kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۰۳۱۹
تاریخ انتشار : ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۹

دیدار نخبگان فرهنگ و هنر افغانستانی با رئیس ‌سازمان تبلیغات اسلامی

جمعی از نخبگان فرهنگ و هنر افغانستانی مقیم ایران با رئیس ‌سازمان تبلیغات اسلامی دیدار کردند.

به گزارش مهر، حجت‌الاسلام و المسلمین محمد قمی در دیدار با نخبگان فرهنگ و هنر افغانستانی ضمن خوش‌آمدگویی به مهمانان حاضر در این دیدار اظهار کرد: سازمان تبلیغات اسلامی مامور به داخل کشور است، بنابراین هر مسلمان عزیز فرهیخته‌ای که در ایران اسلامی است ما در خدمت او هستیم.
وی در ادامه با بیان اینکه مقام معظم رهبری صفات خوبی در مورد عزیزان افغانستانی به کار می‌برند، گفت: سازمان تبلیغات اسلامی خادم، خادمین فرهنگ است؛ ان شاء الله با فواصل معین نظرات عزیزان جمع‌آوری می‌شود، بنده نیز در انجام امور مربوطه کوتاهی نخواهم کرد.
در این نشست، حجت‌الاسلام والمسلمین سید فضل‌الله قدسی از نخبگان فرهنگی افغانستانی گفت: ‌ای کاش این جلسه سال‌ها قبل برگزار می‌شد. با توجه به مراودات فرهنگی ایران و افغانستان و حضور تعداد قابل توجهی از افغانستانی‌ها در ایران انجام کار فرهنگی برای مهاجرین افغانستانی مسلمان لازم است چرا انجام کار فرهنگی خلأهای ناشی از مهاجرت را جبران می‌کند. افغانستانی‌های مقیم ایران خود کانون‌های فرهنگی و هنری زیادی دارند و سازمان تبلیغات اسلامی می‌تواند در راستای اهداف خود از این کانون‌ها به صورت ضابطه‌مند حمایت کند.
وی افزود: سازمان تبلیغات اسلامی می‌تواند از پتانسیل علما و طلاب افغانستانی در راستای فعالیت‌های تبلیغی و فرهنگی استفاده کند.
محمدکاظم کاظمی شاعر افغانستانی مقیم ایران نفر بعدی بود. وی با ‌اشاره به اینکه حوزه هنری مشهد محل پرورش اولین نسل از شعرای افغانستانی بود افزود: اگر روند این آموزش ادامه داشته باشد در آینده شاهد نسل جدیدی از شعرای افغانستانی در ایران خواهیم بود. هم ‌اکنون ده‌ها عنوان کتاب با موضوع ادبیات افغانستان در دفتر ادبیات فارسی حوزه هنری مشهد در دست تألیف و تدوین است.
وی با‌ اشاره این مسئله که نهادهای مرتبط با مهاجرین رویکرد فرهنگی داشته باشند اظهار کرد: لازم است برای بهبود ذهنیت ایرانیان نسبت به افغانستانی‌ها سیاستگذاری صورت گیرد.
محمدابراهیم شریعتی فعال عرصه نشر نیز با ‌اشاره به این مسئله که وجود نگاه امنیتی مانع انجام فعالیت‌هاست گفت: ما در کنار مردم ایرانیم و مخل امنیت نیستیم. امیدواریم که با همکاری حوزه هنری، وزارت ارشاد، وزارت اطلاعات و وزارت کشور مشکل مجوز به نهادهای فرهنگی افغانستانی حل شود. ما وابسته به این تمدن هستیم و اگر برای ایران مشکلی پیش بیاید از جان مایه می‌گذاریم. رابطه‌ برادری بین ما بسیار عمیق است. برخی نخبگان افغانستانی شرایط رفتن به اروپا را داشتند ولی در ایران ماندند. تأسیس مراکز فرهنگی مخصوص افغانستانی‌ها با نظارت دولت توقع ماست. تمام تلاش‌های ما با یک «نه» در اداره اتباع به هدر می‌رود. ما نیروهای خیلی خوبی داریم ولی به دلیل مسائل فرهنگی استعداد آنها به هدر می‌رود چرا که باید فقط کارگری کنند یا در صورت توان از ایران هم مهاجرت کنند.
محمدسرور رجایی با‌ اشاره به اینکه حوزه هنری مشهد تنها پایگاه ما بود و ثمرات و برکات بسیار داشت افزود: در حوزه هنری آثاری از شعرای افغانستانی چاپ می‌شود که چندین بار تجدید چاپ می‌شود. هم‌اکنون بحث گردآوری خاطرات و تاریخ شفاهی مجاهدان افغانستانی در دست بررسی است. در مورد مدافعین حرم نیز فعالیت‌هایی از زندگی و خاطره‌نگاری مدافعین حرم در دست اقدام است که متأسفانه محافظه‌کاری امنیتی مانع کار شد.
وی افزود: استفاده از رسانه و انجام کارهای فرهنگی مثل نگارش کتاب جانستان کابلستان و کارهای دیگر باعث مطلوب شدن فضای ذهنی در مورد افغانستانی‌ها می‌شود. با وجود حضور نزدیک به سه میلیون افغانستانی در ایران هیچ برنامه‌ای برای آنها وجود ندارد.
دکتر اسدالله امیری (رایزن سابق فرهنگی افغانستان، مدیر بنیاد اندیشه) گفت: رفتار اداره اتباع در اذهان مهاجران مانده و متاسفانه کسی خاطره خوشی از اداره اتباع ندارد باید زمینه فرهنگی برخورد مناسب با مهاجران افغانستانی در اداره اتباع فراهم شود.
وی اذعان داشت: وجود یک نشریه برای مهاجرین لازم است که مهم‌ترین مسئله مجوز آن است. اگر امکان برگزاری جشنواره‌های فرهنگی هنری مشترک وجود داشته باشد اثرات بسیار مثبتی دارد.