kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۰۳۳۸
تاریخ انتشار : ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۵
آیت‌الله رئیسی در دیدار با رئیس ‌و نمایندگان مجلس:

نمایندگان در تصویب قوانین، راه‌های سوءاستفاده فرصت‌طلبان و سوداگران را ببندند

رئیس ‌قوه قضائیه گفت: لازم است نمایندگان مجلس در تصویب قوانین، راه‌ها و منفذهای دور زدن قانون را ببندند و اجازه سوءاستفاده را به افراد فرصت‌طلب و سوداگران ندهند.

به گزارش روابط عمومی قوه قضائیه، آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی در دیدار رئیس‌ و نمایندگان مجلس شورای اسلامی، این دیدار را مقدمه‌ای برای هم‌اندیشی، همکاری، هماهنگی و هم‌افزایی هر چه بیشتر بین قوای مقننه و قضائیه دانست و گفت: یکی از مهم‌ترین شئون مجلس، شأن نظارتی آن است که اجرای قانون و حسن جریان امور را تضمین می‌کند و این ساز و کار نظارتی برای مردم اطمینان‌آور است. از طرفی دستگاه قضایی نیز واجد یک شأن نظارتی در کنار شأن قضاوت است که بر مبنای آن تلاش می‌شود هیچ حکمی بر خلاف شرع و قانون در دستگاه قضایی صادر نشود و همچنین بر حسن جریان امور و رعایت قانون در دستگاه‌های اجرایی نظارت شود. آنچه امروز مورد انتظار مردم و رهبر فرزانه انقلاب اسلامی است، تقویت این نظارت‌ها در جهت گره‌گشایی و گشایش امور کشور است.
رئیسی با ‌اشاره به اقدامات دشمنان در وارد آوردن فشار به جمهوری اسلامی اظهار داشت: امروز غرب و آمریکا به دنبال آن هستند که ما را وادار به عقب‌نشینی و تسلیم کنند؛ امری که در 40 سال گذشته، مقاومت و ایستادگی مردم و مسئولان به رهبری امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی، مانع از آن شده است.
وی راه برون‌رفت از مشکلات دشمن ساخته را همکاری و هماهنگی در جهت رفع مشکلات مردم برشمرد و یادآور شد: مسئولان و دست‌اندرکاران کشور، توانا هستند و راه برون‌رفت افتخارآمیز از این شرایط، چندان دشوار نیست، منتها باید به لوازم و اقتضائات این امر که همان همدلی و هماهنگی بین قوا است، پایبند باشیم.
رئیس ‌قوه قضائیه برخورد موثر با مفسدان و مجرمان را وابسته به برچیدن زمینه‌های فسادزا دانست و گفت: اصلاح این زمینه‌ها در نظام پولی و بانکی و همچنین نظام واردات و صادرات، نیاز به اقدام اساسی مجلس شورای اسلامی دارد. یقینا کسانی که دل در گرو انقلاب، نظام و ارزش‌ها دارند، راضی به اضافه شدن پرونده‌ها و زندانی شدن افراد نیستند. این حجم از پرونده‌های قضایی و ناهنجاری‌ها زیبنده نظام ما نیست. بسیاری از مشکلات از جانب مردم نزد نمایندگان محترم مطرح می‌شود و قطعا همه علاقه‌مند هستیم که گره‌ها از کار مردم فورا باز شود و مشکلاتشان برطرف شود.
رئیسی با بیان اینکه رونق تولید در گرو هماهنگی و هم‌افزایی دستگاه‌هاست و حجم بالای نقدینگی باید به جای دلالی به سمت تولید سوق یابد، از نمایندگان مجلس خواست که با تصویب قوانین لازم، از کسب و کار سالم و تولید حمایت کنند و اطمینان داد که دستگاه قضایی نیز در انجام وظایف قانونی خود، به صورت تمام قد از سرمایه‌گذاران و همچنین مدیران شایسته‌ای که در این شرایط تحریم و تهدید، با قدرت، شجاعت و توانایی تصمیم می‌گیرند و حوزه کاری خود را به خوبی مدیریت می‌کنند، پشتیبانی خواهد کرد.
تلاش دشمن برای ناامید کردن مردم
وی با بیان اینکه باید با امید حرکت کرد، یادآور شد: دشمن امروز به دنبال ایجاد یاس در مردم، مسئولان و مدیران است تا جمهوری اسلامی را وادار به تسلیم و عقب‌نشینی کند. بر همین اساس باید با توکل به خدا و اعتماد به داشته‌های خود گام برداریم و باور کنیم که دشمنان ما تاکنون گرهی از کار ما باز نکرده‌اند و از این به بعد هم تغییری در رفتارشان حاصل نخواهد شد. همه جا هم به دنبال منافع خود هستند و به این امر اذعان دارند. حال این وظیفه ماست که به توانایی‌های فراوان خود متکی باشیم و با بهره‌مندی صحیح از ظرفیت نخبگانی، منابع انسانی جوان و همچنین ظرفیت‌های مادی و معنوی بسیار در کشور، بتوانیم مانند چهل سال گذشته، مسیر خود را با سربلندی و افتخار طی کنیم.
