کد خبر: ۱۶۰۱۹۰
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۰:۳۴
اعتراض همه‌جانبه آبی پوشان؛ از وزارت ورزش تا وزارت خارجه

استقلال و پدیده از کورس قهرمانی خارج شدند/رقابت پرسپولیس و سپاهان به روز آخر کشیده شد

رقابت برای کسب عنوان قهرمانی لیگ برتر به هفته سی ام (پایانی) کشیده شد.



سرویس ورزشی-

هفته بیست و نهم رقابت‌های لیگ برتر فوتبال ایران شنبه شب برگزار شد و تیم‌های بالانشین برابر حریفان خود متوقف شدند تا رقابت برا کسب عنوان قهرمانی به هفته سی‌ام(پایانی) کشیده شود. شنبه شب و در حساس‌ترین بازی پرسپولیس که در آزادی می‌توانست با پیروزی برابر ماشین‌سازی قهرمان شود، برابر این تیم تبریزی به تساوی رسید.
در یکی دیگر از دیدارها هم تیم سپاهان در مشهد میهمان تیم پدیده بود که این بازی با نتیجه تساوی یک - یک ‏‬ به پایان رسید تا سرنوشت قهرمانی به هفته پایانی کشیده شود.استقلال در آبادان در حالی که می‌توانست با یک برد خودش را به رده دوم جدول برساند، به نتیجه تساوی بدون گل رضایت داد.
در یکی از بازی‌های پرگل امشب، ذوب آهن توانست با سه گل فولاد خوزستان را از پیش رو بردارد. تراکتورسازی هم برابر پارس جنوبی متوقف شد. تیم سپیدرود مقابل نساجی در حالی شکست خورد که نفت مسجد سلیمان هم برابر پیکان نتیجه را واگذار کرد تا تکلیف دومین تیم سقوط‌کننده به لیگ دسته اول در هفته پایانی مشخص شود.
نتایج کامل دیدارهای هفت بیست و نهم به این شرح است:
* پدیده یک .............................................................. سپاهان یک
گل‌ها: امین قاسمی نژاد (۵ - پنالتی) برای پدیده و علی قربانی (۵۳) برای سپاهان
* ذوب آهن ۳ .......................................... فولاد خوزستان صفر
گل‌ها: ارسلان مطهری (۱۴ و ۴۸) و رضا حبیب زاده (۳۸) برای ذوب آهن و پریرا (۹۱) برای فولاد
* تراکتورسازی یک ....................................... پارس جنوبی یک
گل: ایمان سلیمی (۲۲) برای تراکتورسازی و روح الله سیف اللهی (پنالتی) برای پارس جنوبی
* استقلال خوزستان یک ............................................... سایپا ۲
گل‌ها: امیرحسین حسین زاده (۱۸) و رضا جعفری (۴۹) برای سایپا و مصطفی کیانی (۴۵) برای استقلال خوزستان
* پیکان یک ....................................... نفت مسجدسلیمان صفر
گل: سعید واسعی (89) برای پیکان
* سپیدرود یک ............................................ نساجی مازندران ۳
گل‌ها: سجاد آشوری (۷۲) و رحمان جعفری (۷۴ و ۸۶) برای نساجی و محمد بلبلی (۹۲) برای سپیدرود
* پرسپولیس یک .......................................... ماشین سازی یک
گل‌ها: جای کویتونگو (۱۶) برای ماشین سازی و علی علیپور (۸۱ - پنالتی) برای پرسپولیس
* صنعت نفت آبادان صفر .................................... استقلال صفر
انتقادات مجیدی از معاون وزیر خارجه
مردود اعلام شدن گل آبی پوشان در بازی تیم‌های نفت آبادان و استقلال مهم‌ترین اتفاق هفته 29 لیگ برتر بود. در این بازی استقلال توسط باقری به گل رسید اما داور آن را مردود اعلام کرد. عصبانیت استقلالی‌ها از مردود اعلام شدن گل شان به اندازه‌ای بود که فرهاد مجیدی سرمربی آبی‌پوشان در صفحه شخصی خود همه را به باد انتقاد گرفت؛ از وزارت ورزش گرفته تا وزارت امور خارجه!
