kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۷۶۰۱
تاریخ انتشار : ۱۹ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۲

ادامه جنگ و خونریزی در طرابلس بی‌اعتنا به درخواست‌های سازمان ملل

جنگ در اطراف پایتخت لیبی، علی‌رغم درخواست سازمان ملل برای برقراری آتش بس، همچنان ادامه دارد و شمار تلفات طرف‌های درگیر، از مرز 30 تن گذشته است .



«اسامه علی» سخنگوی تیم امداد و هیئت سازمان ملل در لیبی اعلام کرد ، علیرغم درخواست این سازمان برای قراری آتش‌بس دو ساعته در پایتخت، درگیری‌ها در جنوب طرابلس همچنان ادامه دارد.وی افزود: هیچ آتش‌بسی صورت نگرفته، اما ما همچنان به موضع مثبت دو طرف درگیر امیدوار هستیم.
به گزارش ایسنا،  سخنگوی مذکور این را هم گفت که تاکنون تیم‌های امداد سازمان ملل نتوانسته‌اند وارد مناطق درگیری شوند.
سازمان ملل یکشنبه از تمامی طرف‌های درگیر در مناطق وادی الربیع، الکایخ، قصر بن غشیر و العزیزیه در نزدیکی طرابلس خواسته بود به آتش‌بس انسانی بین ساعت چهار تا شش بعد از ظهر برای خارج کردن زخمی‌شدگان و غیرنظامیان احترام بگذارند، اما طرف‌های در گیر همچنان به نبرد ادامه دادند.
«ارتش ملی لیبی» به رهبری «خلیفه حفتر» پنجشنبه گذشته از شرق لیبی به سمت طرابلس پیشروی خود را آغاز کرد، ولی نظامیان دولت توافق ملی با ریاست «فایز السراج» مقابل این پیشروی دست به مقاومت زدند.
درگیری بین طرف‌های درگیر، همچنان ادامه دارد و خبرگزاری فرانسه دیروز از کشته شدن ۳۲ نفر از نیروهای دولت وفاق ملی خبر داد. در ارتباط با شمار تلفات نیروهای حفتر، گزارشی نرسیده.
اقدام حفتر در پیشروی به سمت طرابلس، یک قمار سیاسی بزرگ محسوب می‌شود، چرا که او به خوبی می‌داند یا باید در این نبرد پیروز شود و یا برای همیشه صحنه سیاسی لیبی را ترک کند. به همین دلیل است که حفتر درخواست‌ها برای آتش بس را نادیده می‌گیرد و احتمالا نبرد‌های خونین در طرابلس طی روزهای آتی نیز ادامه خواهد یافت.
عصر دیروز خبر رسید که نیروهای وابسته به خلیفه حفتر از فرودگاه طرابلس عقب‌نشینی کرده و نظامیان دولت وفاق ملی لیبی این فرودگاه را تحت کنترل خود درآوردند.
همچنین، بر اساس اعلام سازمان ملل ، حدود 2200 نفر به خاطر جنگ جاری در حومه طرابلس، آواره شدند و تعداد بیشتری از مردم نیز ممکن است خانه های خود را ترک کنند. در برخی مناطق نیز غیرنظامیان گرفتار شدند و نمی توانند از محل درگیری بگریزند.
استعفای معاون نخست‌وزیر
«علی القطرانی» معاون نخست‌وزیر لیبی، از سمت خود استعفا و از پیشروی نیروهای «ارتش ملی لیبی» به رهبری خلیفه حفتر به سمت طرابلس استقبال کرد.
به گزارش ایسنا، معاون «فایز السراج» در بیانیه استعفای خود آورده است: در این لحظات تاریخی و سرنوشت‌ساز، ما از پیشروی ارتش ملی لیبی به سمت طرابلس برای رهایی پایتخت از وجود گروه‌های تروریستی و شبه‌نظامیان جنایتکار، استقبال می‌کنیم؛ شبه‌نظامیانی که عرصه سیاسی را فاسد کردند، مراحل انتقالی را به شکست کشاندند، ثروت و منابع ملت لیبی را به هدر دادند و به ملت مان ظلم و ستم زیادی کردند. این شبه‌نظامیان شورای ریاستی لیبی را ابزاری ضعیف یافتند و توانستند از طریق آن، کنترل منابع دولت و ثروت‌های ملت را در دست گرفته و دولت وفاق را در برابر تهدیدات خود به زانو درآورند.
وی افزود: ضعف اراده و کاهش عملکرد شورای ریاستی لیبی بر مردم پوشیده نیست. من باید به جامعه جهانی و هیئت سازمان ملل در لیبی و شورای امنیت اعلام کنم که فایز السراج به عنوان رئیس‌شورای ریاستی با تحریک شبه‌نظامیان مسلحی که با زور سلاح تمامی نهادها و مراکز پایتخت را در مشت خود گرفته‌اند تصمیمات یک جانبه اتخاذ می‌کند و ما این را نقض توافق سیاسی می‌دانیم و همین یکی از عوامل شکست عملکرد شورای ریاستی است. فایز السراج در سایه تهدید سلاح شبه‌نظامیان مسلح ما را به سمت دودستگی و مشکلات بیشتر پیش می‌برد. برای همین من از این شورا استعفا می‌دهم و با هرچه در توان دارم از ارتش ملی لیبی(نیروهای حفتر) حمایت می‌کنم.