kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۰۱۶۵
تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۳

صدای ترامپ از حلقوم مدعیان اصلاحات درآمد!

هفته‌نامه صدا در جدیدترین شماره خود که دیروز منتشر شده است، تیتر جلد خود را «دوراهی جنگ و صلح» انتخاب کرده است. روزنامه سازندگی نیز سرمقاله خود را به «وضعیت نه جنگ نه صلح» به قلم احمد نقیب‌زاده عضو شورای مرکزی حزب سازندگی ایران اختصاص داده است.
 
  سرویس سیاسی-

در عکس یک هفته‌نامه صدا تصویر لانگ‌شات از یک دریای آزاد که در دور دست آن یک ناو هواپیمابر و چندین ناوچه نظامی بر روی آب، در حالی که آسمان بالای سرشان هم با انواع هواپیماهای جنگنده پر شده، به سمت دوربین(شما، یا در واقع ملت ایران) در حال حرکتند.‌
این هفته‌نامه اصلاح‌طلب به تحلیل اقدام ایران پرداخته و این سؤال را مطرح کرده است که «میانه‌روها شکست خوردند یا بار دیگر ایران را از جنگ نجات می‌دهند؟» گزارشی از حضور ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن در کنار گفت‌وگویی با عنوان «بستن تنگه هرمز منجر به جنگی گسترده می‌شود» و عنوان «راه‌های تعامل تهران - واشنگتن باید در سطوح عالی گشوده شود» تشریح شرایط کنونی و مسیر پیشنهادی گردانندگان این نشریه را نشان می‌دهد.
 نقیب‌زاده عضو شورای مرکزی سازندگی نیز اقدامات آمریکا در منطقه را تقویت قدرت نظامی می‌داند و گرچه نمی‌گوید هدف آمریکا برخورد نظامی با ایران است اما هدف آنان را پیش‌گیرانه و برای واکنش سریع قلمداد می‌کند و در نهایت هم نوشته است که اگر تهدیدات جدی شد، مذاکره کنیم.
دوگانه‌ صلح و جنگی که اکنون از سوی اصلاح‌طلبان مطرح می‌شود، اقدام تازه‌ای نیست. آنان پیش از انعقاد برجام نیز به طرح دوگانه‌ «صلح و جنگ»، «برجام و جنگ» و «کنگره و اوباما» پرداختند. آنان تلاش داشتند تا با تکمیل پازل آمریکا، مردم ایران را از عواقب تصمیم جمهوری‌خواهان در کنگره که مثلاً جنگ است بترسانند و ایران را با دولت اوباما به توافق برسانند.
اصلاح‌طلبان و انداختن دوباره ایران
 به دام مذاکره
 اصلاح‌طلبان با گفته‌ها و نوشته‌های خود توانستند بالاخره ایران را به سوی مذاکره با آمریکا و برجام سوق دهند که نتیجه آن این شد که آمریکا از برجام خارج شد و دستاوردی هم برای ایران نداشت.
امروز نیز اصلاح‌طلبان به نوعی مدعی‌اند می‌خواهند ایران را از بولتون خلاص کنند و به دام مذاکره ترامپ بیاندازند. این اقدامات اصلاح‌طلبان تکمیل پازل و راهبرد آمریکاست که تلاش دارند با جنگ روانی و هراساندن مردم از جنگ، ایران را پای میز مذاکره بکشانند.
 بدون شک اگر اصلاح‌طلبان به تکمیل راهبرد دشمنان نپردازند، آمریکا نه اقدام به جنگ خواهد کرد و نه موفق خواهد شد با ایران مذاکره کند.
به گزارش تسنیم اقدامات نظامی آمریکا در خلیج‌فارس مبنی بر حضور ناو هواپیمابر لینکلن از نگاه کارشناسان نظامی تهدید واقعی نیست و یک جنگ روانی است؛ چرا که حداقل در یک دهه اخیر ناوهای هواپیمابر آمریکایی به‌جز مواردی معدود حضوری مستمر در خلیج‌فارس داشته‌‌اند. اما اصلاح‌طلبان این اقدامات را تقویت قدرت دفاعی آمریکا می‌دانند.
در حالی که آمریکا طی پیام رسمی به ایران تاکید کرده است که تحت هیچ شرایطی برنامه‌ای برای درگیری نظامی با ایران ندارند، اما برخی در داخل تلاش دارند وضعیت «جنگ یا صلح» را برای مردم ترسیم کنند تا در این دوراهی، جمهوری اسلامی ایران را به خواسته مقامات آمریکایی یعنی مذاکره نزدیک سازند.
