kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۹۳۵۴
تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۳
سازمان ملل هشدار داد

بحران انسانی یمن غیرقابل توصیف است

سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد می‌گوید بحران انسانی در یمن فراتر از آن است که بتوان توصیف کرد. یک روز پیش از این اظهارات وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده بود کمک به ائتلاف سعودی در جنگ یمن یعنی تأمین امنیت ملی آمریکا!




مقامات مختلف آمریکا از دونالد ترامپ رئیس‌جمهور این کشور گرفته تا مایک پمپئو وزیر خارجه در روزهای گذشته بارها بر ادامه حمایت‌ها از حملات ائتلاف سعودی به یمن تاکید کرده‌اند. حتی گزارش سالانه وزارت خارجه آمریکا نیز به صراحت تاکید کرده که با وجود اینکه عربستان بدترین ناقض آزادی‌های مذهبی است اما به دلیل منافع ملی، مقابله با ریاض به صلاح نیست. نکته جالب این است که این حمایت‌های بی‌حد و حصر واشنگتن از ریاض باعث شده است تا بزرگترین تراژدی قرن در یمن اتفاق بیفتد. ترامپ هم اوایل هفته جاری در پاسخ به انتقادات از او درباره حمایت از رژیم عصر حجری سعودی گفت، این منتقدان این اشکالات را می‌بینند اما 450 میلیارد دلاری که از پادشاه عربستان گرفتیم را نمی‌بینند.
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره عربی، «استفان دوژاریک» سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد می‌گوید شرایط انسانی در یمن به اندازه‌ای بحرانی است که قابل وصف نیست و باید از وخیم‌تر شدن اوضاع جلوگیری کرد. وی افزود، شرایط انسانی در یمن بسیار بحرانی است زیرا غیرنظامیان در یمن از شرایطی همچون جنگ و محروم ماندن از شرایط زندگی ساده و کمبود کمک‌های بشردوستانه و کمبود مراکز درمانی به دلیل تخریب تاسیسات زیربنایی شهری و مدارس رنج می‌برند، بنابراین باید همه این شرایط بحرانی پایان‌پذیرد.
دوژاریک تاکید کرد، مارتین‌گریفیتس، فرستاده ویژه سازمان ملل به یمن نیز در زمینه کاهش بحران در یمن تلاش می‌کند و در گفت وگو‌ها شرکت می‌کند. این همان چیزی است که دبیرکل سازمان ملل نیز از آن حمایت می‌کند بنابراین ما همواره در حال تلاش برای ایجاد راه‌حل سیاسی در یمن هستیم.
این سخنان در حالی است که سازمان ملل در برابر کشتار کودکان و غیر نظامیان یمنی توسط عربستان و امارات عملاً یا سکوت کرده و یا به صدور بیانیه‌های غیر الزام آور اکتفا کرده است. انقلابیون یمن سازمان ملل را عامل ادامه جنایات سعودی می‌دانند.