kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۷۶۲۶
تاریخ انتشار : ۱۹ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۷

همه مردم ایران تا پایان بحران سیل در کنار سیل‌زدگان هستند

بارش‎های سیل‌آسای باران طی چند روز اخیر در مناطق مختلف کشور موجب سیلابی شدن برخی از استان‌ها و اختلال در زندگی مردم شده است.



به گزارش خبرنگاران کیهان از شهرهای درگیر سیل : در این مدت علاوه ‌بر نهادها و دستگاه‌های امدادی و انقلابی، مردم و اصناف و سازمان‌های مردم نهاد مختلف نیز با جمع‌آوری کمک‌ها در تلاش هستند هرچه سریع‌تر کالاهای مورد نیاز مردم سیل‌زده را به دستشان برسانند.
مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان گفت: از چهارم فروردین امسال تاکنون40هزار و 57 نفر آسیب دیده بر اثر سیلاب در این استان، امدادرسانی شدند.
علی خدادادی‌، بیان کرد: همچنین دو هزار و 79 نفر در روستاهای استان که در محاصره سیلاب هستند، به مناطق امن و محل‌های استقرار سیل زدگان منتقل شدند.
پیش‌بینی محل اسکان برای ۱۵۰ هزار نفر
رئیس ‌سازمان بسیج مستضعفین از پیش‌بینی محل اسکان برای ۱۵۰ هزار نفر از سیل‌زدگان در شهرستان‌های خرمشهر، شوش، حمیدیه، دشت آزادگان و اهواز استان خوزستان خبر داد.
سردار غلامحسین غیب‌پرور اظهار داشت: با هماهنگی صورت‌گرفته میان نیروهای قرارگاه‌های راهیان‌نور سپاه و بسیج تمام ظرفیت‌ها برای حضور در مناطق سیل‌زده اعلام آمادگی کرده و در ساعات آینده برای کمک‌رسانی به این مناطق اعزام خواهند شد. وی تصریح کرد: اردوگاه‌های در نظر گرفته‌شده مجهز به امکانات هستند و برای رفاه بیشتر سیل‌زدگان اقدامات مؤثری درنظر گرفته شده است.
قرارگاه مردم یاری «عاشورائیان»
وزارت دفاع در خوزستان تشکیل شد
با دستور امیر سرتیپ حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح «قرارگاه مردم یاری عاشورائیان وزارت دفاع» به منظور حمایت از سیل‌زدگان و در راستای تداوم خدمت رسانی به مردم مصیبت زده در استان خوزستان تشکیل و آغاز به کار کرد.
کمک 43 میلیارد تومانی مردم
 به سیل‌زدگان
رئیس‌کمیته امداد امام خمینی(ره) گفت‌: مردم ایران تا کنون۴۳۰ میلیارد ریال به این نهاد کمک کردند که از این مبلغ  ۲۳۰ میلیارد ریال به‌صورت کالا و ۲۰۰ میلیارد به‌صورت نقدی اهدا شده و در حال توزیع بین آسیب‌دیدگان است.
پرویز فتاح افزود: تا کنون ۳۰ کامیون مواد خوراکی، البسه، پتو، چادر و اقلام امدادی بین سیل‌زدگان استان توزیع شده و علاوه‌بر آن ۱۰ هزار پتو‌، دوهزار تخته فرش،۱۷ هزار متر موکت و دو هزار لوازم خانگی برای مددجویان سیل‌زده استان تامین شده است.
اعزام ۱۰۰ قایق تندروی نیروی دریایی سپاه به مناطق سیل‌زده خوزستان
نماینده مردم خوزستان در مجلس شورای اسلامی گفت: به دستور فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران ۱۰۰ قایق تندرو برای کمک به مردم سیل‌زده به خوزستان اعزام شد.
