kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۰۰۰۹
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۹:۳۵
استاندار:

سیلاب، تمامی کانون‌های ریزگرد خوزستان را پر آب کرد




 استاندار خوزستان گفت: فارغ از اینکه سیلاب اخیر در خوزستان خساراتی به همراه داشته است اما برکات و نعمت‌های زیادی را نیز برای این استان به همراه داشته که نباید از آنها غافل ماند.
غلامرضا شریعتی افزود: سیلاب اخیر باعث زنده شدن استان خوزستان شد زیرا در سال‌های اخیر خشکسالی باعث به خطر افتادن حیات در این استان شده بود.
وی گفت: به لطف سیلاب اخیر اکنون ظرفیت زیادی از سدهای استان پر شده، تالاب‌ها آبگیری شدند، و حتی خورهای این استان نیز سیراب گشته و تمامی کانون‌های ریزگرد در این استان از سیلاب بهره‌مند شدند.
استاندار خوزستان گفت: یکی از کانون‌های ریزگرد در استان خوزستان در منطقه شریفیه در جنوب شرقی اهواز به وسعت 120 هزار هکتار قرار دارد که با سیلاب اخیر بیشتر این کانون مملو از آب شده که تا مدت‌ها خطر ریزگردها در این منطقه بر طرف شد و با توجه به ذخیره سیلاب‌ها امسال در بعد کشاورزی و تامین حقآبه کشاورزان مشکلی نخواهیم داشت.
شریعتی گفت: در یک سال نرمال آبی در خوزستان همواره 28 میلیارد متر مکعب آب در خوزستان وارد شده است اما از ابتدای مهر ماه سال گذشته تا کنون 36 میلیارد متر مکعب آب وارد استان خوزستان شده است و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال آبی که مهر ماه امسال می‌باشد این میزان به بیش از 50 میلیارد متر مکعب برسد.
وی گفت: زیر ساخت‌های استان خوزستان برای پذیرش 28 میلیارد متر مکعب روان‌آب پیش‌بینی شده است و طبیعی است که حجم بیش از این میزان روان‌آب می‌تواند مشکلاتی را برای استان به همراه داشته باشد.
نماینده عالی دولت در خوزستان گفت: خشکسالی سال قبل نخیلات جنوب استان را با خطر جدی مواجه کرد به طوری‌که مجبور شدیم در چند نوبت آب اختصاصی و موجی برای نخیلات جنوب استان رها‌سازی کنیم و برای اینکه شرکت‌های توسعه نیشکر از این آب استفاده نکنند مجبور شدیم برق این شرکت‌ها را تا 10 ساعت هم قطع کنیم تا پمپ‌های آب آنها قدرت استحصال از آب رها شده برای نخیلات را نداشته باشند.
وی اظهار داشت: به همین دلیل حدود 40 درصد محصولات شرکت‌های توسعه نیشکر کاهش یافت و امسال نیز سیلاب باعث خسارات سنگین به محصولات کشاورزی شرکت‌های توسعه نیشکر شده است.