kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۰۸۰۷
تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۹
روحانی در دیدار با اهالی رسانه و فرهنگ:

در برابر زورگویی دشمن هیچ‌گاه تسلیم نخواهیم شد

رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه «اهل منطق و مذاکره‌ایم»، گفت: «در برابر زورگویی دشمن هیچ‌گاه تسلیم نخواهیم شد.»

دکتر روحانی شامگاه شنبه در دیدار با جمعی از اصحاب فرهنگ و هنر با تأکید بر اینکه توانستیم مسئله تحریم‌های هسته‌ای را در مذاکراتی سخت و پیچیده که کاری علمی و توأمان هنری بود به سرانجام برسانیم، گفت: مذاکره علاوه‌بر دانش، هنر نیز هست چراکه باید از حالت چهره، لحن و اطلاعات در دسترس، بتوانیم بفهمیم که طرف مذاکره‌کننده چه چیز را از ما می‌طلبد و باید با فهم و تجربه این راه را در عرض چند ثانیه طی کنیم که همان خلاقیت است.
وعده 100 روزه من به ملت ایران محقق شد
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، رئیس‌جمهور با بیان اینکه تعامل با دنیا نیازمند دانش، علم و هنرمندی است، اظهار داشت: با قدرت دیپلماسی توانستیم برای خروج از تحریم پیچیده اولین قدم را در کمتر از صد روز از روی کار آمدن دولت یازدهم برداریم و وعده من به ملت ایران این بود که در صد روز اول اقدامات مهمی انجام خواهیم داد، لذا توافق موقت در کمتر از صد روز به انجام رسید.
وی افزود: در سال 93 قرار بود که به توافق نهایی دست یابیم که موانعی در این مسیر ایجاد شد.
برجام زمینه تکمیل ستاره خلیج ‌فارس را
فراهم کرد
وی با اشاره به اینکه در سال 94 به توافقی دست یافتیم که توانست شرایط اقتصادی کشورمان را کاملاً تغییر دهد، گفت: به‌واسطه این توافق سرمایه‌گذاری‌های عظیمی در کشور شروع و پروژه‌های عظیمی افتتاح شد که از آن جمله می‌توان به پالایشگاه ستاره خلیج ‌فارس‌اشاره کرد که به‌واسطه آن در بنزین خودکفا شدیم و این برجام بود که زمینه تکمیل ستاره خلیج ‌فارس را فراهم کرد چراکه احداث این پروژه قبل از برجام آغاز شده بود، اما چرا افتتاح نمی‌شد؟
 دکتر روحانی افزود: تمام پمپ‌هایی که برای تکمیل ستاره خلیج ‌فارس نیاز بود، تحت توقیف و تحریم بودند و با افتتاح پروژه ستاره خلیج ‌فارس همه پیمانکاران صراحتاً اذعان می‌کردند که این پروژه را آنها نساختند بلکه آن را برجام ساخت و اگر برجام نبود چه‌بسا ساخت آن 10 یا حتی 20 سال دیگر به اتمام می‌رسید.
رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: به‌واسطه برجام همچنین 15 فاز در پارس جنوبی به افتتاح رسید که در تاریخ افتتاح پروژه‌های این منطقه بی‌سابقه بوده است.
روزهای سختی پیش رو داریم اما امیدواریم
وی تصریح کرد: آنچه امروز برای همه حائز اهمیت است، وجود فضای مناسب برای کسب و کار، تجارت و فضای امید به آینده است و از شما هنرمندان که در حوزه‌های مختلف فعالیت دارید، می‌خواهم که با هنرمندی و خلاقیت، امید را در جامعه بازسازی و تقویت کنید.
روحانی با تأکید بر اینکه روزهای سختی پیش رو داریم اما علیرغم همه سختی‌ها به آینده امیدوار هستم، اظهار داشت: با وحدت و همدلی و برنامه‌ریزی می‌توانیم از مشکلات عبور کنیم.
اهل مذاکره هستیم اما در برابر زورگویی دشمن تسلیم نخواهیم شد
رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه در برابر زورگویی دشمن هیچ‌گاه تسلیم نخواهیم شد، گفت: ما اهل مذاکره و منطق هستیم، اما ادعای طرفی که می‌گوید ما را به میز مذاکره می‌کشاند، واهی است. ما حاضر نیستیم چنین مذاکره‌ای را حتی اگر همه قدرت‌های عالم پشت‌به‌پشت هم بایستند، انجام دهیم.
وی تصریح کرد: ملت ایران دارای منطق بوده و اهل مذاکره است و قدرت و توانمندی این موضوع را دارد و تمام دنیا در توافق برجام اعتراف کردند که ایران به‌قدری توانمند است که می‌تواند با 6 قدرت بزرگ دنیا مذاکره و به توافق برسد.
مذاکرات برجام افتخار برای تاریخ ایران
و دیپلماسی کشورمان است
رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: ما در مذاکرات برجام توانستیم 7 قطعنامه سازمان ملل را به دست خود سازمان ملل و شورای امنیت در یک روز ملغی کنیم و این افتخار برای تاریخ ایران و دیپلماسی کشورمان به ثبت رسید. بنابراین ما اهل منطق، مذاکره و گفت‌وگو هستیم و از هیچ‌کس هراسی نداریم، اما در برابر کسی که قصد زورگویی دارد، هیچ‌گاه تسلیم نمی‌شویم. دکتر روحانی با اشاره به اینکه امروز به‌غیراز 3 الی 4 کشور و رژیم صهیونیستی هیچ کشوری در دنیا حرف آمریکا را تأیید نمی‌کند، اظهار داشت: سال گذشته در شورای امنیت به ریاست آقای ترامپ، موضوع مطرح شد؛ در این جلسه هر 14 عضو با ترامپ مخالفت و از ایران حمایت کردند و چنین چیزی در تاریخ سازمان ملل سابقه ندارد.
شایان ذکر است که روحانی در حالی مذاکرات برجام را افتخاری برای تاریخ ایران و دیپلماسی کشورمان می‌داند که به نظر کارشناسان و تحلیلگران سیاسی و حتی بسیاری از دولتمردان کابینه وی، برجام تاکنون هیچ نتیجه مثبتی برای کشور نداشته و جز خسارت محض رهاوردی نداشته است که اظهارات اخیر عراقچی و ظریف مبنی بر اینکه عایدی ما از برجام نزدیک به صفر بوده است گواه این ادعاست.
همچنین گفتنی است اظهارات رئیس‌جمهور درخصوص پالایشگاه ستاره خلیج ‌فارس و ربط دادن آن به برجام، مسبوق به سابقه بوده است چه آنکه روحانی تلاش دارد تکمیل این پالایشگاه را ماحصل برجام بداند و این درحالی است که بزرگ‌ترین پالایشگاه کشور توسط قرارگاه سازندگی سپاه و از دولت قبل احداث شده و فقط توسط وی افتتاح شده است. جالب‌توجه آنکه میانگین سالانه ساخت پالایشگاه خلیج ‌فارس در دولت قبل بالای ۱۰ درصد و در دولت روحانی زیر ۵ درصد بوده است!