آیت‌الله محسن حیدری در گفت‌وگو با فارس‌، اظهار کرد: با سردار تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تماسی را برقرار کردم و از وی درخواست داشتیم که برای کمک به مردم مناطق سیل‌زده خوزستان قایق‌های تندرو به منطقه اعزام کند.
وی افزود: خوشبختانه فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با این درخواست موافقت کرد و تعداد ۱۰۰ قایق تندروی شناور برای کمک به مردم سیل‌زده خوزستان به منطقه اعزام شد.
وی گفت: به دلیل بحرانی بودن وضعیت حمیدیه این تعداد قایق‌های تندروی شناور به این شهرستان اعزام شد تا کمک‌رسانی به مردم سرعت بگیرد.
حیدری عنوان کرد: روز یکشنبه جلسه‌ای با حضور فرمانده ستاد کل نیروهای مسلح در اهواز برگزار شد و از وی درخواست کردیم که از مرکز کشور به مردم سیل زده خوزستان امدادرسانی بیشتری صورت بگیرد و بنا شد که قرارگاه خاتم‌الانبیاء امکانات و کمک‌های گسترده‌ای را به منطقه گسیل دهد.
وی اظهار کرد: بحران کنونی خوزستان مانند سال‌های دفاع مقدس نیاز به عزم ملی دارد و امیدواریم این بحران حل و رفع شود و باید مسئله خوزستان جنبه ملی به خود گیرد.
اعزام یک‌هزار دستگاه ماشین‌آلات
 به خوزستان برای امدادرسانی به مردم سیل‌زده
مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان گفت: یک‌هزار دستگاه ماشین‌آلات از استان‌های معین برای خدمت‌رسانی به مناطق سیل‌زده خوزستان وارد منطقه شده است.
به گزارش خبرگزاری فارس‌، کیومرث حاجی‌زاده با تاکید بر امدادرسانی استان‌های معین به وضعیت بحرانی استان خوزستان، اظهار کرد: یک هزار دستگاه ماشین‌آلات از استان‌های معین برای خدمت‌رسانی به مناطق سیل‌زده خوزستان وارد منطقه شد.
وی عنوان کرد: این دستگاه‌ها و ماشین‌آلات علاوه‌ بر امدادرسانی به مردم سیل‌زده منطقه، کار استحکام بخشی سیل‌بندها را نیز انجام می‌دهند.
وی گفت: برای آمادگی دریافت سیلاب‌های جدید، در حال کاهش میزان ارتفاع مخازن سدهای استان هستیم.
حاجی‌زاده عنوان کرد: شهروندان و مردم در معرض سیل استان خوزستان به نکات ایمنی و هشدارهای جدی ستاد مدیریت بحران استان توجه جدی داشته باشند.
پخت غذا توسط مواکب اربعین حسینی
رئیس‌ستاد عتبات عالیات کشور گفت: روزانه در استان خوزستان ۵۰ هزار پرس غذای گرم پخت می‌شود و به دست مردم سیل زده می‌رسد و برنامه ما در روزهای آینده با توجه به حجم مردم در معرض سیل پخت برای ۴۰۰ هزار نفر است.
حسن پلارک در رابطه با خدمات موکب‌های اربعین حسینی به مردم سیل‌زده در خوزستان و لرستان، اظهار کرد: اکنون تمام موکب‌های محلی ما فعال شده و به صورت کامل در حال خدمت‌رسانی به مردم هستند.
وی عنوان کرد: ورودی جدی موکب‌ها و خدمت‌رسانی به مردم سیل‌زده بحران کمبود موادغذایی را به صورت جدی جبران کرده است و این موکب‌ها با پخت غذای گرم آنها را به دورترین مناطق دارای مشکل می‌رسانند.
وی گفت: اکنون بیش از 80 موکب در سطح دو استان خوزستان و لرستان فعال هستند.
پرداخت 20 درصدی هزینه خسارت سیل توسط بیمه‌ها
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار مازندران از پرداخت 20 درصد خسارت وارد شده به منازل سیل‌زده مازندران توسط بیمه‌ها خبر داد و گفت: تا پایان هفته باید این پرداختی‌ها به 80 درصد برسد.
