kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۹۳۵۶
تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۳

یک ماه ماجراجویی ژنرال حفتر جان 345 نفر از مردم لیبی را گرفت

سازمان جهانی بهداشت روز سه شنبه اعلام کرد، از زمان آغاز حملات نیروهای خلیفه حفتر به طرابلس، 345 نفر جان باخته و صدها تن زخمی شده‌اند.



با سرنگونی قذافی در سال 2011 (1390)، بحران سیاسی در لیبی آغاز شد و ماحصل آن اکنون حاکمیت قدرت دوگانه در کشور نفت‌خیز لیبی است که به درگیری‌ها از روزچهارم آوریل 2019 (15 فروردین 1395) انجامیده است. در حالی که در غرب لیبی، در پایتخت طرابلس، حکومت «توافق ملی» به رهبری «فائز السراج» با حمایت سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا بر سر قدرت است؛ اما در شرق این کشور، قدرت در اختیار ژنرال خلیفه حفتر قرار دارد. درگیری‌ها از زمانی آغاز شد که خلیفه حفتر که تحت حمایت آمریکا، عربستان، امارات، و مصر است، به سربازان خود دستور داد به سوی پایتخت لیبی پیشروی کنند تا طرابلس را از دست آنچه که او آنها را «تروریست» خوانده, رها سازند. این درگیری‌ها تاکنون منجر به کشته و زخمی شدن صدها تن شده است.
به گزارش خبرگزاري صدا و سيما، سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده: «در یک ماه اخیر 345 نفر در درگیری‌های طرابلس کشته و هزار و 652 تن زخمی شده‌اند. تیم‌های جراحی سازمان جهانی که در محل مستقر هستند، تاکنون بیش از 140 مورد جراحی مهم انجام داده‌اند.»