kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۰۳۰۲
تاریخ انتشار : ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۴

سقوط دلار و رشد بورس ایران در پی انفجار بندر نفتی امارات

با گذشت یک روز از انفجار مهیب بندر نفتی امارات، بازارهای داخلی کشور مانند بورس با رشد 3600 واحدی و بازار ارز با کاهش 400 تومانی دلار مواجه شدند.

 
  سوریس اقتصادی-

دو روز پیش طی انفجار مهیبی که در بندر نفتی فجیره امارات رخ داد، برخی از منابع میدانی اعلام کردند، هفت تا 10 نفتکش‌ از جمله «المرزوقه»، «المیراج»، «المجد»، «الامیحجال» و «خمس۱۰» دچار آتش سوزی شدند، البته اطلاعات بیشتری در این خصوص منتشر نشده است.
بندر فجیره، تنها بندر نفتی و صنعتی کشور امارات در حاشیه دریای عمان است و چند سال قبل اماراتی‌ها یک خط لوله انتقال نفت به طول ۳۷۰ کیلومتر از ابوظبی به این بندر کشیدند تا به زعم خودشان تنگه هرمز را دور بزنند، هرچند به دلیل بین‌المللی نبودن این بندر، رقیب قابل توجهی برای تنگه هرمز به شمار نمی‌آید.
در پی این انفجار، بورس دبی با ریزش 2525 واحدی شاخص در روز گذشته روبه رو شد و نزدیک به چهار درصد کاهش یافت.
در عین حال اولین آثار این انفجار در بازارهای داخلی مربوط به بازار بورس ایران بود که بر اساس اطلاعات مندرج در سامانه شرکت مدیریت فناوری بورس تهران، شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات دیروز با افزایش ۳۶۸۳ واحد به رقم ۲۰۷ هزار و ۷۵۱ واحد رسید.
شاخص کل با معیار هموزن نیز افزایشی بوده و ۸۴۵ واحد افزایش یافت و ارزش روز بازار در بورس اوراق بهادار هم به بیش از ۷۹۶ هزار میلیارد تومان رسید. یکی از دلایل رشد بورس طی روز گذشته افزایش ارزش شرکت‌های نفتی بوده که همزمان با رشد قیمت هر بشکه اتفاق افتاده است.
گروه «فراورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌ای» که شامل شرکت‌هایی نظیر «شپنا»، «شبندر»، «شتران» می‌باشد، از 4/93 تا 4/99 درصد رشد کردند و شرکت‌هایی دیگر هم در این گروه مانند «ونفت»، «شاوان»، «شبریز» نیز رشد پنج درصدی نسبت به دو روز پیش را به ثبت رساندند.
از سوی دیگر، به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری رویترز قیمت جهانی نفت در مبالادت دیروز به علت افزایش نگرانی‌ها در مورد اختلال در عرضه در منطقه خاورمیانه، حتی باوجود نگرانی تاجران در مورد رشد اقتصادی جهان در بحبوحه بن‌بست مذاکرات تجاری آمریکا و چین، افزایش یافت.
هر بشکه نفت برنت دریای شمال با 89 سنت افزایش 71.51 دلار فروخته شد. نفت خام آمریکا نیز با 51 سنت افزایش 62/17 دلار به ازای هر بشکه معامله شد. بر همین اساس، انفجار این بندر اماراتی به سرعت در بازارهای جهانی هم تاثیر خود را نشان داد.
البته اثر گذاری این انفجار در بازارهای داخلی صرفا به بازار بورس و شرکت‌های نفتی محدود نشد و بازار ارز ایران هم اندکی رنگ آرامش را به خود دید؛ چنانچه قیمت دلار که در آغاز هفته جاری به رقمی در حدود 15 هزار و 100 تومان رسیده بود، تا 14 هزار و 634 تومان هم پایین آمد تا نرخ ارز با کاهش بیش از 400 تومانی طی دو روز مواجه
شده باشد.
هرچند نرخ ارز طی روز گذشته تا 14 هزار و 850 تومان هم افزایش یافت اما باز هم نسبت به ابتدای هفته حدود 250 تومان کاهش داشته است؛ به عبارت دیگر، با انفجار بندر نفتی امارات، بازار ارز ایران به سمت ثبات حرکت کرد و احتمال می‌رود با سیاست‌های جدید بانک مرکزی، کاهش بیشتری را هم تجربه کند.
گفتنی است، تاکنون مبادلات ارزی دبی نقش مهمی در تعیین نرخ ارز داشته اما قرار است با آغاز به کار بازار متشکل ارزی در هفته جاری در داخل کشور (تهران) نرخ گذاری دلار در یک سازوکار مشخص و کاملا به طور داخلی تعیین شود. این اقدام نیز می‌تواند از فشارهای آمریکا و امارات بر بازار ارز ایران جلوگیری کند.