kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۰۳۳۵
تاریخ انتشار : ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۴
ضربه دیگری از سربازان گمنام امام زمان(عج) به روباه پیر

جاسوس انگلیس به 10 سال حبس محکوم شد

سخنگوی قوه قضائیه گفت: یک جاسوس ایرانی به دلیل همکاری با انگلیس برای نفوذ فرهنگی در کشور به ۱۰ سال حبس محکوم شد.

به گزارش میزان، غلامحسین اسماعیلی در حاشیه جلسه مسئولان عالی قضایی گفت: اخیرا محاکمه‌ای در ارتباط با یکی از عناصر مهم نفوذ فرهنگی کشور انگلیس در ایران اسلامی داشتیم.
اسماعیلی ادامه داد: از سالیان دور، شورای فرهنگی انگلیس معروف به بریتیش کانسل با نام اختصاری (BC) در ایران و تهران دفاتری داشت که این دفاتر در پوشش اقدامات فرهنگی تحرکاتی را انجام می‌دادند و سعی در استحاله و نفوذ فرهنگی در بخش‌های مختلف ایران اسلامی داشتند.
وی اظهار داشت: مستندات مربوط به فعالیت‌های غیرقانونی این دفتر جمع‌آوری شد و با تصمیم مراجع ذی صلاح دفاتر مربوط به شورای فرهنگی انگلیس در تهران در سال ۱۳۸۷ تعطیل شد.
سخنگوی قوه قضائیه افزود: در مرحله دوم سعی کردند با احیای مجدد فعالیت‌های خود تحت پوشش‌های دیگر در کشور حضور یابند و فعالیت‌های باصطلاح فرهنگی را انجام دهند که با هوشیاری دستگاه اطلاعاتی کشور نتوانستند در پوشش‌های دیگر در کشور ما فعالیت داشته باشند.
اسماعیلی گفت: در مرحله سوم تصمیم گرفتند که با بهره‌گیری از دانشجویان و ایرانیان مقیم انگلیس و جذب آنها با حمایت سرویس اطلاعاتی انگلیس، به انجام برنامه‌های فرهنگی خود و در ظاهر به گفت‌وگو‌های ایرانی-ایرانی مبادرت کنند؛ به این معنا که از ایرانیان مقیم انگلیس و شهروندان داخل کشور برای این منظور استفاده نمایند. در این راستا موفق شدند عده‌ای را جذب کنند و برای آنها آموزش‌های مختلفی را با حمایت سرویس امنیتی انگلیس، تدارک دیدند. با گستردگی این فعالیت‌ها چهار میز در شورای فرهنگی انگلیس تحت عناوین مختلف به عنوان میز‌های ایران تاسیس شد.
وی ادامه داد: یکی از کسانی که جذب این میز‌ها شد، یک دانشجوی دختر ایرانی بود که به دنبال اقامت و‌اشتغال در انگلیس بود که با فراخوان BC مواجه شد و به سمت آنها رفت و بعد از یک فرآیند طولانی به استخدام BC درآمد.
رئیس‌کل دادگستری استان تهران اظهار داشت: در ادامه با‌اشراف سرویس امنیتی انگلیس، آموزش‌های لازم به او داده شد و بعد از اعتمادی که به او شد، در انگلیس توانست به عنوان مسئول میز ایران در شورای فرهنگی انگلیس موسوم به بریتیش کانسل دربیاید و فعالیت‌های مختلفی را ساماندهی کند.
سخنگوی قوه قضائیه افزود: وی مکررا با نام مستعار به کشور رفت و آمد کرد و پروژه‌های مختلف فرهنگی را در کشور طراحی، برنامه‌ریزی، مدیریت و هدایت نمود و این پروژه‌ها در راستای اهداف فرهنگی استعمار پیر در ایران اسلامی اجرا شد.
اسماعیلی گفت: این فرد با گروه‌های مختلف به ویژه در زمینه هنر و تئاتر ارتباط‌گیری کرد تا در این راستا بتواند پروژه‌های نفوذ را عملیاتی کند.
