kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۰۳۱۴
تاریخ انتشار : ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۸

اعتراف مورخ ضدانقلاب به تصویرسازی دروغین درباره عصر پهلوی(اخبار ادبی و هنری)

یک مورخ ضدانقلاب و مقیم آمریکا، تصویری که برخی از شبکه‌های ماهواره‌ای از وضعیت ایران قبل از انقلاب نمایش می‌دهند را «نوستالژی دروغین» توصیف کرد. آبراهامیان در یکی از یادداشت‌های خود اذعان کرده است که تصویرسازی رسانه‌های ضدانقلاب از دوران پهلوی دروغین و جعلی است. وی در این یادداشت آورده است: آن کسانی که در سال‌های 56 و 57 از وضعیتشان رضایت داشتند الان در کالیفرنیا هستند نه در تهران.

آبراهامیان با اشاره به فیلم‌های مستندی که در برخی از شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان پخش می‌شود نوشت: اگر شما به مستندهایی که می‌سازند نگاه کنید متوجه می‌شوید که هدف این است که نشان دهند در رژیم گذشته همه چیز خوب و تمیز بود و همه چیز به درستی کار می‌کرد. اکثر این‌ها جعلی است. مثلا تلویزیون «من و تو» که نشان می‌دهد حتی وضع ترافیک هم در آن زمان خیلی خوب بود، اکثرا این‌ها دروغ است.
در بخش دیگری از این یادداشت آمده است: مشکل در یادآوری گزینشی تاریخ است. اگر موضوع سفر به دیگر کشورها بدون ویزا باشد باید این را هم گفت که برای سفر باید پول هم داشت. تنها ویزا محدود‌کننده نیست، پول هم سبب محدودیت می‌شود. در زمان رژیم شاه هم فقط طبقه‌ای که از عهده این هزینه‌ها بر می‌آمد می‌توانست به سفر اروپا برود [...] تفریحات هم در دسترس ثروتمندان بود و نه حتی طبقه متوسط. در زمینه آزادی‌های سیاسی در آن دوره هم باید بگویم که وضعیت آزادی‌های سیاسی در آن دوره نسبت به این روزها محدودتر بود. در آن دوره چیزی به نام انتخابات وجود نداشت.