یک مسئول:
80 درصد زعفران ایران صادر میشود
نایبرئیسشورای ملی زعفران گفت: بازاریابی و بازارسازی برای زعفران در بازارهای جهانی یک ضرورت به شمار میرود چرا که ۸۰ درصد زعفران تولیدی در ایران صادر میشود.
غلامرضا میری در گفتوگو با باشگاه خبرنگاران جوان، از رکود حاکم بر بازار طلای سرخ خبر داد و ادامه داد: هم اکنون حداقل قیمت هر کیلوگرم زعفران هشت میلیون و ۷۰۰ هزار و حداکثر ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است.
وی افزود: افزایش قیمت زعفران در ماههای اخیر موجب شد این محصول به عنوان کالای لوکس و اولویت چندم در سبد خانوار قرار گیرد به طوری که برخی مصرفکنندگان ناچار به حذف محصول از سبد مصرفی خود شدند.
نایبرئیسشورای ملی زعفران درباره آخرین وضعیت صادرات زعفران گفت: همه ساله عمده صادرات زعفران در زمستان و ماههای فروردین و اردیبهشت انجام میشود و از ماه خرداد هر چه به فصل برداشت محصول نزدیکتر میشویم صادرات روند نزولی به خود میگیرد.
میری با انتقاد از تعلل گمرک در اعلام آمار دو ماهه صادرات زعفران بیان کرد: با توجه به نوسان نرخ ارز عدم ثبات اقتصادی و شرایط عرضه و تقاضا نمیتوان پیشبینی خاصی را راجع به وضعیت بازار صادراتی و قیمت محصول در ماههای آتی داشت چرا که با افزایش نرخ ارز قیمت زعفران بالا میرود و با افت قیمت ارز نرخ محصول روند نزولی به خود میگیرد.وی از کاهش ۱۰ تا ۱۵ درصدی قیمت هر کیلوگرم زعفران نسبت به ۲۰ روز گذشته در بازار خبر داد و افزود: با توجه به تقاضای فعلی برای خرید زعفران در بازار داخل بعید است که قیمت زعفران در بازار افزایش یابد.
نایبرئیسشورای ملی زعفران با انتقاد از قوانین سختگیرانه صادرات مبنی بر بازگشت ارز به سیستم نیما گفت: در شرایط تحریم بازگرداندن ارز به سیستم نیما کار بسیار دشواری است.میری، قیمت زعفران را تابع عرضه و تقاضا دانست و افزود: با افزایش عرضه نسبت به تقاضا بدیهی است که قیمت محصول با روند نزولی در بازار روبرو شود، اما امیدواریم وضعیت بازار به گونهای باشد که تولیدکنندگان متضرر نشوند.وی بااشاره به اینکه بسیاری از افراد پس از خرید زعفران اقدام به دپو محصول در خانههای خود کردند بیان کرد: با توجه به آنکه بسیاری از کشاورزان محصول خود را به بازار عرضه نکردند از این رو انتظار میرود از تیر ماه محصول خود را به مرور روانه بازار کنند چرا که به عرضه محصول نو در بازار نزدیک میشویم.نایبرئیسشورای ملی زعفران با پیشبینی تولید این محصول در سال زراعی جدید گفت: با توجه به شرایط مساعد اقلیمی و افزایش سطح زیر کشت زعفران در ۳۰ استان کشور پیشبینی میشود که تولید زعفران نسبت به مدت مشابه سال قبل حداقل ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش یابد به همین دلیل بازاریابی و بازارسازی برای این محصول استراتژیک در بازارهای جهانی یک ضرورت به شمار میرود چرا که ۸۰ درصد زعفران تولیدی صادر میشود.