kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۷۶۱۳
تاریخ انتشار : ۱۹ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۳

تجلیل از معلم دامغانی و گودینی در جشنواره شعر و داستان انقلاب(اخبار ادبی و هنری)

مراسم اختتامیه یازدهمین جشنواره شعر و داستان انقلاب اسلامی، با تجلیل از دو چهره پیشکسوت این عرصه، علی معلم دامغانی و محمدعلی گودینی، روز جمعه 23 فروردین در حوزه هنری برگزار خواهد شد.



به گزارش خبرنگار کیهان، محمدمهدی سیار، دبیر بخش شعر این جشنواره، در این نشست گفت: از میان همه هنرها، شعر در همراهی با انقلاب پیشتاز بوده است. همان‌طور که انقلاب، خود امتداد درست جریان فرهنگی کشور بوده است، شعر انقلاب نیز آیینه بازتاب این رویدادها بوده؛ به طوری که می‌توان نگاه عرفانی سبک عراقی، تلاش‌های زبانی و خیال‌ورزی‌های سبک هندی و جلوه‌هایی از نگاه مدرن در عصر مشروطه و شعر نو را در شعر انقلاب جلوه‌گر دید. درواقع همه در یک هم‌نشینی شعر انقلاب را شکل داده‌اند. در آثاری هم که به این دوره از جشنواره شعر انقلاب رسید این ویژگی‌ها را شاهد بودیم.
وی از دریافت ۹۷۶ اثر از ۳۴۶ نفر در یازدهمین جشنواره شعر انقلاب خبر داد و افزود: این آثار در سه بخش تک اثر، مجموعه شعر و کودک و نوجوان داوری می‌شوند.
سیار همچنین گفت: در مراسم اختتامیه این جشنواره که روز جمعه برگزار خواهد شد، از علی معلم دامغانی تجلیل می‌شود و از مستند پرتره این شاعر، رونمایی می‌گردد.
ساسان ناطق، دبیر بخش داستان این جشنواره نیز در این نشست گفت: این جشنواره عرصه‌ای است برای جلوه‌گری نویسندگان باتجربه و از سویی دیگر در بخشی از آثار شاهد حضور نویسندگان جوان‌تر بودیم. در بین آثار رسیده، هر سه سطح ضعیف، متوسط و خوب وجود داشت که آثار ضعیف در انتخاب اولیه کنار گذاشته شدند و آثار متوسط و خوب به ترتیب با دقت و با ریزبینی بیشتر مورد ارزیابی قرار گرفتند. آثار راه یافته به مرحله نهایی امید را زنده نگه داشت اما با نقطه ایده‌آل فاصله داریم.
وی حضور پررنگ نویسندگان و شاعران زن در دو جشنواره شعر و داستان انقلاب را از نکات قابل توجه این رویداد دانست و ادامه داد: ۱۵۰ نفر از شرکت‌کنندگان در این جشنواره ، زن هستند.
ناطق درباره مضامین داستان‌های ارسال شده در این جشنواره نیز گفت: با وجودی که برخی آثار همچنان گرفتار روزمرگی و مبارزه خیابانی با ساواک هستند، اما بسیاری از آثار راه یافته به جشنواره نیز از کلیشه‌ها عبور کرده‌اند. همچنین داوران جشنواره داستان انقلاب متفق‌القول هستند که نویسندگان قبل از نگارش به تحقیق پرداخته باشند و از نظر تکنیکی کارهای خوبی ارائه شد.
وی همچنین از بزرگداشت محمدعلی گودینی، در مراسم اختتامیه این جشنواره خبر داد.