kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۵۶۳۳
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۹:۳۶
عضو کمیسیون صنایع مجلس:

خودروسازان دولتی غیرشفاف‌هستند

عضو کمیسیون صنایع مجلس با تأیید اینکه مدیران عامل خودروسازی کشور، سیاسی انتخاب می شوند، گفت: این سیستم غیرشفاف غیرقابل کنترل است و از این رو ممکن است هر اتفاقی از جمله فساد رخ دهد.




به گزارش خبرگزاری مهر، سعید باستانی در خصوص علت آشفتگی بازار خودرو اظهار کرد: بخش عمده‌ای از مشکلات کنونی بازار خودرو ناشی از عوامل ریشه ای در صنعت خودرو است که البته نوسانات اقتصاد کلان نیز که در حال حاضر شاهد آن هستیم به این مشکلات ریشه‌ای دامن می‌زند.
وی افزود: اینکه بگوییم همه مشکلات کنونی ناشی از تحریم‌ها است، اشتباه است چرا که در این صورت در شرایط عادی می‌بایست خودروهای باکیفیت و رقابتی تولید می‌کردیم که اینگونه نبوده است.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه ایراد اساسی خودروسازان، بنگاه‌داری دولت به جای سهامداری در این صنعت است، گفت: دولت‌ها بیش از میزان سهام خود در خودروسازی دخالت می‌کنند.
باستانی با اشاره به سهم کمتر از ۲۰ درصدی دولت در هر یک از دو خودروساز بزرگ افزود: بقیه سهامداران غیردولتی، همه امور از انتخاب مدیرعامل گرفته تا اداره امور را به وزیر صنعت واگذار کرده‌اند و خود وزیر را نیز پاسخگوی اتفاقات می‌دانند، لذا وزارت صنعت به جای سهامداری، بنگاه‌داری می‌کند.
وی با قبول اینکه در چنین ساختاری مدیران عامل سیاسی انتخاب می‌شوند، تأکید کرد: این سیستم غیرشفاف غیرقابل کنترل است و از این رو ممکن است هر اتفاقی از جمله فساد بیفتد.
این نماینده مجلس دو شرکت خودروساز را غیرقابل نظارت توصیف کرد و ادامه داد: به طور مثال چند ماه است که سازمان بازرسی در خودروسازان مستقر است ولی باز شاهد بروز برخی تخلفات هستیم.
باستانی یکی از عواقب بنگاه‌داری دولت در صنعت خودرو را وجود مازاد نیرو و شرکت‌های زیان‌ده زیرمجموعه توصیف کرد و گفت: طبق اظهارات دو خودروساز، مجموعا در حدود ۲۵ هزار نیروی کار مازاد وجود دارد که اگر این دو به بخش خصوصی واگذار شوند، قطعا بخش خصوصی این نیروها را تعدیل خواهد کرد.
وی افزود: در ساختار بخش خصوصی دیگر خبری از حقوق‌های نجومی، ریخت و پاش‌های غیرضروری و ... نیست. در نتیجه بخش خصوصی قطعا خودروسازی را سودده اداره خواهد کرد.
این نماینده مجلس با اشاره به اینکه هر یک از خودروسازان در حال حاضر در حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان زیان انباشته دارند، بیان کرد: این وضعیت مانع از چالاکی و ارتقای فناوری خودروسازان می‌شود.