kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۹۵۶۸
تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۱
نگاهی به دیروزنامه‌های زنجیره‌ای

اروپا به جای عمل کردن به تعهدات برجامی عکس یادگاری می‌گیرد




سرویس سیاسی ـ
روزنامه اعتماد دیروز در یادداشتی با عنوان «کمی تعهد ما را بس» نوشت: «در بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌‎المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی ایران، به چشم خود سندی را دیدم که یکی از مقامات آمریکایی به شرکت چینی که قرار بود در نمایشگاه تهران شرکت کند، نامه‌ای رسمی و چند صفحه‌ای ارسال کرده و مخاطرات تحریمی حضور در تهران را به آنها یادآور شده است. مطلع شدم که آمریکایی‌ها اسامی شرکت‌های متقاضی حضور در نمایشگاه تهران را از سایت نمایشگاه استخراج کرده و یک به یک فشار آورده‌اند تا به ایران نیایند. در مقابل تحریم‌های نفتی آمریکا که از دیروز برقرار شده است، باید هوشمند، هدفمند و زیرک ایستاد.»
رضا زندی در ادامه این یادداشت آورده است: «بعد از مراسم افتتاحیه نمایشگاه، سفیر هلند را دیدم که با وزیر نفت ایران دست داد و عکس یادگاری گرفت. همین کار را از سفارت انگلستان هم تکرار کردند. اما نه شرکت انگلیسی ـ هلندی رویال داچ‌شل به نمایشگاه تهران آمده بود نه اروپایی‌های قابل اعتنای دیگری. البته شرکت‌های روسی و چینی هم در نمایشگاه رویت نشدند. با صدایی بلند باید به اروپایی‌ها و سایر کشورها گفت که ما عکس یادگاری نمی‌خواهیم. کمی تعهد به امضای برجامی‌تان ما را بس!»
نویسنده به عدم رویت شرکت‌های روسی و چینی در این نمایشگاه ‌اشاره کرده و این در حالی است که در اخبار مرتبط با نمایشگاه و شرکت‌های خارجی حاضر در آن، نام چین و روسیه نیز دیده می‌شود و والری دلگونوف، نماینده شرکت تات‌نفت روسیه در این نمایشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار شبکه اطلاع‌رسانی نفت و انرژی شانا اعلام کرده که این شرکت بدون هیچ ترسی در ایران حضور دارد.
تقلا برای گران کردن پایتخت و سرپوش گذاشتن بر کارنامه خالی
روزنامه همدلی در گزارشی با عنوان «خزانه خالی شهرداری» نوشت: «دخل و خرج شهرداری تهران به هم نمی‌خورد.» خبر پیشی گرفتن خرج شهرداری بر دخل آن را دیروز شهردار تهران در حاشیه ششمین همایش پیاده‌روی بازنشستگان شهرداری تهران، عنوان کرد.»
این روزنامه زنجیره‌ای در ادامه نوشت: «البته این برای اولین بار نیست که مقام‌های بلند پایه شهرداری تهران از جیب خالی بزرگ‌ترین نهاد شهری سخن می‌گویند. سازمان عریض و طویل شهرداری سالهاست با مشکل بی‌پولی دست به‌گریبان است.»
«خزانه خالی» اسم رمز طیف مدعی اصلاحات برای گران کردن پایتخت و سرپوش گذاشتن بر کارنامه خالی است.
مدعیان اصلاحات از اولین روزی که صندلی‌های شورای شهر تهران را در اختیار گرفته‌اند، بر طبل گران کردن پایتخت می‌کوبند. این طیف مصمم است که پروژه گران‌سازی یا بهتر بگوییم گرانفروشی شهر تهران را به بهانه‌های مختلف از جمله ادعای خالی بودن خزانه شهرداری به اجرا بگذارد.یکی دیگر از دلایل مطرح کردن ادعای خزانه خالی شهرداری نیز سرپوش گذاشتن بر کارنامه خالی این نهاد است.
تغییر بحران‌آفرین!
روز گذشته روزنامه ایران (ارگان دولت) گزارشی با عنوان «نقشه راه انتخابات؛ استانی – تناسبی» منتشر کرد. این گزارش با رویکردی مثبت به این موضوع پرداخته بود که البته به این دلیل که دولتمردان در حاشیه جلسه هیئت دولت از آن حمایت کرده بودند چندان دور از انتظار نبود.
روزنامه شرق اما تیتر «اصلاحی که بحران می‌آفریند» را برای مطلب خود برگزیده بود که از نگاه انتقادی شرق به این موضوع حکایت می‌کرد. در بخشی از این مطلب که گفت‌وگویی با یک کارشناس نظام‌های انتخاباتی است؛ آمده: «این طرح مثل درشکه‌ای است که دو موتور در دو جهت دارد. نمی‌توانید با دو منطق متفاوت یک الگو را طراحی کنید. ممکن است باعث نزاع و تنش بین شهرها شود. به فرض کل شهر به یک نامزد رای می‌دهند مثلا در شهرستان فسا 80درصد مردم به یک شخص رای می‌دهند. آن شخص در استان رای نمی‌آورد. فردی که حداقل 15درصد آرا را به دست آورده به مجلس راه پیدا می‌کند.»
در ادامه جملات بالا آمده است: «این اتفاق تنش‌های قومی را به شدت زیاد می‌کند چرا که حوزه فرعی حفظ شده است. از سوی دیگر ممکن است رقابت‌ها تشدید شود؛ مثلا دو شهر با هم کشمکش داشته باشند. در این شرایط براساس این طرح اگر انتخابات برگزار شود مردم از واژه تناسبی به وحشت می‌افتند.»
لازم به یادآوری است که روزنامه کیهان نیز در شماره دیروز (شنبه) و همچنین هفته گذشته ضمن انتشار مصاحبه و یادداشت‌هایی به نقد طرح نظام انتخاباتی مورد ‌اشاره پرداخت. به نظر می‌رسد چنانکه در مصاحبه شرق نیز آمده تناقض‌هایی که در این طرح وجود دارد مهم‌ترین چالش بر سر اجرای آن باشد.
زنجیره‌ای‌ها آشی را که خود پخته‌اند  فراموش کرده‌اند!
روزنامه رنجیره‌ای آفتاب یزد در حدود 10 خبر، یادداشت و گزارش، مشکلات اقتصادی مانند گرانی، فقر، بازار کار، گرانی کاغذ و... را تیتر کرده و باز هم به انتقادات تاکتیکی روی آورده است.
این روزنامه مدعی اصلاحات در یادداشت صفحه اول خود به قلم سردبیر آورده است: «قاطبه آقایان مردم را نمی‌فهمند چون از چگونگی زندگی آنان خبر ندارند. حتی پیشنهاد دادم فقط 6 ماه با حقوق یک کارگر به معنای واقعی کلمه زندگی کنند تا متوجه شوند چه مصائبی به همراه دارد حقوق کف وزارت کار.... حال مردم واقعا خوب نیست با حرف هم درست نمی‌شود این حال بد.»
گفتنی است، روزنامه‌های مدعی اصلاحات که در برجام کاسه داغ‌تر از آش شده بودند و به‌به و چه‌چه می‌کردند، «دلار هزار تومانی» نشان می‌دادند، هیچ‌گاه فکر نمی‌کردند که نتیجه این توافق هسته‌ای وضعیت امروز باشد. حالا هم به جای آنکه پاسخگوی اقدامات خود در حمایت از برجام باشند دست به انتقادات تاکتیکی زده‌اند تا بگویند راه ما از دولت جداست!