kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۴۵۳۶
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۵

افزایش 3 تا 15 میلیون تومانی قیمت خودرو در یک روز!

قیمت خودروهای داخلی فقط طی روز چهارشنبه بین سه تا 15 میلیون تومان افزایش یافت.

به گزارش خبرنگار ما، روز گذشته خرید و فروش خودرو با شوک قابل توجه قیمت‌ها روبه‌رو گردید به نحوی که قیمت انواع خودروهای داخلی از 3 تا 15 میلیون تومان گران شد. در بازار دیروز قیمت پراید 111 به بیش از 43 میلیون تومان و پژو 405 به مرز 70 میلیون تومان رسید. همچنین قیمت پژو 205 تیپ 5 نیز 81 میلیون تومان و قیمت دنا در مرز 100 میلیون قرار گرفت.
در همین رابطه خبرگزاری تسنیم گزارش داد: فعالان بازار دلیل این افزایش قیمت را فروش خودرو مطابق با حاشیه بازار توسط خودروسازان می‌دانند این درحالی است که هنوز عرضه خودرو به بازار انجام نشده است.افزایش قابل توجه قیمت‌ها باعث شده تا هیچ معامله‌ای در بازار انجام نشود و اکثر خریداران خودرو با توجه به قیمت‌ها دست از خرید کشیده و منتظر ثبات بازار هستند. فروشندگان خودرو معتقدند خودروسازان چندین بار درخواست قیمت‌گذاری خودرو متناسب با حاشیه بازار را اعلام کرده بودند که به هدف خود دست پیدا کرده و با وجود فروش خودرو با حاشیه بازار هیچ عرضه‌ای ندارند.
جای خالی افزایش کیفیت
همچنین افزایش روزانه قیمت خودرو در شرایطی صورت می‌گیرد که برخی کارشناسان معتقدند که بعید است افزایش قیمت خودروهای داخلی به ارتقای کیفی آن‌ها بینجامد.
منوچهر سروری یکی از فعالان حوزه خرید و فروش خودرو در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، در ارتباط با امکان ارتقای کیفی خودرو‌های داخلی با افزایش ضریب قیمت‌ها، اظهار کرد: بعید است با شرایط فعلی خودروسازان، افزایش قیمت اتومبیل‌های داخلی، باعث بروز تحول قابل توجهی در کیفیت آن‌ها شود.
وی افزود: قیمت تمام شده خودرو، امسال به نسبت سنوات پیشین با رشد قابل توجهی همراه شده و آنچه که در محافل خصوصی و عمومی کارشناسان خودرو مطرح می‌شود، ناظر بر این امر است که افزایش قیمت‌ها تنها در جهت پوشش بخشی از این رشد قیمتِ تمام شده، عملیاتی شده است.
این کارشناس خودرو ادامه داد: یکی از مهمترین پیش‌شرط‌های صدور اجازه برای افزایش قیمت‌ها، عرضه کافی خودرو در بازار بوده، امری که متاسفانه با کاهش عرضه، بسترساز جولان دلالان و واسطه‌گران خودرو شده است.
سروری بیان کرد: با اوصاف اشاره شده، بعید است افزایش قیمت اتومبیل‌های داخلی به ارتقای کیفی آن‌ها بینجامد و تنها باید منتظر ماند و نسبت به ایجاد توازن احتمالی در نظام عرضه و تقاضا
خوشبین بود.
مدیر عامل پیشین یکی از خودروسازی‌های داخلی کشور نیز در گفت‌و‌گویی با رسانه‌ها در ارزیابی علل و تبعات افزایش قیمت اتومبیل‌های داخلی گفت: افزایش قیمت خودرو تنها می‌تواند بخشی از مشکلات زنجیره خودروسازی کشور را مرتفع کند. متولیان عرصه خودروسازی از پایان تابستان به کرات اعلام کرده‌اند در صورت عدم تحقق افزایش قیمت خودرو، صنعت مذکور در آستانه تعطیلی قرار خواهد گرفت.سعید مدنی افزود: یکی از جدی‌ترین چالش‌های پیش روی خودروسازان کشور در شرایط فعلی به کمبود نقدینگی معطوف می‌شود و در صورت حل نشدن این مشکل که ریشه آن به تولیدِ با ضرر در سالیان گذشته باز می‌گردد، بخشی از مشکلات خودروسازان به قوت خود باقی خواهد ماند.