یک منبع آگاه در گفتگو با کیهان فاش کرد
بنزین وارداتی، آلوده به مواد ممنوعه است!
یک منبع آگاه در گفتگو با کیهان گفت: آخرین نتایج آزمایشگاهی درباره کنترل کیفیت محمولههای بنزین وارداتی به کشور، از آلودگی این بنزینها به مواد شیمیایی خطرناکی چون MMT و فروسین حکایت میکند.
سرویس اجتماعی-
یک منبع آگاه در گفتگو با کیهان گفت: آخرین نتایج آزمایشگاهی درباره کنترل کیفیت محمولههای بنزین وارداتی به کشور، از آلودگی این بنزینها به مواد شیمیایی خطرناکی چون MMT و فروسین حکایت میکند.
فروسین و MMT از دسته مواد افزودنی فلزی هستند که به ترتیب بر پایه آهن و منگنز تهیه میشوند و برای بالا بردن عدد اکتان به منظور افزایش کیفیت به بنزین اضافه میشوند. البته افزودنیهای مذکور به علت اثرات زیست محیطی شدید و ایجاد مخاطرات جدی برای سلامت انسان، سالهاست که از جانب مراکز بینالمللی ذی صلاح ممنوع اعلام شده اند.
پیش از این و در اردیبهشت سال جاری مدیر هماهنگی و نظارت بر تولید شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی کشورمان اعلام کرده بود: «استفاده از اکتان افزای MMT و موارد مشابه آن از زمستان 92 در کشور ممنوع شده و ابلاغیه آن نیز برای تمام پالایشگاههای نفت داخلی ارسال شده است.»
قانونمداری و وجدان کاری وزارت نفت تا آنجا بود که به واسطه ورود محموله اکتان افزای مذکور به سفارش پالایشگاه نفت شیراز از چین، در اردیبهشت امسال، با اعلام ممنوعیت واردات این افزودنی فلزی به کشور، قرارداد نفت شیراز با شرکت چینی «توسط وزارتخانه» لغو گردیده بود.
اکنون یک منبع آگاه به کیهان خبر داده که محمولههای بنزین وارداتی توسط یک دلال چند ملیتی در مخازن فجیره با اکتان افزاهای فلزی مذکور ترکیب شده اند! خاصیت این مواد خطرناک بالابردن درجه اکتان بنزین با سرعت قابل توجه است به نحوی که فرضا افزودن چند قطره MMT به بنزین، عدد اکتان آن را به میزان چند شماره افزایش میدهد. البته بنزینی که با این شرایط تهیه میشود از قیمت بسیار پایین تری نسبت به بنزین پتروشیمی تولید داخل برخوردار است و نکته اینجاست که وزارت نفت بنزین بی کیفیت خارجی را لیتری 15 الی 20 سنت گران تر از بنزین باکیفیت داخلی خریداری کرده است. به این ترتیب دلال بینالمللی مذکور با یک نیرنگ علمی و غیر قانونی موفق شده میلیونها دلار سود بادآورده به جیب بزند!
اکتان افزایMMT به علت آزاد کردن «منگنز» در هوا میتواند عوارض شدیدی بر سلامت جامعه برجای گذارد. به همین جهت در افزایش آلایندگی کلانشهرها نیز تاثیر گذار است. اولین تاثیر MMT بر سلامت افراد جامعه شامل بروز واکنشهایی همچون سردرد، سرگیجه و تهوع است و در طولانی مدت با تاثیر بر مغز عوارضی شبیه به بیماری پارکینسون در افراد بروز میکند. همچنین این ماده شیمیایی میتواند در دراز مدت به کبد و کلیه نیز صدمات جدی وارد کند. اما فروسین موجب ایجاد رسوب اکسید آهن در شمعک موتور اتوموبیل میشود و به همین جهت در بلند مدت صدمات جدی به موتور خودرو وارد میسازد. MMT نیز در مسافتهای بیش از 30 هزار کیلومتر رسوب قرمز رنگ اکسید منگنز بر کاتالیستهای اگزوز تشکیل میدهد.