حسن خیریان‌پور در جلسه بررسی مشکلات سیل شرق مازندران اظهار کرد: برای هزار و 100 مسکن و منزل خسارت‌دیده در استان مازندران پنج میلیارد و 500 میلیون تومان اعلام خسارت شده است که تاکنون 20 درصد از این خسارت‌ها پرداخت شد.
وی افزود: با جدیت پیگیر امور مربوط به سیل‌زدگان هستیم و تلاش برای رفع مشکلات و معضلات سیل‌زدگان و بازسازی باید در دستور کار جدی مسئولان بوده و واحدهای مختلف بیمه‌ای برای پرداخت خسارت وارد عمل شوند.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار مازندران با اعلام اینکه پرداخت معیشتی برای جبران بخشی از خسارت‌های وارد شده، بخش دیگری از کمک‌های ما به سیل‌زدگان است؛ یادآور شد: تاکنون  برای 4 هزار واحد در استان مازندران پرداخت معیشتی انجام شد.
بیش از دو هزار نفر از اهالی حمیدیه
 در یگان‌های ارتش اسکان یافتند
فرمانده قرارگاه امداد ذوالفقار ارتش در خوزستان گفت: از روزیکشنبه بیش از دو هزار نفر از اهالی شهرستان حمیدیه در یگان‌های ارتش اسکان یافته‌اند.
امیر دریادار حبیب‌الله سیاری، اظهار داشت: از چند روز گذشته با اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت بحران نسبت به تخلیه منازل، بلافاصله دستور راه‌اندازی کمپ‌های اضطراری را صادر کردیم و  تیپ 392 زرهی نیروی زمینی بالغ بر دوهزار نفر را در منازل سازمانی، سالن‌های ورزشی، مسجد و سوله‌های پادگان اسکان داده است. رئیس ‌ستاد و معاون هماهنگ‌کننده ارتش یادآور شد: تمامی هموطنان اسکان داده شده، از امکانات مطلوبی برخوردار هستند و وعده‌های صبحانه، نهار، شام و همچنین محل استحمام آنها نیز فراهم شده است.
هشت کامیون اقلام ضروری از دلیجان
 راهی مناطق سیل‌زده شد
مردم دلیجان و نراق هشت کامیون دیگر اقلام ضروری شامل هفت هزار و 700 متر موکت به منظور استفاده در محل‌های اسکان سیل‌زده‌ها، چادرهای گروهی، 80 هزار بطری آب آشامیدنی و پنج هزار  کنسرو ماهی و اقلام دیگر در هفت دستگاه کامیون بارگیری و به استان سیل‌زده خوزستان ارسال شد.
ارسال پل متحرک از خراسان رضوی
 به منطقه سیل‌زده غرب کشور
مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خراسان رضوی گفت: این اداره کل یک دستگاه پل متحرک و سریع‌النصب را به منظور کمک‌رسانی و رفع مشکل ناشی از سیل در ارتباطات جاده‌ای به مناطق سیل‌زده در غرب کشور ارسال کرد.
ابراهیم نصری بیان کرد: این پل 70 متری که از نوع «بیلی» است به صورت قطعه قطعه با پنج دستگاه تریلر و یک دستگاه کامیون برای نصب در مناطق سیل‌زده حمل شد.
امدادرسانی آستان قدس رضوی
 شامل سیل‌زدگان در 5 استان شد
رئیس ‌شورای راهبردی مدیریت بحران و پدافند غیرعامل حرم مطهر امام رضا(ع) گفت: پیرو دستور تولیت آستان قدس این نهاد از ظرفیت‌های خود در حوزه‌های عمران، امور رفاهی، امداد و پزشکی برای کمک به سیل‌زدگان استان‌های خراسان شمالی، مازندران، گلستان، لرستان و خوزستان بهره گرفته است.
