در پی افزایش تحریمها رخ داد
ضرر سنگین ایران از تخلیه کالاها در بندر امارات
معاون سازمان بنادر و دریانوردی از ضرر سنگین ایران با تخلیه کالاها در بندر جبل علی امارات با افزایش تحریمها خبر داد.
علی جهاندیده در گفتوگو با مهر در پاسخ به این پرسش که ضرر ایران چه میزان است اظهار داشت: زیان عدد بزرگی است و قیمت تمام شده کالاها را خیلی بالا میبرد، البته فقط هزینه حمل از بندر جبل علی به بندرعباس مطرح نیست بلکه وقتی کشتی با 4 تا 5 هزار تییو کانتینر میآید یک سرویس میگیرد و اگر این تعداد کانتینر با کشتیهای کوچک به بندر بیاید چندین خدمات و سرویسدهی لازم دارد.
جهاندیده با بیان اینکه تعداد کشتیهای بیشتر فضای بیشتری را برای خدماتدهی نیاز دارد، بیان کرد: زیان خیلی بیشتر از هزینه تمام شده کالاها است بنابراین به نفع ما است که کشتیهای بزرگ به بنادر بیاید تا ارزش افزوده حفظ شود.
معاون سازمان بنادر و دریانوردی در خصوص برنامه این سازمان برای بهبود وضعیت بنادر ایران، اظهار داشت: بر اساس سند چشمانداز 1404 باید کشور اول منطقه باشیم بنابراین برای رسیدن به این هدف باید اقدامات زیادی انجام شود.
جهاندیده با تاکید بر اینکه با برنامهریزی عادی به سند چشمانداز نمیرسیم، بیان کرد: اما میتوانیم بخش خصوصی را در توسعه بنادر با اعتماد به توانمندیشان دخالت دهیم و مقررات دست و پا گیر در بخش دولتی را کاهش دهیم.
وی با بیان اینکه یکی دیگر از اقدامات، مدیریت منابع مردم و بانکها است، گفت: اگر بتوانیم همه اقدامات از جمله تجهیزات، تاسیسات، ابنیه و دیگر اقدامات را در بنادر بزرگ یا کوچک به بخش خصوصی واگذار کنیم، توسعه بنادر با سرعت بیشتری اتفاق میافتد.
معاون سازمان بنادر و دریانوردی در خصوص اینکه آیا تاکنون خروج کشتیرانی ایران از تحریم تاثیری بر رونق این صنعت داشته، بیان کرد: به شکلی که مد نظر ما بود هنوز تاثیر خود را نشان نداده است زیرا مشکلاتی مانند بیمه کشتیها که با تحریم برای کشتیرانی ایران به وجود آمده بود هنوز برطرف نشده است.
جهاندیده با اشاره به همکاری با تیم مذاکرهکننده برای حل مشکل کشتیرانی، اظهار داشت: همه به دنبال این هستند تا مشکلات حل شود، اما هنوز تحریمها حل نشده است؛ البته مراجعهکننده از سوی کشتیرانیهای خارجی بوده است ولی آنها هم نیاز به برنامهریزی دارند.