گفتنی است با تلاش متخصصین وزارت نفت، بیش از دو سال است که کشور در زمینه تولید اکتان افزاهای مجاز بنزین به خودکفایی رسیده و به همین دلیل نیز دولت فعلی واردات اکتان افزا خصوصا موارد غیر مجازی همچون MMT و فروسین را به کشور ممنوع کرده است.خبر آلودگی محمولههای بنزین وارداتی به کشور با اکتان افزاهای فلزی ممنوعه، از چند منظر قابل توجه است. اول این که در صورت صحت مستندات و تستهای آزمایشگاهی تایید کننده این موضوع (که به نمایندگان مردم در مجلس تسلیم شده) باید مشخص شود که محیط زیست چگونه به چنین محمولههایی لقب «بنزین پاک» را اعطا کرده است و نقش افرادی که بدون بهره مندی از سیستمهای آزمایشگاهی و بدون توجه نتایجی که تاثیر هولناک این فراوردهها را بر سلامت شهروندان تایید میکند، در این بازی خطرناک رسانهای چیست؟!
دوم این که بر اساس مستندات جدید و اعلامات قبلی رسانه ها، وزارت نفت نیز پذیرفته است که ادعاهای قبلی این مجموعه درخصوص برابری محمولههای وارداتی با استاندارد «یورو4» ادعایی بیش نبوده و وزارت نفت با توقف واردات بنزین بی کیفیت مذکور عملا ثابت کرده که از استمرار این وضع به جهت افشای نتایج آزمایشگاهی جدید نگران است. با افشاء مستندات جدید نتیجه گیری در این خصوص که بنزین وارداتی مطابق با استاندارد «یورو 2» نیز نبوده محرز میشود. اکنون باید مشخص شود لابی جریان ساز بر علیه «بنزین تولید ملی» بر چه اساسی فرآوردههای با کیفیت داخلی را با «انگ سرطانزا» از چرخه عرضه خارج کرده است؟! و اصولا به چه دلیل وزارت نفت که مجهز به آزمایشگاههای پیشرفته تشخیص وجود یا عدم وجود موارد ممنوعه در نمونههای بنزین است در مقابل واردات این محمولههای آلوده سکوت کرده است.
مورد سوم صدمه اقتصادی حاصل از واردات بنزین بی کیفیت آلوده از مجرای دلالان دون پایه حاشیه خلیج فارس است. به نظر میرسد سهل انگار عمدی در قیمت گذاری بر محمولههای مذکور نیز خود پروندهای قابل توجه و درهم آمیخته با مفاسدی اقتصادی احتمالی باشد.در همین رابطه دیروز سیدمهدی موسوینژاد به ایسنا گفته بود: «سازمان محیط زیست و سازمان استاندارد هیچ سندی مبنی بر آلودگی بنزین تولید داخل به ما ارائه نکردند و این موضوع بیشتر در حد حرف باقی مانده است.»
عضو کمیسیون انرژی مجلس افزود: ابهام و علامت سؤال ما این است که چرا سازمان محیط زیست اینقدر برای واردات بنزین اصرار دارد!؟
نماینده مردم دشتستان در مجلس با اشاره به بررسی موضوع آلایندگی بنزین تولید پتروشیمیها در کمیسیون انرژی، یادآور شد:«نتیجه این بود که آلودگی بنزین پتروشیمی بیشتر از بنزین وارداتی نیست و حتی بنزین پتروشیمی آلایندگی کمتری نسبت به بنزین وارداتی دارد.»
موسوینژاد خاطرنشان کرد: باید از سازمان محیط زیست سؤال شود که چرا علیرغم عدم ارائه مستندات و اسناد و عدم تست و آزمایش روی بنزین پتروشیمی، بر آلایندگی آن اصرار دارند. ما معتقدیم بنزین تولید داخلی با شناسنامه و استاندارد تعریف شده بهتر از وارد کردن بنزینی است که شناسنامه و هویت ندارد و تست و آنالیز هم نشده است. بحث ما این است که بنزین تولیدی یورو 2 که در کشور تولید میشود بهتر از واردات بنزینی است که هویت و شناسنامه ندارد. اگر قرار است بنزین یورو 2 وارد کنیم میتوانیم بنزین یورو 2 ساخت داخل را مصرف کنیم و اگر قرار است بنزین یورو 4 وارد کنیم اشکالی ندارد، این کار انجام شود اما تا حالا بنزین یورو 4 وارد نشده پس چرا باید تولید بنزین در داخل متوقف شود؟ موسوینژاد در پایان اظهار کرد: ما بنا داریم تحقیق و تفحصی را از قراردادهای واردات بنزین، شرکتهای واردکننده بنزین و موضوع آلایندگی بنزینهای تولیدی و وارداتی انجام دهیم.