kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۱۸۸۹
تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۰:۱۷
معاون سازمان راهداری:

عوارض آزادراه‌های کشور براساس میزان پیمایش محاسبه خواهد شد

معاون برنامه‌ریزی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای‌ گفت: محاسبه پیمایشی عوارض آزادراهی برای همه آزادراه‌های کشور اجرایی خواهد شد.




‌خداداد مقبلی در گفت‌‌وگو با فارس افزود: برای اجرای طرح پیمایشی محاسبه عوارض آزادراهی، از دوربین‌های پلاک‌خوان سازمان راهداری که در مسیرها نصب شده‌اند در کنار تجهیزات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری این شرکت‌ استفاده خواهد شد.
وی با‌اشاره به همکاری بین‌بخشی صورت گرفته برای اجرای طرح «آنی‌رو» یا همان پرداخت الکترونیکی عوارض آزادراهی افزود: قرار است دوربین‌های پلاک‌خوان سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای هم به سامانه «آنی‌رو» متصل شوند تا محاسبه عوارض هر خودرو به نسبت مسافتی که پیموده شده، امکان‌پذیر شود.
مقبلی تأکید کرد: ‌پرداخت پیمایشی عوارض آزادراهی، شیوه منطقی‌تر و عادلانه‌تری است،‌‌ در حال حاضر هرکسی وارد آزادراه می‌شود، باید عوارض کل مسیر را بپردازد اما با پیمایشی‌شدن محاسبه عوارض آزادراهی، هر وسیله نقلیه، فقط سهم خودش از پیمایش را پرداخت می‌کند و نیازی نیست عوارض پیمایش کل آزادراه پرداخت شود، به عنوان مثال اگر خودرویی ۱۰‌ کیلومتر تردد کرده باشد، مبلغ متناسب با آن را می‌پردازد و عوارض سراسر یک آزادراه از او دریافت نخواهد شد.
وی بیان کرد: محاسبه پیمایشی عوارض آزادراهی برای همه آزادراه‌های کشور اجرایی خواهد شد؛ اکنون که زیرساخت‌های مورد نیاز برای پرداخت الکترونیکی عوارض آزادراهی فراهم شده است و به زودی در همه آزادراه‌های کشور اجرایی خواهد شد، محاسبه پیمایشی عوارض نیز امکان‌پذیر خواهد شد.
مقبلی با بیان اینکه امکان محاسبه پیمایشی عوارض آزادراهی یکی از برنامه‌هایی است که با اجرای طرح ‌آنی‌رو‌ ممکن شده است، گفت: دریافت الکترونیکی عوارض آزادراهی، مزایای فراوانی برای مالکان خودرو یا همان کاربران و نهادهای مرتبط با مدیریت آزادراه‌ها و راهداری به همراه دارد.
 معاون برنامه‌ریزی سازمان راهداری و حمل‌ و نقل جاده‌ای بیان کرد: این شیوه دریافت عوارض، هیچ شک و شبهه‌ای ندارد، همه فرآیند‌ها به صورت سیستماتیک انجام می‌شود و خطای انسانی در آن دخیل نیست.
مقبلی با‌اشاره به یکی از وظایف سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای که نگهداری و رسیدگی به سلامت مسیرهای تردد است، اظهار کرد: همیشه به خاطر توقف خودرو و به خاطر نیروی ترمز ناشی از آن در ایستگاه‌های عوارضی، مشکلاتی برای آزادراه‌ها پیش می‌آمد و هزینه‌هایی تحمیل می‌شد، در واقع توقف در نزدیکی ایستگاه‌های عوارضی، هم برای خودروها و هم برای آزادراه‌ها استهلاک زیادی ایجاد می‌کرد؛ با اجرای این طرح وقت مردم هم برای انتظار در صف‌های عوارضی هدر نخواهد رفت.