kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۲۷۸۶
تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۳

کاهش قیمت میوه تا 10 روز آینده

نایب رئیس اتحادیه بارفروشان با بیان اینکه افزایش قیمت میوه متأثر از ورود نوبرانه‌ها به بازار بود، از کاهش شدید قیمت میوه تا 10 روز آینده با ورود حجم انبوه میوه‌های تابستانه خبرداد.

علی حاج‌فتحعلی؛نایب‌رئیس‌اتحادیه بارفروشان در گفت‌ و گو با خبرگزاری فارس درباره افزایش قیمت میوه در بازار طی چند هفته گذشته اظهارداشت: افزایش قیمت میوه متأثر از ورود نوبرانه‌ها به بازار بود که با ورود حجم انبوه میوه‌های تابستانه تا 10 روز دیگر، قیمت‌ها به شدت کاهش می‌یابد. وی افزود: در حال حاضر قیمت بسیاری از میوه‌ها روند کاهشی را آغاز کرده به طوری که هندوانه از کیلویی 500 تا یکهزار تومان در میدان میوه ‌و تره‌بار مرکزی به فروش می‌رسد.
گفتنی است، قیمت هندوانه در بازار تهران کیلویی 2500 تومان بوده که بر این اساس تفاوت قیمت میدان مرکزی و بازار از 2.5 تا پنج برابر است. به عبارت دیگر تنها در فاصله کمتر از دو کیلومتری ضلع شمالی میدان مرکزی میوه و
تره ‌بار، هندوانه 2500 تومان به فروش می‌رسد، در حالی که هزینه حمل این فاصله برای هر کیلوگرم 50 تومان هم نمی‌‌شود.
همچنین رئیس‌اتحادیه بارفروشان از افزایش هزار تومانی قیمت سیب زمینی در میدان مرکزی میوه و تره بار تهران خبر داد و گفت: نرخ این محصول در میدان مرکزی به کیلویی پنج تا هفت هزارتومان رسیده است. محصول سیب زمینی گرگان، کرمانشاه و دزفول در حال عرضه به بازار است ولی کافی نیست.
حسن صابری در گفت‌و‌گو با مهر با‌اشاره به وقوع سیل در ابتدای سال جاری، اضافه کرد: این مسئله در کنار صادرات، باعث شد عرضه سیب زمینی نسبت به تقاضا کمتر باشد و تا زمانی که محصول اصفهان و همدان وارد بازار شود، قیمت‌ها در همین حدود باقی می‌ماند.
از سوی دیگر، رئیس‌کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه قیمت گوجه فرنگی در خوزستان هزار تا 1500 تومان و در بازار تهران کیلویی شش هزار تومان به فروش می‌رسد، گفت: پیشنهاد می‌کنم برای مقابله با گران فروشان بسیج وارد عمل شود و با مشارکت کشاورزان محصول را مستقیم ارائه دهد.
به گزارش فارس، احمدعلی کیخا افزود: در شهرهای مختلف کشور مثلا در بوشهر ۲۰ هزار هکتار و در هرمزگان ۵۰ هزار هکتار زمین‌هایی داریم که مستعد کارهای تولیدی کشاورزی و دامی است اما متاسفانه به علت نداشتن روحیه جهادی بی‌استفاده مانده است. همچنین در حوزه گلخانه‌ فرآیند اخذ مجوز طولانی است مثلا در اصفهان کارتولید در گلخانه‌ای از لحظه شروع تا فروش محصول سه ماه طول کشیده اما به گفته صاحب این گلخانه اخذ مجوز حدود دو سال زمان برده است.
در ادامه جعفری فشارکی؛ مدیرعامل مجمع ملی خبرگان کشاورزی گفت: واضح بگویم دولت کمک حال ما نیست و باید بسیجی عمل کنیم تا بتوانیم به پیشرفت کشاورزی کمک کنیم. پانزده صدم درصد از کشاورزان کشور جزو خبرگان کشاورزی هستند اما ۱۵ درصد از کل کشاورزی کشور را هم این افراد انجام می‌دهند.