kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۱۱۳۲
تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۰

جزئیات تازه از سفر شبانه ترامپ به عراق از زبان نخست‌وزیر این کشور

وزیر خارجه عراق ابعاد جدیدی از ماجرای سفر رئیس‌جمهور آمریکا به پایگاه «عین الاسد» استان الانبار را فاش و اعلام کرد که «عادل عبدالمهدی » قبول نکرده بود که با «دونالد ترامپ» دیدار کند.



روزهای آغاز سال نو میلادی(اوایل دی گذشته) بود که هواپیمای حامل ترامپ شبانه و با چراغ‌های خاموش در فرودگاه پایگاه «عین الاسد» استان الانبار فرود آمد. البته ، خفت رئیس‌جمهور آمریکا فقط به سفر دزدکی وی و همراهانش ختم نشده، بلکه کسی از مقامات عراقی هم ترامپ را به حضور نپذیرفته و یا به دیدارش نرفته بود.
 این همان چیزی است که «محمد علی حکیم» وزیر خارجه عراق، پنجشنبه گذشته آن را به زبان آورد و ابعاد تازه‌ای ازاین سفر را فاش کرد. وزیر خارجه عراق طی اظهاراتش ، که ازشبکه خبری «السومریه» پخش می‌شد، تصریح کرد: سفر رئیس‌جمهور آمریکا به عراق از پیش تعیین شده نبود و نخست‌وزیر عراق ساعت 10 صبح روز سفر ترامپ به عراق، از ماجرا با خبر شد.
به گفته وزیر خارجه عراق، عبدالمهدی به او گفت که قرار است ترامپ از عین الاسد بازدید کرده و سال نو میلادی را با سربازان آمریکایی حاضر دراین پایگاه جشن بگیرد.
به گزارش فارس، حکیم ادامه داد: عبدالمهدی مرا مأمور کرد تا رئیس‌جمهور(عراق) را در جریان این سفر قرار بدهم. پس از آن، نحوه استقبال و برگزاری نشست را مورد بررسی قرار دادیم.
وزیر خارجه عراق افزود: قرار شد نخست‌وزیر برای استقبال از ترامپ، به پایگاه [عین الاسد] برود و دیداری سه ساعته داشته باشد. ولی طرف آمریکایی به ما اطلاع داد که سفر ترامپ فقط دو ساعت به طول خواهد انجامید و مدت زمان دیدار [ترامپ با] عبدالمهدی هم
15 دقیقه خواهد بود.
حکیم با بیان اینکه عبدالمهدی دیدار با ترامپ را رد کرد، اظهار داشت ، مشاوران عبدالمهدی به وی گفتند که 15 دقیقه برای نشستن بر سر یک میز و بررسی مسائل و برنامه‌ها، کافی نیست.
وزیر خارجه عراق در ادامه تأکید کرد که تصمیم عبدالمهدی برای سفر نکردن به پایگاه عین الاسد، به خاطر حفظ حاکمیت عراق بود. پس از آن، با طرف آمریکایی توافق شد که عبدالمهدی و ترامپ تماس تلفنی داشته باشند که این تماس صورت گرفت و گفت وگوی میان طرفین، هشت دقیقه به طول انجامید.
در آن زمان سفر ترامپ موجب اعتراض بسیاری از فراکسیون‌ها و شخصیت‌های سیاسی عراق شده بود و آنها سفر وی را نقض حاکمیت کشورشان دانستند. در حالی خشم عراقی‌ها علیه ترامپ و سفرش به عراق، فوران کرده بود که مقارن همان روزها، «حسن روحانی » رئیس‌جمهور کشورمان ، به عراق سفر کرده و با استقبال بسیار گرم و گسترده مردم، مقامات و گروه‌های عراقی روبرو شده بود.