kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۹۱۴۰
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۰

آغاز نشست لویه‌جرگه افغانستان با مشارکت 3000 عضو و 300 میهمان

لویه جرگه مشورتی صلح افغانستان با هدف تعیین خطوط قرمز مذاکره با طالبان با حضور ‌دستکم 3 هزار و 300 نفر در کابل آغاز به‌کار کرده است.



نشست بزرگ مشورتی صلح افغانستان (لویه جرگه) از دیروز و با سخنرانی ‌اشرف غنی، رئیس‌جمهور این کشور برای 4 روز در کابل کار خود را آغاز کرد. این نشست یک تجمع سنتی است و در یک خیمه با حضور بزرگان و ریش سفیدان مذهبی و شخصیت‌های برجسته افغان برگزار می‌شود. حدود 3300 تن از سراسر این کشور برای این نشست و با هدف گفت وگو درباره روند صلح دعوت شده‌اند. به گزارش ایسنا، بیش از ۲۸۰ خبرنگار مراسم افتتاحیه لویه جرگه مشورتی صلح را پوشش می‌دهند. دولت افغانستان هدف از برگزاری این لویه جرگه را مشورت با اقشار مختلف درباره صلح اعلام کرده است. با این حال ۱۲ نامزد انتخابات ریاست جمهوری و بعضی چهره‌های سیاسی از جمله حامد کرزای، رئیس‌جمهور سابق این جرگه را تحریم کرده‌اند و آن را «مانعی در روند صلح» دانستند. دولت گفته تحریم لویه جرگه به مشروعیت آن آسیبی نمی‌رساند. گروه طالبان برگزاری این لویه جرگه را «دسیسه دولت افغانستان» خوانده و از افغان‌ها خواسته در این نشست شرکت نکنند. از آنجا که حاضران به بررسی اقدامات صلح مبتنی بر دستورکار ارائه شده از سوی دولت افغانستان می‌پردازند، برخی از سیاستمداران نگران هستند که لویه جرگه تنها به نفع دولت باشد.
واکنش طالبان
طالبان روز یکشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد، این لویه جرگه دولت است و نه ملت و فقط برای گسترش و بسط مدت فعالیت دولت غیرمشروع کابل برگزار می‌شود. ‌اشرف غنی، رئیس‌جمهور افغانستان هم در سخنرانی افتتاحیه این نشست تاکید کرد: «در این تالار افغانستان نو و مسیر نو را بنا گذاشتیم. ۱۸ سال پیش در لویه جرگه اضطراری در همین تالار، افغانستان نو و مسیر نو آن را بنا گذاشتیم. بعدتر در یک تجربه تاریخی قانون اساسی را نیز در لویه جرگه تصویب کردیم و اساس نظام را گذاشتیم. در همان مسیر امروز همه شما برای مشورت دادن در مورد صلح پایدار جمع شدید...» برای من و دولت افغانستان، برقراری صلح پایدار مهم‌ترین اولویت است. امروزچشم همه مردم به این جرگه بزرگ مشورتی صلح است و من هم به شما کاملا اطمینان دارم.»