kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۷۶۰۴
تاریخ انتشار : ۱۹ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۲
مجله فرانسوی لوپوئن خبر داد

مقابله با اقتدار ایران مهم‌ترین هدف آمریکا از «معامله قرن»

یک رسانه فرانسوی با انتشار گزارشی به اسرار روابط رژیم صهیونیستی با همسایگان خود و به ویژه عربستان سعودی و نقش این کشور در حمایت از صهیونیست‌ها برای به حاشیه راندن مسئله فلسطین پرداخته و نوشته، مهم‌ترین هدف از این طرح تضعیف ایران در منطقه است.




هر روز که می‌گذرد اسرار بیشتری از پشت پرده طرح «معامله قرن» و خیانت ارتجاع منطقه به آرمان فلسطین در رسانه‌های منتشر می‌شود. در همین راستا «آنتوان کوپولانی»، نویسنده فرانسوی با انتشار مقاله‌ای در مجله «لوپوئن» تحت عنوان «تحول ناگهانی روابط اسرائیل با همسایگانش» به افشای اسرار روابط عجیب میان این رژیم و سعودی پرداخت.
در این مقاله آمده: «توسعه اصلی روابط میان تل‌آویو و ریاض در آغاز سیاست همکاری اسرائیل با برخی از کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در زمینه‌های امنیتی و تبادل اطلاعاتی خلاصه می‌شود.» به گزارش ایسنا این نویسنده فرانسوی تأکید کرد: بنیامین نتانیاهو،‌ نخست‌وزیر اسرائیل گفته: این رژیم روابطی را با تمامی کشورها که آن را به رسمیت نمی‌شناسند، دارد و دلیل این روابط نیز نیاز اقتصادی و امنیتی این کشورها به اسرائیل است.
در ادامه این یادداشت با ‌اشاره به مسئله فلسطین آمده: در حال حاضر نحوه برخورد و تعامل با درگیری فلسطین و اسرائیل نیز تغییر کرده است و دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا به دنبال به مرحله ظهور رساندن طرح صلح آمریکا برای خاورمیانه و یا آنچه «معامله قرن» نامیده می‌شود و سر و صدای زیادی به پا کرد، نیست، بلکه وی در پس پرده این طرح به دنبال به حاشیه راندن درگیری فلسطین و اسرائیل است چراکه این مسئله مانع دستیابی آمریکا به اهداف استراتژیک خود می‌شود.
نویسنده این مقاله معتقد است که مهم‌ترین اهداف آمریکا از اقدام مذکور تضعیف ایران است، مسئله‌ای که در صورت تحقق آن، بخشی از استراتژی آمریکا در خاورمیانه را نیز محقق می‌کند. ترامپ با استفاده از «جنگ سرد جدید» میان عربستان و ایران از یک سو به دنبال تشکیل یک ائتلاف غیررسمی میان کشورهای حوزه خلیج (فارس) و اسرائیل است و از طرف دیگر و در چارچوب طرح ایجاد یک ائتلاف راهبردی در خاورمیانه، قصد تشکیل یک ائتلاف رسمی با مشارکت کشورهای حوزه خلیج (فارس) را دارد...
قطعا این ایده (تشکیل ائتلاف) یک ابتکار عمل آمریکایی نبوده، بلکه درخواستی است که از یکسو توسط اسرائیلی‌ها و از طرف دیگر توسط اماراتی‌ها و به ویژه محمد بن زاید، ولیعهد امارات در دیدارهای وی با مقامات دولت آمریکا در پایان سال ۲۰۱۶ مطرح شده
است.
همکاری عربستان و اسرائیل در سوریه
در این مقاله همچنین با‌اشاره به حملات رژیم صهیونیستی به سوریه، می‌خوانیم: اسرائیلی‌ها با حمایت عربستان قصد مداخله در امور سوریه را دارند و اینگونه به نظر می‌رسد که جنگ نزدیک است، چراکه ارتش اسرائیل در حال حاضر خواستار هدف قرار دادن «نیروهای» ایران در سوریه است.نویسنده این یادداشت در خاتمه مقاله خود آورده است که باراک اوباما، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا جایزه صلح نوبل را به دست آورد اما وی این جایزه را به دلیل امضای توافقنامه هسته‌ای با ایران دریافت نکرد، بلکه دلیل آن نتایج این توافقنامه بود که باعث نزدیکی روابط اسرائیل و عربستان شد.