پایگاه و تدارک شرایط برای استقرار نیروهای بیشتر و یک سامانه پدافندی «پاتریوت» هستند. بنابر این گزارش، این پایگاه از مدتی پیش مد نظر ارتش آمریکا قرار داشته، چرا که واشنگتن معتقد است که موشک‌های ایران به سختی می‌توانند این منطقه را هدف قرار دهند. وزارت دفاع آمریکا ماه گذشته میلادی اعلام کرد قصد دارد ۱۰۰۰ نیروی نظامی جدید به منطقه غرب آسیا اعزام کند. نیروهایی که در عربستان مستقر می‌شوند، بخشی از همین نیروهای جدید هستند.