کد خبر: ۱۵۷۵۵۰
تاریخ انتشار : ۱۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۲
قاسمی با تقبیح مواضع گروه هفت:

بیانیه گروه هفت در تناقض صریح با تعهدات برجامی سه کشور اروپایی است

سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به برخی بندهای بیانیه پایانی نشست وزرای خارجه کشورهای عضو گروه هفت در فرانسه که در آنها به موضوعاتی مرتبط با ایران پرداخته شده است، گفت: جمهوری اسلامی ایران بندهای این بیانیه را که مبتنی بر اتهامات واهی و ناشی از برداشت و تفسیر نادرست از برنامه صلح آمیز هسته‌ای، نقش منطقه‌ای و برنامه موشکی ایران است، غیرسازنده و کاملا یکسویه و یکجانبه ارزیابی کرده و به ویژه آن را در تناقض صریح با برجام و تعهدات سه کشور اروپایی در آن می‌داند.

نشست گروه ۷ با حضور وزرای امور خارجه انگلیس، ژاپن، آلمان، فرانسه، ایتالیا، کانادا، اتحادیه اروپا و معاون وزیر امور خارجه آمریکا روز جمعه در شرایطی در فرانسه شروع به کار کرد که دیوارنوشته‌هایی نظیر «بانک‌های دزد»، «انقلاب» و «نه به گروه ۷» در گوشه و کنار شهرهای فرانسه، منعکس‌کننده شدت خشم «جلیقه‌زردها» علیه دولت این کشور در پنج ماه اخیر بود.
لودریان: درباره ایران
به توافق نرسیدیم
پس از پایان این نشست دو روزه، ژان ایولو دریان، وزیر امور خارجه فرانسه اعلام کرد؛ وزرای خارجه کشورهای شرکت‌کننده به طور عمده بر موضوعات مطرح شده توافق داشته‌اند اما نتوانستند درباره «نزاع فلسطینی- اسرائیلی» و «چگونگی تعامل با ایران» اختلافات را حل کنند.
به گزارش گروه بین‌الملل فارس، پیشتر، هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان در پیامی که از وی در شبکه اجتماعی توئیتر وزارت خارجه آلمان منتشر شد اعلام کرده بود؛ درباره ایران نیز در نشست گروه هفت صحبت خواهد شد. ما همچنان متقاعد هستیم که عاقلانه است، توافقی داشته باشیم که تضمین کند، ایران نتواند وارد روند تولید اورانیوم شود. ما همچنین درباره برنامه موشکی و نقش ایران در سوریه هم صحبت خواهیم کرد.
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان اما با تقبیح مواضع نادرست و غیرواقع بینانه گروه هفت، بر نقش سازنده و غیر قابل انکار جمهوری اسلامی ایران در تحکیم ثبات، امنیت و مبارزه با تروریسم در منطقه غرب آسیا و نیز صلح آمیز و دفاعی بودن برنامه موشکی کشور تاکید کرد.
به گزارش میزان، بهرام قاسمی در واکنش به برخی بندهای بیانیه پایانی نشست وزرای خارجه کشورهای عضو گروه هفت در فرانسه که در آنها به موضوعاتی مرتبط با ایران پرداخته شده است، گفت: جمهوری اسلامی ایران بندهای این بیانیه را که مبتنی بر اتهامات واهی و ناشی از برداشت و تفسیر نادرست از برنامه صلح آمیز هسته‌ای، نقش منطقه‌ای و برنامه موشکی ایران است، غیرسازنده و کاملا یکسویه و یکجانبه ارزیابی کرده و به ویژه آن را در تناقض صریح با برجام و تعهدات سه کشور اروپایی در آن می‌داند.
اعضای گروه هفت درصدد تأمین خواسته‌های آمریکا برآمده‌اند
وی افزود: جای تاسف است که اعضای این گروه تحت تاثیر رفتار غیرقانونی و قلدرمآبانه آمریکا قرار گرفته و با تکرار ادعاهای ناراست علیه ایران آن هم با استفاده از ادبیاتی که خودشان هم اعتراف دارند متعلق به آنها نیست، درصدد جلب نظر و تامین خواسته‌های آمریکا که تنها یک عضو در بین هفت کشور عضو گروه می‌باشد، برآمده‌اند.
سخنگوی وزارت امور خارجه با تقبیح مواضع نادرست و غیرواقع بینانه گروه هفت درخصوص کشورمان، مجددا بر نقش سازنده و غیر قابل انکار جمهوری اسلامی ایران در تحکیم ثبات، امنیت و مبارزه با تروریسم در منطقه غرب آسیا و نیز صلح آمیز و دفاعی بودن برنامه موشکی کشور، تاکید کرد.
قاسمی اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران با پایبندی به تعهدات بین‌المللی خود، حسن نیت خود را در تعامل، گفت‌وگو و حفظ ارتباط با جامعه بین‌المللی نشان داده و معتقد است طرح مسایل غیرواقع بینانه و تلاش‌های نافرجام و بیهوده برای القای وجود تهدیدات ساختگی از جانب جمهوری اسلامی ایران، تاثیری بر عزم و اراده ملت ایران و تداوم رویکرد جمهوری اسلامی ایران در پیگیری منافع و مصالح ملی خود در منطقه و جهان نخواهد داشت.
وی با محکوم کردن نقض اصول بنیادین برجام توسط سه کشور اروپایی، خواهان توضیح صریح این سه کشور شده و تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران این موضوع را با استفاده از سازوکارهای موجود در برجام دنبال خواهد کرد.