وی ادامه داد: این فرد تحت رصد دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی ایران قرار گرفت و دستگیر شد و فرآیند رسیدگی به پرونده او در دادسرا و دادگاه انجام شد. در فرآیند رسیدگی به پرونده قضایی، این فرد اعترافات صریحی را در زمینه موضوعاتی از قبیل؛ نحوه جذب، همکاری با این شورای به اصطلاح فرهنگی، تعالیم داده شده توسط سرویس امنیتی انگلیس به وی و همچنین ماموریت‌های ویژه فرهنگی‌اش انجام داد و اطلاعات خوبی را در زمینه سایر افراد جذب شده به این مجموعه در فرآیند دادرسی و تحقیقات ارائه و اقرار کرد و نهایتا به موجب حکم دادگاه، به تحمل 10 سال حبس محکوم شد.
سخنگوی قوه قضائیه اظهارداشت: این فرد بیش از یکسال است که در بازداشت می‌باشد و تاکنون به دلیل اینکه پرونده در مرحله تحقیقات و صدور حکم بود، آن را اعلام نکرده بودیم.
اسماعیلی با بیان اینکه اتهام این فرد اقدام علیه امنیت داخلی کشور است، گفت: در این پرونده همین یک فرد را داریم؛ اما موارد مختلف دیگری هم در حوزه‌های نفوذ و در بخش‌های مختلف تحت رصد و‌اشراف اطلاعاتی هستند که هر کدام از آنها در موقع خود اطلاع‌رسانی می‌شود.
وی تاکید کرد: تمام کسانی که به کشور‌های مختلف سفر می‌کنند، به ویژه آن‌هایی که به دنبال اقامت و شغل در کشور‌های بیگانه هستند، خصوصا کشور‌هایی که کینه و عداوت دیرینه با جمهوری اسلامی دارند، باید بدانند که این کشورها، کشور‌های هدف برای فعالیت سرویس‌های مختلف امنیتی و اطلاعاتی هستند و سعی می‌کنند در قالب بورس تحصیلی، اقامت و‌اشتغال، هموطنان ما را فریب دهند و آنها را به فعالیت‌های جاسوسی جلب نمایند.
هوشیاری قابل تقدیر سربازان گمنام
گفتنی است، شورای فرهنگی انگلیس یا بریتیش کانسیل مسئولیت جریان‌سازی و نفوذ در حوزه‌های فرهنگی و آموزشی را برعهده ‌دارد. «آلن اسمارت» مسئول این شورا با سوءاستفاده از دانشجویان ایرانی و ایرانیان مقیم انگلیس درصدد شناسایی و برقراری ارتباط با عناصر موردنظر در داخل کشورمان است. البته اینگونه اقدامات خصمانه از نگاه تیزبین نهادهای مسئول دور نمانده و مسئول بخش فرهنگی میز ایران در اسفند سال 96 پس از حضور در کشور توسط وزارت اطلاعات دستگیر شد و به اقدامات خود علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی اعتراف کرد.
بعد از دستگیری نازنین زاغری تبعه ایرانی انگلیسی به جرم اقدام علیه امنیت ملی، دستگاه جاسوسی و امنیتی انگلیس با دستگیری عامل نفوذی خود در حوزه فرهنگ کشورمان، دومین ضربه اساسی طی سال‌های اخیر را متحمل شد.
این اقدام قابل تقدیر چشمان بیدار و حافظان امنیت کشور و تاکید سخنگوی قوه‌قضائیه مبنی بر‌اشراف اطلاعاتی بر موارد دیگری از این جنس، نشان‌دهنده هوشیاری و البته توانایی بالای سیستم اطلاعاتی کشور است.
از سوی دیگر با توجه به سابقه روباه پیر و سایر کشورهای متخاصم در تلاش برای نفوذ از طریق موضوع فرهنگ و ارتباط با جوامع هنری و فرهنگی، همچنان لازم است دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی کشور با قدرت و جدیت توجه گسترده‌ای به فعالیت دشمنان در این حوزه داشته باشند. دشمن ناامید از جدال نظامی با امید به تغییر سبک زندگی ایرانی اسلامی به خصوص در بین نسل جوان کشورمان یک روز از طریق سند 2030 و روزی با استفاده از افراد نفوذی و هجمه فرهنگی، به دنبال تحقق اهداف شوم خود است که غفلت از آن می‌تواند آسیب‌های مهمی برای کشورمان در پی داشته باشد.