kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۴۱۲۹
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۹:۵۲

فرونشست زمین در اراک با عمق پنج متر



 معاون حفاظت بهره‌برداری از منابع آب شرکت آب منطقه‌ای استان مرکزی از فرونشست زمین در دشت اراک با عمق پنج متر به علت برداشت بی‌رویه از منابع آب زیرزمینی خبر داد.
«محمود قدبیگی» افزود: این فرونشست در اراضی روستای هزاوه در قسمت شمال غرب اراک اتفاق افتاده که بیرون‌زدگی جدار چاه‌های آب کشاورزی، ایجاد شکاف در زمین و کج شدن تیرهای انتقال برق به طول 250 متر و عرض یک و نیم متر از پیامدهای آن است.
وی اظهار داشت: فرونشست زمین همچنین در شرق اراک در روستاهای «قلعه نو و شهوه» رخ داده است که در پی آن برآمدگی در لوله جدار چاه‌های کشاورزی، ترک و شکاف دیوار واحدهای مسکونی مشهود است.
معاون حفاظت بهره‌برداری از منابع آب شرکت آب منطقه‌ای استان مرکزی افزود: شکاف ایجاد شده در روستای هزاوه به علت نزدیکی با تاسیسات فرآورده‌های نفتی، خطوط انتقال آب و زیرساخت‌های شهری نگران‌کننده است.
قدبیگی اظهار داشت: دیوار برخی منازل روستای هزاوه به علت فرو نشست زمین دچار ترک طولی شده که باید ارزیابی‌های لازم درخصوص استحکام این بناها صورت بگیرد.
وی توضیح داد: در 30سه دهه اخیر دشت اراک به طور متوسط سالانه 60 سانت افت منابع آب زیرزمینی داشته که معادل کسری مخزن 35 میلیون متر مکعبی است و تبعات کسری مخزن تجمیعی یک میلیارد مترمکعبی آن با فرونشست زمین نمایان شده است.
معاون حفاظت بهره‌برداری از منابع آب شرکت آب منطقه‌ای استان مرکزی گفت: استمرار بهره‌برداری از ظرفیت منابع آب زیرزمینی روند فرونشست زمین در دشت اراک را وخیم‌تر می‌کند.