kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۹۱۶۱
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۴

نابسامانی بازار کالاهای اساسی در آستانه ماه مبارک رمضان

در آستانه ماه مبارک رمضان، بازار برخی کالاهای اساسی، مانند شکر، برنج، پیاز و لبنیات شرایط نابسامانی را از لحاظ قیمتی سپری می‌کنند.

در آستانه ماه مبارک رمضان قیمت کالاهای مصرفی مردم به شدت افزایش یافته و هر روز شاهد گرانی کالاهای اساسی هستیم. طی روزهای گذشته نیز در خصوص گرانی شکر و خرما مطالبی درج کردیم اما ظاهرا گستره این گرانی‌ها محدود به این اقلام نبوده و برنج و پیاز و... را هم باید به این لیست اضافه کنیم.
در همین زمینه، محمدرضا کلامی مدیرکل دفتر تنظیم بازار وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: در قیمت برنج تولید داخل به‌دلیل برخی شایعات افزایش ایجاد شد، آسیب خزانه‌های نشاء برنج به‌دلیل سیل شایعه است و دولت برنج وارداتی را با ارز 4200 تومانی برای امسال تأمین می‌کند.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، وی با اشاره به گرانی شکر نیز بیان کرد: مسئول تنظیم بازار کالاهای کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی است و آنها باید پاسخگو باشند اما براساس آنچه می‌دانم حتی یک کیلو شکر با ارز 4200 تومانی به‌وسیله بخش خصوصی وارد نشده و همه را وزارت جهاد کشاورزی وارد کرده است.
همچنین، دو شرکت لبنی معروف «م» و «پ» طی چند روز گذشته قیمت خامه صبحانه را افزایش داده‌اند که این افزایش مشابه اقدام دفعات پیش آنها برای افزایش قیمت کل محصولات لبنی است. برهمین اساس، قیمت خامه کوچک که پیش از این 2500 تومان بود، طی چند روز گذشته به 2700 تومان افزایش یافت.
به گزارش خبرگزاری فارس، افزایش قیمت از سوی این دو برند در حالی انجام شده که هیچ مجوزی از سوی سازمان حمایت از مصرف‌کننده و تولیدکننده و دیگر بخش‌های ذیربط صادر نشده است و هیچ اتفاقی هم در قیمت شیر خام و هر مؤلفه‌ای که در قیمت تمام شده تأثیر بگذارد وجود نداشته است.
حتی برخی کارخانه‌های لبنی هم به جای افزایش قیمت محصول به کم فروشی روی آورده و ظرف پنیر را سرخالی گرفته یا قسمتی از وزن را با آب و نمک در بسته بندی جبران می‌کنند، به عبارت دیگر محصول کمتری را با قیمت ثابت می‌فروشند که مصداق کم فروشی است.
در این جهت، قیمت پیاز هم که از کشاورزان 1500 تومان خریداری شده و در میدان مرکزی میوه و تره بار تهران 5000 تومان به صورت عمده به فروش می‌رسد، هنگام فروش به مردم تا ۱۵ هزار تومان هم قیمت پیدا می‌کند!
بر همین اساس، محمد شفیع ملک زاده، رئیس‌نظام صنفی کشاورزی کشور ضمن تایید این امر بیان کرد: این واسطه‌ها و سودگران در  این شرایط نیز به طور مرتب این طور به جامعه القا می‌کنند که صادرات (به تنهایی) باعث افزایش قیمت پیاز در بازار شده است تا بتوانند محصولات خود را به قیمت بالاتری بفروشند.
وی افزود: این افراد بعد از خرید پیاز کشاورزان به قیمت ارزان، اکنون این محصول را با 10 برابر افزایش قیمت در بازار عرضه می‌کنند و توجهی به مصرف کنندگان ندارند.
رئیس ‌نظام صنفی کشاورزی کشور ادامه داد: برای درک نقش واسطه‌ها باید به بازار دو ماه آینده پیاز توجه داشت که قیمت این محصول به حدی در فصل برداشت پایین می‌آید که واسطه‌ها بتوانند آن را با قیمت پایینی خریداری کنند که حتی کمتر از قیمت تمام شده تولید است.