kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۲۰۰۲
تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۱
رئیس‌کمیسیون اقتصادی مجلس:

فرار مالیاتی بسیار بیشتر از 40 هزار میلیارد تومان است!

رئیس‌کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اعلام کرد فرار مالیاتی در کشور بسیار بیشتر از 40 هزار میلیارد تومان می‌باشد.




به گزارش خبرگزاری تسنیم، محمدرضا پورابراهیمی در مراسم تودیع و معارفه رئیس‌سازمان مالیاتی با بیان اینکه رقم فرار مالیاتی بسیار بیشتر از 40 هزار میلیارد تومان است، اظهار داشت: طرح کلیات مالیات بر عایدی مسکن در این کمیسیون تصویب شد.
وی افزود: اصلاح مالیات بر عملکرد، تسریع تصویب مالیات بر عایدی سرمایه، نهایی شدن طرح صندوق‌های مکانیزه فروش و همچنین قانون مالیات بر ارزش افزوده در این کمیسیون پیگیری و در برخی موارد طرح‌ها نهایی شده و منتظر نظر نهایی شورای نگهبان هستیم. رئیس‌کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: اخیراً سرپرست سازمان مالیاتی به مجلس اعلام کرده که دولت طرح جامعی برای بحث مالیات بر عایدی سرمایه در دستور کار قرار دارد که ما در مجلس به ایشان گفتیم اگر در بازه زمانی کوتاه این لایحه به مجلس برسد، طرح عایدی مالیات مسکن را با آن هماهنگ می‌کنیم.
پور ابراهیمی اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده را یکی از مهم‌ترین پیگیری‌های کمیسیون اقتصادی مجلس در سال جاری دانست و گفت: بخش خصوصی و تعاون از همراهان مجلس در بررسی قانون مالیات بر ارزش افزوده بودند و امیدوارم بزودی در صحن علنی وارد بررسی جزییات قانون شویم.
وی با‌اشاره به اینکه  ایجاد پایه‌های جدید مالیاتی امروز یک ضرورت در کشور است، بیان کرد:  موضوع مالیات بر مجموع درآمد خانوار سال‌هاست به فراموشی سپرده شده و پیشنهاد این است که می‌توان آن را به عنوان یک پایه مالیاتی اجرا کرد مانند کاری که در زمینه تراکنش‌های بانکی اتفاق افتاد و به راحتی می‌توان آن را اجرایی کرد.رئیس‌کمیسیون اقتصادی مجلس بیان کرد: مجموع اقداماتی که عنوان شد، می‌تواند رویکرد جدیدی را در سازمان مالیاتی ایجاد و به ارتقاء در جایگاه نظام مالیاتی منجر شود. یکی از مباحث تحریم‌ها این است که درآمد کشور را کاهش دهد و نظام مالیاتی می‌تواند در راستای کاهش درآمدهای نفتی وارد شده و به اقتدار کشور در مقابله با تحریم‌ها کمک کند؛ به گفته پورابراهیمی، دولت سه ماه از فرصت چهار ماهه‌ای که خواسته بود برای اصلاح بودجه را از دست داده و باید متناسب با مقابله با تحریم‌ها تنظیم شود.
وی اضافه کرد: میزان مالیات وصولی کشور می‌تواند به راحتی دو برابر ارقام فعلی شود. هدف از طراحی نظام جامع مالیاتی، حذف مالیات علی الراس و شخص محوری است. در سال 96 و 97 حدود 12 هزار میلیارد تومان مالیات از کسانی وصول شد که شناسه مالیاتی نداشتند.
در همین زمینه، به گزارش خبرگزاری مهر، محمدقاسم پناهی سرپرست سابق سازمان امور مالیاتی اعلام کرد: طی دو ماهه نخست سال جاری بیش از ۱۵ هزار میلیارد تومان مالیات وصول شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۲۲ درصدی را نشان می‌دهد. اگر با این روند جلو برویم تا پایان سال رقم ۱۴۰ هزار میلیارد تومانی پیش‌بینی شده در قانون محقق می‌شود.