kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۹۱۴۱
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۱
گزارش خبری تحلیلی کیهان

وعده‌های عمران‌خان عملی نشد شیعیان پاکستان همچنان موردحمله قرار می‌گیرند

مردم پاکستان در اعتراض به حملات روزافزون تروریست‌ها علیه شیعیان در این کشور و ربوده شدن 250 فعال سیاسی شیعه طی سال‌های گذشته، مقابل منزل رئیس‌جمهور در «کراچی» دست به تظاهرات و تحصن زده‌اند. عمران‌خان، نخست‌وزیر پاکستان وعده داده بود، حامی حقوق شیعیان خواهد بود.

به‌نظر می‌رسد، وعده‌های دولت جدید پاکستان به مردم این کشور در‌باره مبارزه با فساد، تروریسم و موارد دیگر رنگ می‌بازند و همین مسئله مردم را بار دیگر به خیابان‌ها کشانده است و احتمال گسترده‌تر شدن این اعتراضات طی روزها و ماه‌های آتی نیز وجود دارد.
در همین ارتباط، دیروز هزاران نفر از مردم پاکستان مقابل منزل «عارف علوی» رئیس‌جمهور این کشور، در شهرکراچی تظاهرات کردند. تظاهرکنندگان به نقض آشکار حقوق شیعیان و ربوده شدن 250 فعال شیعی اعتراض کردند. طی یک ماه اخیر شیعیان پاکستان هدف دو حمله تروریستی خونین قرار گرفته‌اند؛ در حمله نخست، تروریست‌ها بمبی را در بازار میوه محله شیعه‌نشین شهر «کویته» منفجر کرده‌اند، که مرگ 22 نفر را به دنبال داشته است. عملیات تروریستی دوم در سواحل ایالت بلوچستان پاکستان رخ داده و طی آن، عوامل تروریستی به سوی پرسنل نیروی دریایی پاکستان، که همگی شیعه بوده‌اند، تیراندازی کرده و 14 تن را به قتل رسانده‌اند.
«راشد رضوی» فعال حقوق بشر پاکستان، در ارتباط با تظاهرات دیروز گفت: این تظاهرات و اعتراضات پایان نخواهد یافت، تا زمانی که بتوانیم با رئیس‌جمهور ملاقات و خواسته‌های خود را مطرح کنیم.
به گزارش خبرگزاری فارس، وی در ادامه گفت: وفاداری ما نسبت به کشور، بی‌اندازه بوده و این صبر ما است که کشور را از جنگ داخلی دور نگه می‌دارد.
در ارتباط با ربوده شدگان اعلام شده است که آنها طی سال‌های گذشته توسط تروریست‌ها ربوده شده‌اند و هنوز خبری از آنان نیست. تاکنون هیچ نهادی در این زمینه پاسخگو نبوده است.
به اعتقاد کارشناسان، پدیده تروریسم در پاکستان نهادینه شده است و تا زمانی که عوامل اطلاعاتی آمریکا و عربستان در پاکستان فعال باشند، نمی‌توان این پدیده شوم را در پاکستان
ریشه‌کن کرد.