رئیس ‌قوه قضائیه همچنین خواستار اختصاص اعتبارات لازم برای پیشبرد و توسعه عدالت الکترونیک شد و در ادامه با تاکید بر ضرورت اصلاح قوانین اظهارداشت: لازم است قضازدایی، جرم‌زدایی و حبس زدایی در تصویب قوانین مدنظر قرار گیرد و تلاش شود که ساز‌و‌کارهایی قانونی برای احیای جایگاه میانجیگری و ترویج روحیه کدخدامنشی در حل اختلافات، ایجاد شود.
مصادیق خشونت علیه زنان
رئیسی با ‌اشاره به بررسی لایحه مقابله با خشونت علیه زنان در جلسه مسئولان عالی قضایی و آماده‌سازی آن تا چند هفته دیگر گفت: ما ابعاد مختلف و انواع این خشونت را پیش‌بینی خواهیم کرد. به عنوان مثال، اینکه یک شرکت هواپیمایی به کارکنان زن خود اجبار می‌کند که ازدواج نکنند یا اگر ازدواج کردند صاحب فرزند نشوند، قطعا یکی از مصادیق خشونت است. همچنین یک بنگاه اقتصادی وقتی خواستار آرایش خاص ظاهری توسط کارکنان زن می‌شود، از مصادیق خشونت است و باید با آن مقابله شود. امروز بسیاری از انواع خشونت علیه زنان از جانب غرب به جوامع مختلف حقنه می‌شود که باید این موارد به دقت احصا و مورد پیشگیری قرار گیرد.
وی همچنین با تاکید بر تشدید نظارت‌ها و دقت و سرعت در رسیدگی‌های عبرت آموز به جرایم علیه امنیت اجتماعی، بر ضرورت تصویب قوانین مناسب تاکید و اظهارداشت: نمایندگان محترم لازم است در تصویب قوانین، راه‌ها و منفذهای دور زدن قانون را ببندند و اجازه سوءاستفاده را به افراد فرصت‌طلب و سوداگران ندهند. گاهی مشاهده می‌کنیم که صدر و ذیل یک ماده با هم در تنافی است، این موارد موجب سوءاستفاده می‌شود.
رئیس ‌قوه قضائیه درباره خصوصی‌سازی نیز خاطرنشان کرد: در زمینه خصوصی‌سازی، تصدی‌گری دولت باید کاهش یابد اما نظارت و توانمندسازی باید افزایش پیدا کند. بر این اساس لازم است دولت پس از واگذاری، تسهیلات لازم را برای کمک به رونق بنگاه واگذارشده اختصاص دهد و به توانمندسازی بخش خصوصی کمک کند.
لاریجانی: نمایندگان چشم قوه قضائیه هستند
رئیس ‌مجلس شورای اسلامی نیز در این دیدار با بیان اینکه این نشست با نیت اصلاح امور کشور برگزار شده است، گفت: کارکرد قوه قضائیه باید به قوای دیگر متصل شود که اگر آقای رئیسی پشتیبانی کند امسال که سال بسیار مهمی است دولت الکترونیک در کشور رخ دهد و تمامی بخش‌های حکومت به هم مرتبط شود.
به گزارش خانه ملت، علی لاریجانی با بیان اینکه دو قوه‌مجریه و مقننه تا حدی سبقه سیاسی دارند، تأکید کرد: اما آنجا که تکیه‌گاه مردم است عدلیه است که نباید سبقه سیاسی داشته باشد البته سیاسی بودن بد نیست صرفا نباید اظهار عمومی‌ شود و افراد در قوه قضائیه نباید کاری به جناح‌ها داشته باشند تا محل اتکای مردم محسوب شوند، از این رو اظهارات افراد در این قوه باید فقط قانونی باشد که به نفع این قوه است.
لاریجانی درباره ارتباط مجلس و قوه‌قضائیه عنوان کرد: در دو حوزه تقنینی و نظارتی و مسائل مربوط به نمایندگان باید میان دو قوه ارتباط برقرار باشد به خصوص نمایندگان با برخی مسائل از نزدیک برخورد دارند که می‌توانند به قوه‌قضائیه ارجاع دهند. برای مثال یک دادستان جلوی کار اقتصادی که با زحمت راه‌اندازی شده را می‌گیرد که به خاطر تصور ‌اشتباه دادستان است البته این موارد به قوه قضائیه می‌رسد اما بر نمی‌گردد لذا نمایندگان باید بدانند مشکلات را با کدام بخش قوه مطرح کنند و از کجا پاسخ دریافت کنند چرا که نمایندگان چشم شما هستند که مشکلات را به شما منتقل می‌کنند.