قطعا این صفحه در تاریخ مطبوعات ایران و بلکه به عنوان یکی از نشانه‌ها در تاریخ سیاسی این دهه خواهد ماند. اینکه چطور در اوج جنگ سیاسی، اقتصادی و رسانه‌ای آمریکا علیه ملت ایران، یک نشریه ایرانی عملیات رسانه‌ای دشمن را در داخل تکمیل می‌کند. جنگی که حتی جناب روحانی، رئیس‌جمهور به قول این نشریه، میانه‌روی کشورمان هم به آن تصریح کرده است.
منتقدان پرزیدنت ترامپ در آمریکا می‌گویند او در قبال ایران نه توان آغاز جنگ دارد و نه تمایلی به آن. اما از تاکتیک همیشگی خود یعنی حداکثری کردن تهدیدات برای کشاندن طرف مقابل به میز مذاکره و دریافت بیشترین امتیازات استفاده می‌کند. هرچه وحشت بیشتر، امتیاز بیشتر. مهم‌ترین ابزار این تاکتیک هم جنگ روانی با استفاده از رسانه‌هاست. بیشتر از این چه می‌توان گفت؟
آمریکا نظامی نمی‌آورد اینجا
 آمریکا نویسنده می‌آورد!
نکته قابل تامل‌تر دو تیتر دیگر همین صفحه نشریه صداست، کمی پایین‌تر از تصویر آن ناو آمریکایی نوشته است: «بستن تنگه هرمز منجر به جنگی گسترده می‌شود» و «راه‌های تعامل تهران-واشنگتن باید در سطوح عالی گشوده شود».
امام خمینی(ره) معمار کبیر انقلاب اسلامی 16 آبان 1358 در دیدار دانشجویان دانشکده اقتصاد دانشگاه اصفهان درخصوص توطئه‌های آمریکا و عمالش علیه کشورهای اسلامی بویژه جمهوری اسلامی ایران فرموده بودند : «آمریکا، نظامی اینجا نمی‌فرستد. آمریکا، بدتر از نظامی اینجا می‌فرستد. اینها بدتر از نظامی‌اند. انسان با نظامی حال خودش را می‌داند. نظامی می‌آید جلو، ما هم می‌رویم جلو. نظامی آمریکا اگر بیاید اینجا، ما هم می‌رویم جلو. من هم می‌روم جلو. همه شما می‌آئید جلو. نظامی نمی‌فرستد او، خاطرجمع باشید. از این آمریکا هیچ نترسید، از این توطئه‌هایش بترسید. اینها را هم باید خنثی کنید... هر جا هستید جلوشان را بگیرید. نگذارید اینها رشد پیدا بکنند. اینها الآن نوکر شماره یک آن کسی هستند که ما [او را] دشمن شماره یک حساب می‌کنیم.»
صدای موضع اصلاح‌طلبان البته از سوی کاربران شبکه‌های اجتماعی بی‌پاسخ نماند و بسیاری از کاربران توئیتر و اینستاگرام نسبت به سخنان اصلاح‌طلبان واکنش نشان دادند.
کاربری با نام سید سجاد درباره اقدام این نشریه اصلاح‌طلب نوشت : در زمان حمله مغول، محمد خوارزمشاه در راه فرار به هر شهری می‌رسید از قدرت جنگی مغول‌ها تعریف می‌کرد؛ در نتیجه شهرها یکی پس از دیگری بدون درگیری تسلیم مغول‌ها می‌شدند. [عامل به شکست ایرانِ آن زمان نه قدرت واقعی مغول‌ها بلکه تصویر سازی غلط از قدرت آنها در بین مردم بود].
عبدالله گنجی مدیر مسئول روزنامه جوان نیز در صفحه توئیتر خود نوشت: در سه ماه گذشته شخصا دوبار از ظریف شنیدم که از انگاره سازی جنگ-صلح و مقاومت-سازش بشدت ناراحت هستند و این موضوع را القای دوگانگی در نظام دانستند که دشمنان از آن بهره می‌برند.برداشت ما این بود که منظور ایشان منتقدان دولت هستند اما دم خروس از زیر لحاف همراهان دولت بیرون زد.
حسین دهباشی سازنده مستند تبلیغاتی روحانی در سال 92 نیز با انتشار تصویر این نشریه نوشت: اگر واحد عملیات روانی ارتش آمریکا می‌خواست تبلیغاتی را به فارسی و در قلب پایتخت ایران منتتشر کند ، همین طرح روی جلد را انتخاب می‌کرد و همین تیترها را.
کاربر دیگری با نام محسن صمیمی نوشت : تیتر زده «دو راهی جنگ و صلح» شما بخوانید «دو قطبی جنگ و صلح» دو قطبی تکراری که باهاش ننگ برجام را به ملت تحریم کردند و کار را به اینجا رساندند.
گفتنی است، عصر روز گذشته طی تماسی با مدیران هفته نامه صدا از شعبه ۴ دادسرای فرهنگ و رسانه توقیف این هفته‌نامه ابلاغ شد.