او صبح دیروز در اعتراض به آنچه مسائل پشت پرده و فساد فوتبال ایران خواند، یک پست در صفحه اینستاگرامش گذاشت. در این پست او با‌اشاره به این فساد با آوردن کلمه «وزیر» و «معاون وزیر» و متهم کردن آنها به «آرزو داشتن برای قهرمانی پرسپولیس» به شدت از شرایط پیرامون تیمش انتقاد کرد، ساعتی بعد مجیدی این پست را حذف کرد و پست دیگری شبیه به همان پست قبلی منتشر کرد با این تفاوت که به جای کلمه «وزیر و معاون وزیر» از کلمه «معاون وزیر امور خارجه» استفاده کرد.
مجیدی در این پست نسبت به صحبت‌های روز شنبه عراقچی که گفته بود علاقه مند است پرسپولیس قهرمانی لیگ را جشن بگیرد، طعنه زده در شرایطی که علاقه چهره‌های سیاسی به فوتبال در همه جای دنیا یک موضوع پذیرفته شده است و در چنین مواقعی رعایت اصل بی‌طرفی موضوعی است که می‌تواند با بررسی همه جوانب مورد بررسی قرار گیرد.
سید عباس عراقچی معاون وزیر خارجه صبح روز شنبه در یک گفت‌وگوی تلویزیونی در پاسخ به سؤال مجری برنامه مبنی بر این‌که گفته می‌شود شما پرسپولیسی هستید و شما فکر می‌کنید که امروز پرسپولیس قهرمان لیگ برتر خواهد شد، اظهار کرد: امیدواریم که چنین اتفاقی بیفتد. وی در پاسخ به اظهار نظر مجری برنامه که آیا وی طرفدار تیم پرسپولیس است، گفت: من از قدیم طرفدار تیم محبوب ایران بوده‌ام.
به غیر از مجیدی، مدیرعامل و معاون این باشگاه نیز نسبت به اتفاقات لیگ معترض شدند. دیروز فتحی گفت: چرا این‌اشتباهات داوری فقط به ضرر استقلال است و تا حالا از این‌اشتباهات نفع نبرده ایم، الان چه کسی می‌خواهد پاسخگوی ما و هواداران تیممان باشد؟
معاون باشگاه استقلال نیز در گفت‌و‌گو با رادیو تهران گفت: زحمت یک ساله یک تیم و ۳۰ میلیون هوادار به راحتی به واسطه سوت یک فرد از بین می‌رود. این یک‌اشتباه داوری نبوده است. نمی‌دانم اگر حرف بزنیم باید به ۱۰ جا پاسخ بدهیم و اگر نزنیم حق‌مان را می‌خورند. من از کمیته اخلاق می‌خواهم این بازی را پیگیری کند. یک فرصت صد درصدی ما صفر می‌شود. داور خط از ۵۰ متری پرچم بالا می‌برد. مسئله شرط بندی در فوتبال ایران بی‌داد می‌کند. من آمار می‌دهم. به ازای هر بازی در ایران به مبلغ ۵ میلیون دلار شرط بندی می‌شود.
دلیل اعتراض استقلالی‌ها چیست؟
اعتراض کادرفنی استقلال در شرایطی به سطح وزارت خارجه نیز کشیده شده که اگر استقلال بازی مقابل نفت آبادان را برنده به پایان می‌رساند، حالا 56 امتیازی بود و بالاتر از سپاهان در رده دوم قرار می‌گرفت. با نتیجه بازی پرسپولیس، فاصله سرخابی‌ها به دو امتیاز می‌رسید. بازی هفته آخر استقلال مقابل سپیدرود، آن هم در تهران، مصادف می‌شد با دیدار پرسپولیس با پارس جنوبی در جم. برای هواداران استقلال، پیروزی تیمشان مقابل سپیدرود قطعی به نظر می‌رسید و تساوی و یا شکست پرسپولیس در مقابل پارس جنوبی چندان هم غیرممکن نخواهد بود. برهمین اساس است که حالا شاهد چنین اعتراضاتی از سوی دست‌اندرکاران استقلال هستیم.
فارغ از موضوع اعتراض استقلالی‌ها، در هفته پایانی شانس پرسپولیس برای کسب عنوان قهرمانی بالاست. شاگردان برانکو در صورت کسب یک تساوی نیز می‌توانند جام قهرمانی را برای سومین سال پیاپی بالای سر ببرند. اما اگر پرسپولیس مقابل پارس جنوبی جم شکست بخورد و سپاهان، استقلال خوزستان را در اصفهان شکست دهد، آن وقت تیم سپاهان قهرمان لیگ برتر می‌شود.
در قعر جدول نیز رقابت برای بقا میان سپیدرود و نفت مسجد سلیمان است. در هفته سی ام سپیدرود با استقلال در تهران بازی دارد و نفت مسجد سلیمان با ذوب آهن در خوزستان. روی کاغذ شانس نفت برای ماندن بیشتر از سپیدرود است مگر اینکه اتفاقات عجیب در هفته آخر لیگ‌برتر رخ دهد.