سید خلیل منبتی بیان کرد: در این چارچوب کمک نقدی به میزان 350 میلیون ریال، سه تن پلاستیک، توزیع پنج تن برنج جهت تهیه غذای گرم، اعزام 10 گروه در لرستان نیز 10 دستگاه کف‌کش و لجن‌کش، 350 بسته سبد کالا برای توزیع بین خانواده‌های محروم سیل‌زده ، ارسال دو هزار عدد آب معدنی 1/5 لیتری و 30 عدد پتو و زیرانداز و شش تن برنج توسط اداره کل نذورات آستان قدس ارائه شد.
استقرار چهار آشپرخانه سیار با ظرفیت پخت روزانه 10 هزار وعده غذا، برپایی نانوایی سیار و مکانیزه با کمک‌های مردمی، توزیع گوشت گوسفند به تعداد 121راس و اعزام 20 گروه جهادی از دیگر اقدامات آستان قدس رضوی در مناطق سیل‌زده استان لرستان هستند.
خرید و تحویل 20 دستگاه لجن‌کش و کف‌کش توزیع گوشت گوسفند به تعداد 145 راس و خرید تجهیزات لایروبی منازل حادثه دیدگان آق قلا ، اهدای بسته حمایتی ویژه مادران باردار، پخت غذای گرم به ظرفیت 9 هزار پرس غذا در هر روز در آق‌قلا و همچنین برپایی نانوایی سیار با پخت 14 هزار قرص نان در روز در گلستان، بنیاد سلامت آستان قدس هم 20 پزشک اعزام و یک میلیارد و 150 میلیون ریال تجهیزات پزشکی، دارو و شیرخشک به آن استان سیل‌زده ارسال کرده است.
ارسال 10 تریلر لوله‌های بتنی
 از همدان به لرستان
سید هادی حسینی بیدار ، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان از ارسال 10 تریلر لوله‌های بتنی سایز بالا از همدان به لرستان خبر داد و گفت: دو هزار و 500 بسته آب بسته‌بندی نیز جهت کمک به آبرسانی اضطراری مناطق سیل‌زده لرستان ارسال شد.
محموله 2 میلیارد ریال کمک غیرنقدی
 از کردستان به پلدختر ارسال شد
معاون امور داوطلبان جمعیت هلال احمر کردستان گفت: تاکنون از انبارهای این جمعیت، محموله‌ای به ارزش دو میلیارد ریال شامل کمک‌های غیر‌نقدی و مواد‌غذایی و خوراکی به شهر سیل زده پلدختر در استان لرستان ارسال شده است.
توفیق رحمانی اظهار داشت: این کمک‌ها شامل دوهزار و 500 بسته 72 ساعته مواد غذایی و کنسروی، برنج، شکر و قند
 بوده است.
وی با بیان اینکه کردستان محموله 4 میلیارد ریالی به پلدختر ارسال کرده‌، افزود: 60 هزار بطری آب معدنی، 500 تخته پتو، 20 تن برنج، 100 هزار قرص نان، 2 هزار و 500 قوطی تن ماهی و 2 هزار و 500 قوطی کنسرو لوبیا از جمله اجناسی است که این شرکت برای کمک به سیل‌زدگان ارسال شده است.
اصفهان آمادگی ارسال خون
 به استان‌های سیل زده را دارد
مدیرکل انتقال خون اصفهان از آمادگی این نهاد برای ارسال فرآورده ‌های خونی به استان‌های سیل زده خبر داد و گفت: تاکنون در این ارتباط اعلام نیازی از مناطق سیل‌زده کشور
 نداشته ایم.
مجید زینلی افزود‌: اصفهان، استان معین برای استان سیل‌زده لرستان است و به محض اعلام نیاز برای فرآورده‌‌های خونی، این اداره کل آمادگی لازم برای هرگونه همکاری با استان‌‌های سیل‌زده
را دارد.