ضرورت ساماندهی تعطیلات در مدارس
احمدرضا هدایتی
در سالهای اخیر، مدارس کشور خیلی راحت به بهانههای مختلف مانند؛ آلودگی هوا، سرما و گرما، جلسه اولیاء ومربیان، مراسم و مناسبتها و امثال آن، تعطیل میشوند و این در حالی است که در مقاطعی مانند ایام پایان سال و بعد از تعطیلات عید نوروز یا بین تعطیلات رسمی در طول سال هم خود برخی دانشآموزان بدون آنکه برخورد جدی با آنها صورت بگیرد، از حضور در مدرسه اجتناب مینمایند.
محاسبه سرانگشتی تعطیلات رسمی و غیررسمی نشان میدهد که بدون احتساب روزهای پنجشنبه که طی چند سال اخیر رسماً تعطیل اعلام شده و روز جمعه، حدود دو ماه از سال تحصیلی نیز بهخاطر مواردی مانند فاصله بین امتحانات، غیبت دانشآموزان و بعضاً مربیان و در نتیجه تعطیلی غیررسمی انتها و ابتدای سال، یخبندان، آلودگی هوا، جلسات اولیاء و مربیان، مناسبتهای مذهبی و فرهنگی و سایر موارد مشابه، کلاسی در مدارس برگزار نمیشود.
به این ترتیب و با احتساب بیش از یک ماه تعطیلی پنجشنبهها و جمعهها و دو ماه تعطیلی مورد اشاره، عملاً 3 ماه از طلاییترین فرصت فراگیری و تعلیم و تربیت، از جوانان کشور سلب میشود که بیتردید، زیان فراوانی را برای آینده کشور به همراه دارد.
برای درک بهتر مطلب خوب است که بدانیم، در برخی از کشورها، بعد از پایان ساعت رسمی تدریس، برای معلمین و دانشآموزان برنامههای جانبی جذاب، مفرح و ضروری مثل کلاس جبرانی و تقویتی، مشاوره، کار گروهی و رسیدگی به پرونده تربیتی دانشآموزان در نظر گرفته میشود که طبیعتاً تأثیر فوقالعادهای در بهبود شرایط اخلاقی و اجتماعی و ارتقاء سطح علمی آنان دارد.
بیشک فراهم آوردن شرایط برای مطالعه قبل از امتحانات دانشآموزان امر پسندیدهای است، اما قطعاً تا زمانی که جوانان و نوجوانان ما گرفتار آفت خطرناک استفاده نادرست از فضای مجازی هستند، این روش نه تنها اثربخش نخواهد بود، بلکه خسارات زیادی را نیز در ابعاد مختلف برای کشور و نسل جوان جامعه در پی خواهد داشت.
از همین رو پیشنهاد میشود به جای تعطیل کردن مدارس قبل یا پس از امتحانات، دانشآموزان در گروههای چندنفره تقسیمبندی و سازماندهی شوند و با محوریت دانشآموزان ممتاز، در محیط مدرسه (کلاسها، نمازخانه، سالن امتحانات و...) دروس امتحانی را مرور و مانند طلاب حوزههای علمیه، مطالب درسی را مورد مباحثه قرار دهند.
در صورت کمبود فضای مناسب برای مباحثه، مسئولین مدارس میتوانند برای هر تیم چند ساعت مشخص از طول روز را برای حضور در مدرسه و مباحثه در نظر بگیرند، به شکلی که حضور همه تیمها با یکدیگر تلاقی نداشته باشد و هر تیم بتواند حداقل 2 تا 3 ساعت برای مرور و مباحثه در مدرسه حضور داشته باشد.
بدیهی است که مربیان محترم نیز میتوانند بر جریان کار نظارت نموده و با شرکت در مباحث آنها، پاسخگوی سؤالاتشان بوده و مشکلات درسی آنها را برطرف نمایند.