عضو کمیسیون آموزش مجلس:
نظام رتبهبندی معلمان بعد از ۶ سال بهطور کامل اجرا نشده است
عضو کمیسیون آموزش مجلس گفت: نظام رتبهبندی معلمان بعد از ۶ سال هنوز بهطور کامل پیاده نشده است و از هیئت دولت انتظار داریم، این لایحه به فوریت به مجلس ارسال شود.
به گزارش فارس، محمدمهدی زاهدی با اشاره به وضعیت مدارس آسیبدیده در سیل اخیر در استانهای مختلف کشور گفت: 1384 مدرسه در جریان سیل آسیب دیدند که برخی تخریب کامل شدند و برخی نیاز به مقاومسازی دارند؛ در لرستان 112 مدرسه داریم که کاملاً تخریب شدهاند و عمدتاً در روستاها قرار داشتند، در خوزستان نیز 80 مدرسه و در گلستان 20 مدرسه تخریبی است.
زاهدی گفت: برای بازسازی این مدارس 400 میلیارد تومان اعتبار نیاز است که باید همه دست به دست هم بدهیم تا مدارس را بازسازی کنیم.
وی با بیان اینکه حداقل 100 هزار کلاس درس نیازمند مقاومسازی و بازسازی در کل کشور هستند، افزود: متوسط سرانه هر کلاس حداکثر 50 متر است اما اتاق مدیر، راهرو و.. نیز در مدرسه وجود دارد و به همین علت متوسط سرانه هر کلاس را 140 متر محاسبه میکنند و اگر حداقل ۳ میلیون تومان برای هر متر مربع نیاز باشد، اعتباری حدود 45 هزار میلیارد تومان نیاز دارد.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به اینکه در 10 سال گذشته قریب به 60 هزار کلاس درس بازسازی شده است، ادامه داد: معمولاً سالانه بودجهای برای حوادث و بحرانها تصویب میشود که در اختیار وزارت کشور قرار میگیرد، همچنین آموزش و پرورش هم بودجهای دارد اما نیاز است که خیرین پایکار بیایند.
زاهدی تاکید کرد: حتی در قانون آمده است که شهرداریها ملزم به تغییر کاربری هستند و اگر آموزش و پرورش بپذیرد که این کار را انجام دهد، میتواند حداقل 20 هزار میلیارد تومان از این محل عواید داشته باشد و نیمی از مشکلات را حل کند. وی با اشاره به اینکه نظام رتبهبندی معلمان بعد از ۶ سال هنوز بهطور کامل پیاده نشده است گفت: از هیئت دولت انتظار داریم این لایحه به فوریت به مجلس ارسال شود. عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درباره ساختمانهای آموزش عالی هم گفت: عمر بیش از ۵۵ درصد ساختمانهای آموزش عالی به 35 سال قبل برمیگردد؛ 5 میلیون مترمربع ساختمانهای دانشگاهی نیازمند بازسازی یا مقاومسازی هستند که آن هم به 10 میلیارد تومان بودجه نیاز دارد.