kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۷۶۰۵
تاریخ انتشار : ۱۹ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۲
گزارش خبری کیهان:

رقابت شانه به شانه «نتانیاهو» و «گانتس» دو صهیونیست خونریز در انتخابات پارلمانی اسرائیل

انتخابات پارلمانی در سرزمین‌های ‌اشغالی در حالی امروز برگزار می‌شود که «نتانیاهو» و «بنی گانتس» به عنوان دو چهره به شدت افراطی و منفور در جهان اسلام، شانه به شانه هم حرکت می‌کنند.




بیست و یکمین دوره انتخابات پارلمانی در سرزمین‌های ‌اشغالی امروز در حالی برگزار می‌شود که بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر کنونی این رژیم برای پیروزی در این دوره کار سختی پیش رو دارد. پارلمان رژیم صهیونیستی 120 کرسی دارد و برای تشکیل دولت حداقل نصف به علاوه یک کرسی نیاز است. در نظام‌های پارلمانی معمولا هیچ حزبی به تنهایی قادر به کسب اکثریت کرسی‌های پارلمان نخواهد شد و به ناچار هر حزبی که موفق به تشکیل ائتلاف بزرگ‌تر شود پیروز لقب می‌گیرد. در آخرین نظرسنجی صورت گرفته رای «نتانیاهو» و رقیب اصلی وی، «بنی گانتس» مساوی اعلام شده است.
بنی گانتس کیست؟
بنی گانتس، رئیس ‌پیشین ستاد ارتش رژیم صهیونیستی، جدی‌ترین رقیب نتانیاهو در انتخابات امروز این رژیم به شمار می‌رود. «بنی گانتس» ۵۹ ساله، نتانیاهوی ۷۰ ساله را فردی متظاهر می‌نامد و مرارت‌ها و مرد عمل بودن یک نظامی را به رخ او می‌کشد.  گانتس که سابقه کشتار فلسطینی‌ها را هم با خود یدک می‌کشد، بارها به رسوایی‌های مالی و اداری نتانیاهو تاخته و وعده کرده در قبال فساد کوچکترین مدارایی نشان نخواهد کرد. او رئیس‌اتحاد کاخول لیفان (آبی و سفید) است که به حزب ژنرال‌ها شهرت دارد. نخست‌وزیری فرماندهان ارتش در این سرزمین ‌اشغال شده، موضوع جدیدی نیست. اسحاق رابین و ایهود باراک، دو رئیس‌سابق ستاد مشترک نیز پیش‌تر به عنوان نخست‌وزیر انتخاب شده بودند. گانتس در سال ۱۹۷۷ به عنوان سرباز چترباز به ارتش پیوست. او فرمانده واحدهای ضربتی «شالداگ» شد و پس از فرماندهی چند تیپ، فرماندهی کل واحدهای صهیونیستی در مناطق ‌اشغالی کرانه باختری را بر عهده داشته است.
دفاع گانتس از کشتار فلسطینی ها
او در فاصله سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۹ وابسته نظامی این رژیم در آمریکا بود، از ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵ رئیس ‌ستاد مشترک ارتش شد و 2 جنگ در نوار غزه را علیه مردم مظلوم فلسطین فرماندهی کرده است. در یکی از ویدیوهای انتخاباتی، گانتس از شمار بالای کشته‌ها در جنگ غزه در سال ۲۰۱۴ دفاع می‌کند اما در ویدیوی دیگری می‌گوید «مذاکره اسرائیل با اعراب برای صلح، شرم‌آور نیست.» گانتس وعده داده در صورت پیروزی سیستمی متفاوت را وارد دولت کند و به «سیاست‌های دوگانه» نتانیاهو پایان دهد.
او با تلاش برای دور کردن رای‌دهندگان راست‌گرا از نتانیاهو، با لحنی تندتر درباره ایران و سیاست‌های نخست‌وزیر درباره مناقشه اسرائیل-فلسطینیان حرف می‌زند. مخالفان گانتس شعارها و وعده‌های او را «بازاری مکاره» توصیف می‌کنند که همه رقم جنس برای جلب مشتری در آن عرضه می‌شود. گانتس‌اشاره‌ای به راه‌حل ایجاد دو کشور مستقل نکرده و خروج یک جانبه از اراضی‌اشغالی کرانه باختری را رد می‌کند. او وعده افزایش خانه سازی صهیونیست‌ها را در این اراضی داده است.
چند نکته
-نتانیاهو برای پنجمین بار است که در انتخابات شرکت می‌کند و اگر در این رقابت‌ها پیروز شود رکورد «داوید بن گوریون» اولین نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، را می‌شکند. بن گورین بیشترین مدت نخست‌وزیری را در رژیم صهیونیستی داشته است. نتانیاهو از سال ۲۰۰۹ در سه دوره متوالی زمام قدرت را در دست داشت. او همچنین از سال ۱۹۹۶ تا ۱۹۹۹ هم این سمت را در اختیار داشت.
- تاکنون هیچکدام از احزاب رژیم صهیونیستی اکثریت کرسی‌های پارلمان را به دست نیاورده و همیشه دولت‌های ائتلافی روی کار آمده‌اند. در نتیجه نخست‌وزیر همیشه کسی نبوده که حزبش بیشترین رای را به دست آورده بلکه کسی خواهد بود که توانسته احزاب کافی را برای کنترل دست‌کم ۶۱ کرسی از ۱۲۰ کرسی در کنست کنار هم بیاورد.
- گرچه کشورهای غربی همواره سعی می‌کنند رژیم صهیونیستی را تنها الگوی دموکراتیک در خاورمیانه معرفی کنند، اما واقعیت‌ها مطابق با این تصویرپردازی‌ها نیست و انتخابات این رژیم مجموعه‌ای کامل از فساد و رانت است.
- رژیم صهیونیستی به منظور افزایش مشارکت عمومی در انتخابات به اقدامات بحث برانگیزی دست زده و دست به دامن یک سایت مستهجن شده است. تبلیغ انتخابات پارلمانی رژیم صهیونیستی در یک سایت فیلم‌های مستهجن، واکنش برخی از رسانه‌های صهیونیستی از جمله روزنامه هاآرتص را به دنبال داشت.