kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۹۱۳۷
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۰:۰۹

واکنش تند اردوغان به حملات تروریست‌های اقتصادی علیه ترکیه

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه گفته «همان‌طور که ما در مقابل تروریسم مسلحانه و دیپلماتیک تسلیم نشدیم، در مقابل تروریسم اقتصادی نیز تسلیم نخواهیم شد.»

«تروریسم اقتصادی» مجموعه‌ای از اقدامات بی‌ثبات‌کننده هماهنگ و پیچیده است که توسط گروه‌ها و سازمان‌های غیردولتی انجام و باعث از بین رفتن ثبات اقتصادی و مالی یک کشور می‌شود. سازمان‌های غیردولتی غربی غالباً مبادلات تجاری خود را با انگیزه‌های ایدئولوژیکی، پولی یا مذهبی انجام می‌دهند. دولت آمریکا به عنوان کشوری که در روند تحریم کشورهای مخالف با سیاست‌های آن و نیز کشورهایی که تحریم‌های آمریکا را در قبال دیگران قبول ندارند ید طولایی دارد، هدایتگر اصلی تروریسم اقتصادی در جهان به شمار می‌رود. ترکیه نیز از جمله کشورهایی است که خود را هدف حملات تروریسم اقتصادی می‌داند.
حالا خبر رسیده رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور و رئیس‌ حزب عدالت و توسعه ترکیه در سخنانی اعلام کرد: «اقتصاد ترکیه مانند سایر امور کشور، همچون کوه یخی است که بخش غیرقابل رؤیت آن از بخش قابل رؤیت آن بزرگ‌تر است. همان‌گونه که در گذشته به مرزهای ما با موشک، بمب و گلوله حمله می‌کردند، اکنون نیز به اقتصادمان حمله می‌کنند. آزمون‌های دشواری که پشت سر گذاشتیم، بار دیگر نشان داد که نمی‌توانند ترکیه قدرتمند را از طرح‌های سازنده‌اش منصرف کنند.»
در حالی اردوغان صحبت از موضوع «تروریسم اقتصادی» می‌کند، که این مسئله مدت‌ها پیش بارها در ایران به شکل جدی مورد بحث و بررسی قرار گرفته و عده‌ای هم در داخل از آن با عنوان توهم توطئه یاد می‌کردند!
خودکشی جاسوس امارات
خبر دیگر از ترکیه اینکه، یکی از متهمان به جاسوسی برای امارات در محل بازداشتش در یکی از زندان‌های ترکیه خودکشی کرد. «فائد مصطفی» سفیر فلسطین در آنکارا گفته، «ذکی مبارک» متهم به جاسوسی برای امارات در محل بازداشت خود در زندان سیلیوری استان اسلامبول خودکشی کرده است. وی افزود سفارت فلسطین این حادثه را پیگیری می‌کند و منتظر گزارش پزشکی قانونی است.
ترکیه اخیراً دو فلسطینی به نام‌های «ذکی مبارک و سمیح شعبان» را به اتهام جاسوسی برای امارات و تلاش برای به دست آوردن اطلاعات هدفمند سیاسی و نظامی ترکیه، بازداشت و دادگاه دستور حبس آنها را صادر کرد. تحقیقات دادستانی عمومی اسلامبول نشان می‌دهد که هر دوی آنها به «محمد دحلان» از سران سرشناس جنبش فتح فلسطین که در امارات به سر می‌برد، مرتبط هستند. هر دوی آنها به ارتباطشان با دستگاه اطلاعاتی و امنیتی امارات اعتراف کرده‌اند.